دیدبان
خارج از دید/10

از بازگشایی دخمه‌های دهه 70 تا رئیس جمهور صهیونیست السالوادور

از بازگشایی دخمه‌های دهه 70 تا رئیس جمهور صهیونیست السالوادور

دیدبان؛ در گوشه و کنار رسانه‌های اجتماعی هر هفته نکات جالبی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست....

ایده از لندن تیتر در تهران

سیاوش اردلان یکی از کارکنان بی بی سی فارسی با ارسال توییتی هدفدار ناکارآمدی دولت روحانی در توزیع گوشت را با تکیه بر لزوم افزایش مصرف حبوبات توجیه کرد. خط تبلیغی وی با استقبال رسانه دولتی ایرنا(خبرگزاری جمهوری اسلامی) همراه شد. ابتدا 16 بهمن ماه درحالی که از مردم از رفتار زننده دولت در توزیع گوشت ناراضی هستند ایرنا نوید فرارسیدن دهم فوریه روز جهانی حبوبات(21 بهمن) را می دهد. حدود یک ساعت بعد با وقاحت تمام درحالی که چنین تیتری در این مقطع زمانی قطعاً مردم را عصبانی می کند ایرنا حبوبات را بهترین جایگزین گوشت می خواند.

البته چندی بعد این گزارش شیطنت آمیز پس از بازنشر رسانه های همسو به صورت مشکوک از سوی خبرگزاری ایرنا پاک شد.

 

لازم به ذکر است هفته گذشته نیز در شماره نهم خارج از دید با بررسی اجمالی پرونده INSTEX نمونه دیگری از خط مشترک بی بی سی فارسی و یکی از رسانه های دولتی کشور(گرا) افشا شد.[1]

استاد اسدی

فعالسازی شبه جنبشی موقتی برای لغو سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کرج به مناسبت روز 22 بهمن منجر به پوشش هوشمندانه رسانه منافقین (سیمای آزادی) از این اقدام شد.

 مخالفت با سخنران کرج، تحلیل های متفاوتی در پی داشت. به ویژه آنکه در ادامه نه به سخنرانی لاریجانی در کرج تبدیل به نه به سخنرانی روحانی در تهران شد.

 

لازم به ذکر است حساب کاربری مقام معظم رهبری در توییتر با ارسال توییتی برگرفته از سخنان ایشان تاکید کرد: جای تسویه حساب 22 بهمن نیست. تاکید هوشمندانه ای که بی شک یک از اثرات مهم آن سناریو سوزی حرکات آگاهانه و بعضا ناآگاهانه ای است که به اسم انقلابی گری در رخدادهای مختلف انجام می شود.

یک فلسطینی یا یک اسرائیلی

ال سالوادور؛کشوری که با بیش ترین تراکم جمعیتی در آمریکای مرکزی میزبان هزاران مهاجر فلسطینی شده است.نایب بوکله رئیس جمهور منتخب ال سالوادور شد. جان بولتون در توییتی ضمن تبریک به بوکله نوشت: آمریکا آماده همکاری با او برای رفاه و دموکراسی در منطقه است.

به گزارش تایمز اسرائیل وی  اجداد پدری اش از مسیحیان فلسطینی اهل اورشلیم و بیت اللحم بوده اند. پدربزرگ و مادربزرگ مادری اش نیز مسیحی بوده اند؛ مادربزرگ کاتولیک و پدربزرگ ارتدکس یونانی. پدرش بعدها به اسلام گروید و امام شد. همسر نایب ریشه های یهودی دارد.همچنین پس از پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، وی عکسی از خود را بازتوییت کرد که او را در نیایشی عمیق پای دیوار ندبه شهر قدیم اورشلیم نشان می دهد.

این رسانه صهیونیستی اشاره می کند بوکله در زمان تصدی اش بر کرسی شهرداری سن سالوادور رابطه محکمی را با صهیونیست ها آغاز کرده و حتی به این کشور نیز سفر نموده است.

شایان ذکر است رسانه هایی نظیر الشرق الاوسط[2]، بهار نیوز[3]، انتخاب[4]، صدای آمریکا[5]، یورو نیوز[6]، ایرنا[7] و رادیو فردا [8]صرفا بر تبار فلسطینی بوکله تاکید نموده و در مقابل ماهیت صهیونیستی اقدامات گذشته و فعلی وی سکوت معناداری را اتخاذ کردند.

سپاه دانش

یکی از پژوهشگران تاریخ معاصر از پشت پرده طرح پر زرق و برق سپاه دانش گفت:

شبکه بهنود

کاربری توییتری از وضع خبرنگارانی می گوید که دست پروده مطبوعات زنجیره ای جریان اصلاحات هستند:

اقتدار نظامی

نمایشگاه دستاوردهای دفاعی، سازندگی و محرومیت‌زدایی، با هدف معرفی اقدامات نیروهای مسلح برای اقتدارآفرینی نظام جمهوری اسلامی در طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استقبال کاربران مجازی همراه شد:

همچنین حواشی این نمایشگاه نشان می داد مقامات خارجی حاضر در مصلی امام خمینی(ره)  در نماهایی گوناگون عناصر اقتدار نظامی ایران را ثبت نمودند.

حد شرعی

کاربری توییتری از لزوم رعایت حدود شرعی گفت:

 

دیگری راه اندازی طرح جالبی موسوم به کمیته انظباطی سینماگران را پیشنهاد کرد.

بهشت دروغین

کارتن خوابی های گسترده جزء لاینفکی از نمای شهرهای پیشرفته غربی است. کاربری با انتشار صفحه اول نشریه ای انگلیسی از مردن جنین مادری بی خانمان در سرمای بریتانیا گفت.


[1] http://didban.ir/fa/news-details/43801

[2] https://aawsat.com/persian/home/article/1577801

[3] http://www.baharnews.ir/news/171711

[4] http://www.entekhab.ir/fa/news/457393

[5] https://ir.voanews.com/a/el-salvador/4772937.html

[6] https://fa.euronews.com/2019/02/04/outsider-wins-el-salvador-presidency-breaking-two-party-system

[7] http://www.irna.ir/fa/News/83196036 و https://www.radiofarda.com/a/El-Salvador-to-have-a-Palestinian-origin-president/29754730.html

[8] https://www.radiofarda.com/a/El-Salvador-to-have-a-Palestinian-origin-president/29754730.html

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه