دیدبان

پس از 20 سال آمار بانک مرکزی و مرکز آمار هماهنگ شد+جدول

پس از 20 سال آمار بانک مرکزی و مرکز آمار هماهنگ شد+جدول

دیدباندر حالی که به طور معمول آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی درباره شاخص‌های مختلف اقتصادی با تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای روبرو بود و این مسئله همواره مورد انتقاد فعالان سیاسی و اقتصادی قرار داشت، این دو نهاد دولتی برای نخستین بار در 20 سال گذشته، آمار یکسانی را برای نرخ رشد اقتصادی کشور اعلام کردند.


طی سال‌های اخیر تفاوت آمار اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره شاخص‌های مهم اقتصادی همچون تورم، بیکاری و رشد اقتصادی، دستمایه انتقادات گسترده‌ای خصوصا از جانب فعالان سیاسی نسبت به اعتبار آمارهای رسمی کشور شده بود. 

البته هر بار که موج انتقادات از تفاوت آمارهای این دو نهاد دولتی بالا گرفته، مسئولان بانک مرکزی و مرکز آمار به تفصیل درباره دلایل تفاوت آمارها سخن گفته‌اند که شامل مواردی چون تفاوت روش‌های محاسبه و منطقه جغرافیایی آمارگیری مربوط می‌شود و علی‌القاعده هر دو آمار از نظر مبنا درست است.
 
بنابراین برای تحلیل منطقی روند رشد اقتصادی کشور باید شاخص‌های اعلامی هر مرکز را با شاخص‌های سال‌های قبل همان مرکز مقایسه کرد تا بتوان به تحلیل درستی از روند شاخص‌هایی چون تورم، بیکاری یا رشد اقتصادی دست یافت. البته کارشناسان اقتصادی و اصحاب فن که نگاه عمیق‌تری به این موضوع دارند از علت تفاوت آمارها مطلعند و به همین دلیل اگر انتقادی هم داشته‌اند درباره لزوم تعیین مرجع آماری واحد بوده‌ است.
 


با توجه به حقایق فوق، تفاوت آمار اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار درباره شاخص‌هایی چون نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌های گذشته امری معمول بوده و نگاهی به ارقام دو دهه اخیر نیز مؤید همین موضوع است به طوری که بعضی سال‌ها تفاوت رشد اقتصادی کشور از نگاه بانک مرکزی و مرکز آمار به 2 درصد هم رسیده بود.

با این حال، در شرایطی که اظهارات یک ماه پیش معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد دولت یازدهم درباره کاهش رشد اقتصادی کشور در سال 1391 به منفی 5.4 درصد با انتقاداتی نسبت به صحت این آمار مواجه شد، به ناگاه بانک مرکزی و مرکز آمار وارد گود شدند و ضمن تایید آمار اعلامی، این دو مقام دولتی، پس از 20 سال به تفاهم رسیدند. 

 

 

منبع: مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران