دیدبان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه

دیدبان؛ محمد سرافراز رئیس مستعفی سازمان صدا و سیما که در سال 94 به دلایل نامعلومی از سمت خود کناره گیری کرد در هفته های گذشته جز چهره های خبرساز قرار گرفت.

ماجرای آسانسور

پخش یک کلیپ از شهزاد میرقلی خان و سرافراز در رسانه های اصلاح طلب باعث خبرسازی هایی با عنوان فرار وی به همراه اسناد محرمانه از کشور شد. اما ماجرای فیلم چه بود؟ در این ویدئو زنی (شهرزاد میرقلی) در حال فیلمبرداری در فرودگاه (عمان) و در حال سخن گفتن و خیر مقدم به سرافراز است که همراه با یک چمدان به سالن فرودگاه وارد می‌شود و پس از چند لحظه زن فیلمبردار نام محمد سرفراز را صدا می زند. در صحنه دیگر، همان زن دیده می شود که تعداد زیادی پوشه را در دست دارد و عنوان می‌کند اینها همه مدارک اورجینال و اصلی هستند ولی فیلمبردار این دفعه- که از آینه آسانسور مشخص می شود- محمد سرافراز است. این ویدئو توسط یاشار سلطانی فعال اصلاح طلب منتشر شد و وی تمام صدا و سیما را مورد حمله قرار داد. در آخر معلوم شد سرافراز در ایران به سر می برد و این فیلم مربوط به سفر یک روزه وی به عمان جهت تحویل اسناد و مدارک دوره زندان میرقلی خان در آمریکا است [1]. ناگفته نماند که خانم میرقلی عشوه گری های شک برانگیزی انجام می داد و کلیپ از صفحه اینستاگرام وی برداشته شده است.

اتاق شیشه ای

پس از انتشار آن کلیپ، عبدالرضا داوری گفت و گویی تحت برنامه «اتاق شیشه ای» با سرافراز و میرقلی خان ترتیب داد. برای درک بهتر موضوع باید بدانیم عبدالرضا داوری کیست؟ عبدالرضا داوری شخصی که متظاهر به حمایت از احمدی نژاد است، اما در جهاد دانشگاهی با اصلاح طلبان بود. او در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، نشریه «رصد» را که مدیر مسئول و صاحب‌امتیاز آن بود، در خدمت ستاد انتخاباتی مرحوم هاشمی رفسنجانی و حمایت از او قرار داد اما بعدها خود را اصولگرا و عدالت خواه جا زد. جالب اینکه نامبرده، دو سال قبل، فردی ضد انقلاب به نام فواد شمس را عدالتخواه جا زد؛ کسی که در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۲ ضمن انتشار مقاله ای در سایت ضد انقلابی گویانیوز ماهیت ضد انقلابی خود را بر ملا کرده بود[2]. اما در اتاق شیشه ای بین سرافراز، میرقلی خان و داوری چه گذشت؟ در بخشی از این گفت و گو سرافراز شروع به تحلیل اوضاع کشور کرد و بیان داشت که آمریکا بعد از ماه رمضان قصد حمله به ایران را دارد و اولین قدم خود را در راستای پروژه ناامید سازی برداشت.

بعد از تحلیل شرایط روز توسط سرافراز، داوری بحث را به دوره مدیریت سرافراز در صدا و سیما کشاند و سرافراز بیان داشت که طرحهایی برای رفع مشکلات مالی صدا و سیما داشته ولی حمایت نشده و از اینجا سرافراز پای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتاق شیشه ای باز کرد و ماجرای مزایده ای که توسط «حسین طائب» مسئول این سازمان و «ربیعی» وزیر کار سابق بهم خورده است را مطرح کرد. سرافراز شروع به فرافکنی هایی علیه برخی اشخاص این سازمان کرد و صرفاً اتهاماتی به سازمان اطلاعات سپاه وارد ساخت باید از او پرسید چرا به جای ارائه این اتهامات به قوه قضاییه، دوربین عبدالرضاداوری انتخاب کرده است؟ از اینجا به بعد میر قلی خان که از طریق تلفن با او ارتباط برقرار شده بود وارد ماجرا شد و پازل تخریب سازمان اطلاعات سپاه را تکمیل کرد. وی بیان داشت که بین او و سرافراز صرفاً ارتباط دوستانه ای برقرار است و ماجرای تخریب خود را به سازمان اطلاعات ربط داد که آنها پشت پرده تخریب او و سرافراز بوده اند و علت خروج خود از ایران را تهدید آنها دانست، او پای خود را فراتر نهاد و اتهاماتی را به دفتر رهبری و برخی اشخاص وارد کرد و اشاره کرد به کلیپی که به تازگی از او با اسناد و مدارک منتشر شده بود، اسناد دوران محکومیت او در آمریکا بوده است. جای سوال است اگر این اسناد مربوط به خود او بوده چرا چنین کلیپ از خود منتشر کرده و به طور مرموزانه، اسناد را بغل کرده و می گویید خیلی از اینها در هارد است؟ در بخش دیگر این برنامه نام جدیدی شنیده می شود به نام رضا گلپور (متهم به همکاری با موساد)؛ سرافراز می گوید او برای تخریب سرافراز و میر قلی خان وارد ماجرا شده اما پس از گفت و گو با میرقلی خان تحت تاثیر قرار گرفته و گفته حق ضایع شده تو را پس می گیرم و بعد به زندان افتاده است. در پایان میر قلی خان اتهام جاسوسی به هاشمی رفسنجانی وارد می سازد. شاید یک سوال مهم در اینجا وجود داشته باشد. دلیل حمایت همه جانبه سرافراز از خانم میر قلی خان چیست؟

هدف چیست؟

ادبیاتی که در این گفت و گو استفاده شد ادبیات نام آشنایی بود که در این سالها توسط احمدی نژاد به کار گرفته می شده است. احمدی نژاد نیز در این سالها اتهامات بی پایه و اساسی را به نسبت به مسئولان نظام وارد ساخته است. اتهاماتی که هیچ کدام تا به حال اثبات نشده است و در حد حرف و حدیث باقی مانده است. حالا سرافراز که آدم خوش سابقه ای هم است، دانسته یا ندانسته وارد بازی تخریب و فرافکنی شده و با همان ادبیات به سازمان اطلاعات سپاه و دفتری رهبری حمله کرده است. شنیده ها حاکی از آن است که سرافراز با احمدی نژاد قبل از قرار گرفتن در جلوی دوربین داوری، با احمدی نژاد دیدار داشته است [3]. حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرافراز قرار است جای مشایی و بقایی را برای احمدی‌نژاد پر کند یا صرفاً مهره‌ای خوش‌نام جهت پشبرد دستور کار احمدی‌نژاد برای تخریب و انتقام از سازمان اطلاعات سپاه است؟

نویسنده: محمدعلی سمیعی

 

[1] http://yon.ir/ke68T

[2] http://yon.ir/ju8mZ

[3] http://yon.ir/IhZlf

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

یک ارتشِ فدایی؛ به وسعت یک ملّت