دیدبان
خارج از دید 15/

موج سواران به سیل شمال هم رحم نکردند

موج سواران به سیل شمال هم رحم نکردند

دیدبان؛ بارندگی و سیل مهیب در بخشهایی از استان گلستان و مازندران تلخ ترین اتفاقی بود که روزهای پایانی سال 97 را به روزهای آغازین سال 98 متصل کرد. در این بین یک مساله موجی از نارضایتی ها را دامن زد. مصاحبه تلویزیونی رحمانی فضلی وزیر کشور که گفت آقای استاندار (مناف هاشمی) در مرخصی است و برای رفع مشکلات خانوادگی به خارج از کشور سفر کرده خشم و حیرت مخاطبان را بیش از پیش برانگیخت.

ارسال معنادار، سریع و پر تعداد توییتها در مقطع زمانی مشخص با محتواهای مشابه از سوی کاربرانی که پیشتر سابقه فعالیت هماهنگ - به اصطلاح باندی- از آنان مشهود است پرسشهایی در ذهن ایجاد کرد. جریان اصلاحات که مدتهاست به این نتیجه رسیده افکار عمومی آنان را به همراه دولت مورد حمایتشان مقصر وضع موجود می داند برای جلوگیری از ریزش فزاینده سرمایه اجتماعی خود سراسیمه به تبری جستن و محکوم نمودن مناف هاشمی پرداخت:

دلایلی قابل طرح روشنگر این پرسش است که به رغم شوآف مطالب گری، چرا حَنای اصلاحات دیگر رنگی ندارد و تلازم مانور فجازی آنها با اصل صداقت برای مردم باور پذیر نیست.

اولا: مشاهده دوگانگی و قبیله گرایی بارز در رفتار اصلاحات ضربه جدی به شاخص اعتماد و مقبولیت این جریان وارد نموده است. در نمونه ای متاخر زمستان 96 بود که بارش برف در تهران چند روزی شهر را فلج کرد. برفی که همه ساله می بارید و اقدامات لازم برای ساماندهی امور شهری صورت می گرفت این بار در سال 96 تبدیل به یک معضل شده بود. اما در عوض اصلاح طلبان نه تنها نجفی شهردار وقت را مورد نقادی قرار نداده بلکه تمام توان خود را برای بایکوت مطالبه گران به کار گرفتند:

ثانیا: در ماجرای سیل استان گلستان مناف هاشمی گزینه ای کم هزینه بوده و دیواری کوتاه تر از آن نیافتند. این استاندار بی کفایت تدبیر و امید نه سابقه شاخص اصلاح طلبی دارد، نه دارای پایگاهی اجتماعی است و مهمتر آنکه طرفدار پر و پا قرص رسانه ای و حزبی نیز ندارد. شاید اگر او هم مثل دیگر کارگزاران اصلاحات و اعتدال سر کیسه را کمی شل می کرد امروز لشگری از ماله کشان رسانه ای برایش سینه چاک نموده و رو در روی منتقدان می ایستادند. گفتنی است، از آنجایی که اصلاحات برای گلستان خواب دیگری دیده و گزینه مطلوب آنها برای استانداری فرد دیگری است می تواند انگیزه ها را برای هجمه به استاندار فرنگ رفته معزول مستحکمتر کند.

ثالثا: کارنامه مناف هاشمی پنهان نبوده است. دم خروس زمانی بیرون زد که اهالی سیاست و رسانه به حافظه شان رجوع کرده و دیدند چندماه پیش مناف هاشمی با آن مشی مشعشع مدیریتیش یکی از گزینه های شورای شهر اصلاح طلب تهران برای تصدی کرسی شهرداری پایتخت بوده است.

خواب یانکی ها برای جولان

کاربری توییتری از پشت پرده های تصمیم اخیر ایالات متحده در خصوص منطقه جولان گفت:

از تپ سی چه خبر؟

توسعه دهندگان تپ سی بخشی از اشراف اطلاعاتی خود بر رفتارهای مسافران را رونمایی کردند. اهوازیها شب زنده دار ترین، یزدیها سحر خیزترین، تبریزی ها خوش گشت ترین، ارومیه ای ها راضی ترین و مشهدی ها وفادار ترینهای سال 97 بودند.

به نظر شما استفاده از دیتای کابران در برنامه های این چنینی در چه زمانهایی مهم و تعیین کننده قلمداد می شود؟ فرمان آن دست کیست؟

مردم به چه می اندیشند؟

دغدغه مردم چیست؟ پرسشی که یک فعال توییتری قصد داشت با تمرکز بر آن حاشیه طلبی ممتد جریان غربگرا را مورد بررسی قرار دهد:

حادثه خبر نمی کند

ناز و تفاخر به ماشینهای گران قیمت توجیه عبثی برای فرار از سوانح رانندگی است:

لطائف هفته

بهار و سال جدیدی که رئیس جمهور عالماً عامداً با وصف "دشوار" از آن یاد کرد چتری شد برای طنازان توییتری و آنان که می خواهند زیر آن قدم بزنند. امید است آقایان این قدم ها را قَلَم نکنند:

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه