دیدبان

ابعاد فتنه احتمالی 98

ابعاد فتنه احتمالی 98

دیدبان؛ با توجه به فعالیت همه جانبه دشمنان انقلاب برای زمین زدن این نظام مردمی و از طرفی هشدار مقام معظم رهبری مبنی بر امکان توطئه دشمن در سال 98 [1]، احتمال دارد که در اردیبهشت ماه سال آینده، نظام با فتنه‌ای جدید روبه‌رو شود. در این نوشتار به چرایی و ابعاد فتنه احتمالی سال آینده پرداخته خواهد شد.

تورم افسارگسیخته

بلاشک یکی از مهم‌ترین ابعاد فتنه آتی، بعد اقتصادی است. تورم افسارگسیخته، بیکاری، قاچاق و دیگر معضلات که شرایط نابسامان اقتصادی امروز را رغم زده‌اند به طور مستقیم در زندگی مردم تاثیر منفی می‌گذارند. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «کَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً»[2] این حدیث نشانگر آن است که فقر اقتصادی می‌تواند از عوامل مؤثر در ضعیف شدن ایمان انسان تلقی شود؛ مطمئنا شرایط نابسامان اقتصادی می‌تواند تاثیرات بدی بر نظامی که مبتنی بر ایمان شکل گرفته است داشته باشد.

به گزارش بانک مرکزی، تورم در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی اصلی افزایش داشته است. شاخص تورم در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تا ۴۶.۵ درصد، حمل و نقل تا ۵۴.۹ درصد و لوازم خانگی تا ۵۲.۶ درصد تورم دارند [3]. این شرایط تورمی درحالی است که حقوق یک کارگر در ماه، حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است [4]. با توجه به فشار اقتصادی که بر دوش تقریبا همه افراد جامعه علی الخصوص اقشار ضعیف وارد می‌شود، حس نارضایتی در جامعه افزایش پیدا می‌کند و همین حس می‌تواند بستر مناسبی را برای افراد سودجود و ضد انقلاب بگستراند و زمینه فتنه 98 را فراهم آورد.

ناکارآمدی دولت

ناکارآمدی دولت نیز می‌تواند موجبات فتنه در اوایل سال 98 را فراهم آورد. دولتی که در عرصه سیاست خارجی دستاوردی نداشته و ناکارآمدی را به اوج رسانده و بعد از 5 سال مذاکره، تنها تحریم و تورم بیشتری را برای مردم هدیه آورده است؛ و در سیاست داخلی هم در عرصه‌های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق که برای تولید سم مهلک است، مبارزه با فساد که سم مهلکی برای اعتماد عمومی مردم به نظام است، مبارزه با بیکاری‌، فقر و افزایش شکاف طبقاتی اگر گفته نشود هیچ، دستاورد تقریبا هیچی داشته است. مسلماً چنین دولتی با این میزان از ناکارآمدی در افزایش نارضایتی عمومی و سوق دادن عامه به سمت ضدانقلاب نقش کلیدی دارد و می‌تواند یکی از ارکان فتنه آینده باشد.

اقدامات غیظ‌ آور مسئولین

در کنار مشکلات اقتصادی مذکور و ناکارآمدی دولت، پدیده‌ای که بیش از هرچیزی می‌تواند مردم را عصبانی کند آن است که مردم احساس کنند که بار مشکلات اقتصادی تنها به روی دوش آنان است و مسئولان در این شرایط سخت تحریمی در کنار مردم نیستند. احساسی که برخی از مسئولان با اقدامات نسنجیده و سبک زندگیشان به جامعه منتقل می‌کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که این نوع اقدامات می‌تواند نقش بنزین بر آتش فتنه آتی را داشته باشد:

محل زندگی، اتومبیل شخصی و سبک زندگی فوق تشریفاتی مسئولان عالی‌رتبه اجرایی در القای چنین حسی به جامعه، موثر است [5] و [6].

در شرایطی که بخش عمده‌ای از مردم جامعه برای گذران امور عادی زندگیشان مجبورند در روز، دو شیفت کار کنند، خبری مبنی بر آنکه رئیس جمهور ساعت ده صبح در محل کار خود حاضر می شود [7]، در جامعه انتشار می‌یابد. خبری که به نظر حاکی از بی‌مبالاتی برخی از مسئولان نسبت به سختی زندگی مردم دارد.

استفاده مسئولین از کالاهای گران قیمت خارجی و تفریحات پی‌درپی آنان [8] و [9]، آن هم در شرایطی که برای حل مشکلات مردم نباید روز و شب بشناسند نیز خشم مردم را بیش از پیش شعله‌ور می‌سازد.

