دیدبان
خارج از دید/ 11

تمام ایران را الک کرده ایم

تمام ایران را الک کرده ایم

دیدبان؛ در گوشه و کنار رسانه‌های اجتماعی هر هفته نکات جالبی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست....

تمام ایران را الک کرده‌ایم!

برخی از کاربران از سالروز مرگ ایرانشناس مشهور، پرویز رجبی گفتند. رجبی درسال 1318 به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته ایرانشناسی در دانشگاه گوتینگن آلمان آغاز کرد.

خاطرات رجبی از کتاب چهارمش(کویرهای ایران) خواندنی است. وی سفر خود و همسرش(لیلی هوشمند افشار) را چنین توصیف می کند:

«تمام ایران راالک کرده‌ایم! اولین انسان ‌های تحصیلکرده ایرانی هستیم که از کویر نمک گذشته‌ایم.»

سال ها بعد سام رجبی، جاسوس محیط زیستی فرزند پرویز رجبی، در حال اجرای پروژه نیمه تمام پدر(ایرانگردی) و الک زدن ایران (الک زدن پایگاه های موشکی زیرساخت های دفاعی) در زمستان 96 دستگیر شد.

پس از دستگیری، پروژه مظلوم نمایی و تطهیر خیانت وی و دیگر هم تیمی‌هایش خطوط یکسانی داشت. جالب آنجا که تصادفا یکی از بستگان سید امامی (کینگ رام، پسر وی) و یکی از بستگان سام رجبی(کتایون،خواهر وی) از روباهی بی‌پناه سخن می‌گویند![1]

 سارق ابرها

کاربری از نسبت بارش باران و دستگیری تیم محیط زیستی گفت.

13 بهمن ماه بود که پایگاه خبری تحلیلی دیدبان در گزارشی با عنوان بازخوانی پرونده یک حرفه‌ای صحت این ادعا را بررسی نمود. پیش‌تر نیز سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران از تغییرات مشکوک اقلیمی کشور (برف دزدی و ابر دزدی) خبر داده بود. مطلبی که با واکنش منفی و شتاب زده مسئولان محیط زیستی مرتبط با دولت همراه شد.

شاید شنیدن این گزاره‌ها برای مخاطبان با تعجب همراه باشد!؟ مگر  به لحاظ علمی می‌شود در استقرار ابرها بر پهنای جغرافیای یک کشور دخالت کرد؟

پایگاه خبری اسپوتینک ایران در گزارشی مصاحبه محور از جدال خصمانه اسرائیل با محیط زیست ایران گفت.[2] در این گزارش استادعلوم سیاسی اسرائیل،سیمونتس یپیسازمتخصصان امنیت وسیاست درشرق خاورمیانه ازموسسه مطالعات امنیت ملی (موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل) درتلآویودرمصاحبه بااسپوتنیک اعلام نمودکه درحال حاضرتحت شرایطجنگ ترکیبی[3]باایران،اسرائیل ممکن است با استفاده از تجهیزات ویژه یا "سلاح‌های آب وهوایی" استفاده کند تا بر وضعیت موجود در داخلایران تاثیر بگذارد و سرنگونی دولت کنونی را منجر شود.

این کارشناس اسرائیلی دراین خصوص گفت: "من این احتمال را بعید نمیدانم که اسرائیل، آنچه که ایرانیان می‌گویند و نفوذ اسرائیل در ابرها که منجر به خشکسالی شود را منکر نمی‌شوم. در وهله نخست، امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که فراتر از جنگ عادی می‌باشد.

 راز رائفی پور

اقدامات و سخنرانی‌های علی اکبر رائفی پور، فعال فرهنگی_ رسانه ای و رئیس موسسه مصاف همواره مورد موافقت و مخالفت بسیاری از کاربران توییتری قرار گرفته است. وی که توانسته با بهره‌گیری از فنون اقناع، مخاطبان نوجوان را به خوبی جذب خود کند با نقدهای جدی پژوهشگران حوزه فرق و ادیان_به ویژه یهود_ همراه بوده است.غالب منتقدین ضمن تاکید بر مولفه‌هایی نظیر لمپنیسم و پوپولیسم رسانه‌ای، بسیاری از تحلیل‌های نابجا، احساسی و غیر متقن رائفی پور را سم پاشی در افکار عمومی خوانده و نتیجه نهایی این سنخ گفته‌ها را نخ‌نما، مضحک و غیرقابل پذیرش شدن مباحث تخصصی می‌دانند.

برای مثال باید به علم نشانه شناسی اشاره کرد.  این هفته‌ها عواقب گفته‌های غیرحرفه‌ای علی اکبر رائفی‌پور سوژه طنز و کنایه فعالان توییتری شده است:

به نظر می‌رسد سم پاشی در این حوزه موجب صدمات شدیدی شود. برای مثال باید به عکسی استناد نمود که در مهرماه 93 رامین سیدامامی (کینگ رام) در اینستاگرامش منتشر کرد. احتمالا بسیاری از ما با نگاهی آکنده از خنده و تمسخر از نشانه‌های این عکس و کامنت‌های برخی کاربران چشم پوشی کرده‌ایم. زیرا این سنخ تحلیل‌ها به لطف فعالیت‌های لمپنیست‌ها نخ نما و دیر باور شده است.

گفتنی است سه سال بعد با دستگیری کاووس سید امامی و روشن شدن ابعاد اقدامات وی، نهان‌پیشگی، دین، تبار اصلی و  ماهیت خاندان قجری وی نیز مشخص شد .

ایستگاه استفورد

مرکز ایرانشناسی دانشگاه استنفورد (برنامه‌ مطالعات ایرانی حمید و کریستینا مقدم Hamid and Christina Moghadam Program in Iranian Studies) قرار است 6 مارس میزبان کینگ رام( فرزند کاووس سید امامی) باشد.

مدیر این مرکز ایران ستیز که در پوشش برنامه‌های ایرانشناسی به جذب دانشجو و برنامه‌های هنری، ادبی، علمی و... مبادرت می‌ورزد، عباس میلانی یکی از براندازان ساکن آمریکاست.

البته ارادت‌ها متقابل و قدیمی است. در ایام  انتخابات 96، کینگ رام با این که به هیچ وجه صفحه اش حاوی پیام های مستقیم سیاسی نیست ضمن حمایت از حسن روحانی توییت معنادار و ابهام پراکنانه عباس میلانی را بازنشر نمود.

پیدا کنید پرتقال فروش را !

 جبران خسارت هزار میلیاردی پدیده شاندیز تبدیل به سنگ محکی برای ارزیابی صداقت دولت اعتدال نزد حامیانش شده است.

علی مجتهد زاده فعال اصلاح‌طلب و یکی از حامیان سابق روحانی در توییتر خود نوشت:

بلافاصله یکی از کاربران می‌خواست وی را بایکوت کند اما  مجتهد زاده پاسخش را داد:

 

واقعیت این است علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تکذیبیه رئیس دفتر رئیس جمهور درباره دستور حسن روحانی برای اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهامداران موسسه پدیده شاندیز، اظهار داشت: رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تکذیب کرده است در حالی که بنده این نامه را دیده‌ام و چنین نامه‌ای وجود دارد.[4]

برخی از کاربران این دو نامه را به اشتراک گذاشتند.

 

گفتنی‌ است تجربه چنین دعاوی مضحک و  تکراری می‌گوید پرتقال فروش دست آخر برای انحراف افکار عمومی از رهبری مایه می‌گذارد.

لواسان

ژورنالیست تازه کار و جویای نام اصولگرا افشاپیشه شده است. کمی آن طرف‌تر روزنامه نگار با سابقه اصلاح‌طلب خبرخوانی می‌کند. در لواسان چه خبر است؟

 بازی با مرجعیت

هاشم آقاجری یکی از فعالان اصلاح‌طلب در سال 81  گفته بود مگر مردم میمون هستند که تقلید کنند؟! قریب 17 سال از آن ماجرا می‌گذرد. حالا که پروژه روشنفکری شکست خورده اصلاح‌طلبان گردن شکسته‌تر از همیشه دست به دامان مرجعیت شده‌اند. اما به سبک خودشان!

فائزه هاشمی یکی از اشخاصی است که با دقت نظر در صحبت‌هایش به خوبی می‌توان به رئوس مطالب برخی محافل سیاسی_خبری پی‌برد. اخیرا او در مصاحبه با برنامه ویدئویی رودررو[5] تلاشی جدی برای القای دوقطبی مکتب قم و مکتب نجف، کارآمدی ولایت مقیده و ناکارآمدی ولایت مطلقه و مقایسه حضرات آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی داشته است.

 این هفته یکی از روزنامه نگاران با بررسی سایت شفقنا، همان سایتی که در تابستان 97 عکس جنجالی تابلوی استخر فرح در انتظارت را شکار کرده بود، به سرنخ‌های جالبی رسیده و  نتایج آن را مطالبه کرده است.

تفرقه افکنی و بازی با مرجعیت مجاهد شیعه در عراق مسبوق به سابقه است. سوء استفاده اصلاح‌طلبان از  آیت الله العظمی سیستانی با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

 و البته در کمال تعجب چرا باید سرمقاله یک جریده انقلابی را نیز مورد توجه قرار داد که ناخواسته تکه های پازل از پیش طراحی شده جریان غربگرا را کامل می‌کند. کدام ضرورت اندیشه‌ای یا سیاسی صفحه اول برخی نشریات را مزین می‌کند؟

اصلاحات بدون روتوش

گاهی به رنگ اعتدال و گاهی در پوشش براندازان؛ روایت دو کاربری که ذره بین خود را روی منطق سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان نهاده‌اند:

 

لطائف هفته

 فعالان توییتری گاهی برای این که انتقاد و ایده‌های اعتراضی، اجتماعی و سیاسی خود را بیان کنند لحن طنز و کنایه وار را بر می‌گزینند:

 

 


[2]https://ir.sputniknews.com/opinion/201807113751346-اسرائیل-ابرهای-ایران-سرقت/

[3] Hybrid warfare

[4] https://www.farsnews.com/news/13971202000201/

[5] https://www.aparat.com/v/ugbep

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه