دیدبان

دولت رمّالان

دولت رمّالان

دیدبان؛ انسان از ابتدای آفرینش همواره نگران آینده خود بوده و سعی کرده به نوعی این نگرانی را رفع کند. یکی از اصلی ترین راهها برای این امر اطلاع از آن چیزی است که در آینده رخ خواهد داد. چرا که به افراد قدرت پیشگیری و اثر گذاری بر آن را می دهد؛ به همین دلیل همواره علوم و افرادی که مدعی خبر دادن از آینده بوده اند مورد توجه عده زیادی از مردم قرار گرفته اند. در این میان استفاده از علوم غریبه در سیاست از دیرباز یعنی همان زمان که شاهان در کنار خود منجم باشی منصوب می کردند و در همه امور مهم نظرش را جویا می شدند و از او برای حفظ تاج و تختشان طلب دعا و طلسم می کردند در کشور ما رایج بوده است. اما جالب آن است که پس از آغاز مدرنیته در ایران و تغییر عمیق در فضای سیاسی، «رمالی» همچنان پای ثابت بازیهای سیاسی بوده و حتی آخرین نواده استبداد که مدعی مبارزه با خرافات بود خودش در زیر میز کارش جدول و طلسم نگه می داشته است [1]. با انقلاب اسلامی و ورود اسلام ناب به عرصه سیاسی ایران شاید کمتر کسی باور کند که همچنان رمالی و سرکتاب باز کردن مشتریهای زیادی در سطوح عالی سیاست کشور دارد. در سطور آینده سعی خواهیم کرد تا روایتی از این ماجرای تلخ داشته باشیم:

اگرچه اولین بار یکی از سران فتنه با گوشه و کنایه به مسئله رمالی در دولت اشاره کرد [2] اما انتشار گسترده این اخبار درباره دولت محمود احمدی نژاد پس از انتخابات 88 و با رسانه ای شدن دستخط رهبر معظم انقلاب درباره اسفندیار رحیم مشائی صورت گرفت [3].

پس از آن اولین موضع گیریها نسبت به دولت آغاز شد. از جمله یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس گفت: «خط گیری از کسانی که به هیچ وجه مورد تایید بزرگان دینی و مبتنی بر اصول و عقاید مذهبی ما نیستند صلاحیت افراد را برای تصدی یک پست میانی را زیر سوال می برد تا چه رسد به اینکه شخص دوم کابینه شود». مدتی پس از آن مشایی با لحنی زننده به جای پاسخ منطقی به افکار عمومی دست به حریف طلبی زد. او نه تنها اتهامات وارده را رد نکرد بلکه پایگاه نزدیک به وی یادداشتی درباره جن های خوب که می توان از آن ها کمک گرفت منتشر کرد [4].

این ماجرا برای بار دوم هم زمان با بحث خانه نشینی رئیس جمهور وقت قوت گرفت و حسین فدایی آن را مرتبط با مسئله رمالان و جن گیران دانست. ذوالنور نماینده مجلس نیز در این باره به رئیس دولت هشدار داد. کار تا جایی رسید که مدتی بعد رئیس وقت قوه قضائیه نیز به موضع گیری در این باره پرداخت [5].

در اوایل سال 90 دو جن گیر مرتبط با دولت بازداشت شدند و مرداد ماه نیز سخنگوی قوه قضائیه خبر آن را رسانه ای کرد. اما در این میان آنچه عمق تأسف برانگیز ماجرا را روشنتر کرد اظهار نظر سردار صفارهرندی پیرامون ارتباط غلامحسین کرباسچی و عطاءالله مهاجرانی با همین جن گیر بود [6] که نشان می داد سطح نفوذ این عنصر در دولت تنها محدود به دولت محمود احمدی نژاد نبوده است. البته این ادعا بعدتر از سوی دفتر روابط عمومی آیت الله هاشمی رفسنجانی و برادر رئیس دولت اصلاحات تکذیب شد اما پاسخ واضح و روشنی در رد این ادعا ها بیان نشد [7].

در اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم جن گیر بازداشت شده آزاد شد [8]. پس از آن نیز حواشی مربوط به او کم و بیش فرونشست اما این روزها مجددا شنیده ها حاکی از آن است که باید منتظر اخبار جدیدی از جن گیرها باشیم.

پیش از پایان بحث شاید خالی از لطف نباشد اگر خاطر نشان کنیم که پای رمالها و طالع بینان حتی به اتاق فکر اپوزیسیون جمهوری اسلامی که مدعی نفی اصل و اساس دین اسلام هستند نیز باز شده و صحبتهای روح الله زم درباره طالع بینی که او را به پوشیدن لباس آبی و صورتی سفارش کرده بود و اخیراً طی مستند ایستگاه پایانی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد موجبات انبساط خاطر مخاطبان را فراهم کرد.

آنچه پیش از این گفتیم مختصری از تاریخچه اخبار مربوط به ارتباط دولتهای گذشته جمهوری اسلامی با مدعیان جن گیری، کف بینی و رمالی بود. اگرچه اصل وجود اجنه و قدرتهای ماورائی همچون سحر بنا بر اصول اعتقادی ما پذیرفته شده است اما به هیچ وجه برای یک دولت اسلامی شایسته نیست که به جای برنامه ریزی جدی و سنجش همه جوانب و عمل خالصانه همراه با توکل به خداوند، در پی بهره مندی از اموری باشد که هیچ ضمانت عقلی و شرعی برای موفقیت آن وجود ندارد بلکه آنچه قرآن ما را به آن دعوت کرده همان است: «وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین».

به راستی آیا بهتر نیست مسئولین عالی رتبه دولتها به جای گوش سپردن به رمالان و جن گیرانی که سنجش صحت و سقم ادعاهایش ممکن نیست به رهنمودهای صریح، روشن و مستدل رهبر معظم انقلاب به عنوان فقیهی فرزانه و پارسا که بی شک موید به تأییدات الهی است گوش فرا دهند؟

 

[1] https://www.eghtesadnews.com

[2] http://www.bbc.com/persian/iran/2013/06/130620

[3] https://www.entekhab.ir/fa/news/111809

[4] www.asriran.com/fa/news/165936

[5] http://brotoush.com/archive/44/

[6] www.entekhab.ir/fa/news/27033

[7] www.fararu.com/fa/news/79348/

[8] https://www.entekhab.ir/fa/news/108184

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه

یک ارتشِ فدایی؛ به وسعت یک ملّت