جریان شکست خورده بهار

جریان احمدی‌نژاد یا همان جریان انحرافی نیز می‌تواند یکی دیگر از ارکان فتنه آتی باشد. رئیس جمهور سابق که در زمان ریاستش با خدمات فراوان به طبقات محروم جامعه، در دل آنان جا باز کرده بود، این سال‌ها با انحراف از مسیر انقلاب، در برابر ولایت ایستاده است و سعی دارد اقشار ضعیف را در برابر نظام قرار دهد؛ نظامی که شکل‌گیری آن به دلیل مجاهدت‌های همین مردم بوده است. نقش این جریان در فتنه دی ماه 96 فراموش نشدنی است؛ چرا که این جریان مدتی قبل از فتنه 96 با تاخت‌وتاز به ارکان مختلف نظام از جمله قوه قضائیه، ضمن کاهش اعتبار ارکان نظام در نزد افکار عمومی به انتقاد از رهبری پرداخت و مردم را برای مقابله با ظلم (بخوانید نظام) دعوت به همکاری و اعتراض کرد و با بازی در پازل ضدانقلاب، رکنی از ارکان فتنه 96 شد. البته درست است که توان آنان در حدی نبود که بتوانند در برابر نظام مردمی جمهوری اسلامی بایستند اما مهم آن است که این جریان هرآنچه توانست، برای به چالش کشاندن نظام انجام داد. با توجه به سابقه این جریان در فتنه گذشته، به نظر می‌رسد که جریان مذکور اگر مجالی یابد باز هم در برابر نظام می‌ایستد و در کنار ضدانقلاب، رکنی از ارکان فتنه آتی را تشکیل می‌دهد.

ضدانقلاب

از اول انقلاب تا کنون همواره، جریانات ضدانقلاب‌ (سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، مارکسیست‌ها و...) یکی از ارکان فتنه‌ها بوده‌اند؛ فلذا طبیعی است که در فتنه آتی نیز این جریانات به وظیفه همیشگی خود عمل کرده و برای مردم ایران مزاحمت ایجاد نمایند.

اما نکته مهمی که در رابطه با فتنه احتمالی پیش‌رو قابل توجه است آن است که فتنه‌گران از فتنه 96 درس گرفته‌اند و در تلاش هستند که اشتباهاتی که منجر به شکست آن فتنه شد را دیگر تکرار نکنند. برای مثال، یکی از اشتباهات آنان این بود که فتنه را در اواخر سال یعنی در دی ‌ماه شروع کردند؛ اما به طور معمول از آنجایی که مردم در اواخر سال، مشغول و سرگرم آماده شدن برای شروع سال نو هستند، توجه چندانی به تحولات سیاسی ندارند و درنتیجه با گرایش کمتر مردم به سمت اغتشاشگران، احتمال نتیجه‌بخشی اغتشاشات کاهش می‌یابد. با توجه به آنچه گفته شد، یکی از بهترین زمان‌ها برای شروع فتنه، اوایل سال است؛ نکته‌ای که با توجه به احتمال شروع فتنه در اردیبهشت‌ماه سال 98، ظاهرا از نظر فتنه‌گران نیز مغفول نمانده است.

خدای متعال اراده فرموده است که این ملّت را به متعالی‌ترین درجات برساند

آنچه گفته شد تنها برای هوشیاری بیشتر مردم و مسئولین بود و جای هیچ نگرانی نیست؛ چرا که همانطور که دشمن در طی 40 سال گذشته در فتنه‌های مختلفی که علیه انقلاب اسلامی به راه انداخته شکست خورده است، اینبار نیز شکست خواهد خورد. مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند:

امید و نگاه بنده نسبت به آینده‌ی این کشور خیلی روشن است. بنده می‌دانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملّت را به متعالی‌ترین درجات برساند و بدانید که ان‌شاءالله ملّت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی‌ترین درجاتِ یک ملّت در حدّ واندازه‌ی ملّت ایران خواهد رسید و بدانید که توطئه‌ی دشمن، خرابکاری دشمن، حمله‌ی دشمن، ضربه‌ی دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعیِ کلمه، دشمن هیچ غلطی نخواهد توانست بکند [10].

نویسنده: پویا کلانتری؛ کارشناس سیاسی

 

[1] https://www.farsnews.com/news/13970921000835/

[2] https://www.noorhadith.ir/hadith/106444/

[3] https://www.mojnews.com/

[4] https://www.mashreghnews.ir/news/847005/

[5] https://www.eghtesadonline.com/

[6] http://www.rajanews.com/news/262188/

[7] http://www.rajanews.com/news/290936/

[8] https://www.yjc.ir/fa/news/6575110/

[9] https://www.yjc.ir/fa/news/6810028/

[10] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38675

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه