دیدبان
دکتر مهدی پورحسنی/ بخش دوم

بهره‌وری با نگرش اقتصادی یا فنی و فرهنگی

بهره‌وری با نگرش اقتصادی یا فنی و فرهنگی

 به گزارش دیدبان،در ادامه صحبت بخش اول باید گفت از دیدگاه اقتصادی مقدار محصول یا خروجی ، تابع عوامل سرمایه‌ای و نیروی انسانی می‌باشد، لذا افزایش مهارت و تخصص نیروی کار ، تغییرات تکنولوژی و یا ترکیبی از هر دو عامل می توانند سبب افزایش میزان تولید و همچنین حرکت تابع تولید به سمت بالاتر و علی الخصوص افزایش بهره وری شرکت یا سازمان گردد.

اگر یک سازمانی یا صنعتی یا محصولی توانسته است برای خود بازاری بی رقیب ایجاد نماید یا دارای مزیت رقابتی خاص نسبت به سایر رقبا باشد،حتما نگاه ویژه به موضوع بهره وری داشته که توانسته اند بالاترین کیفیت محصول خود را با حداقلی ترین قیمت ممکن و هزینه بهاء تمام شده تولید نمایند.

لذا می توان گفت بهره‌وری با نگرش اقتصادی یا فنی و فرهنگی، نسبت به تولید و خروجی محصول سنجیده می‌شود و فرد در این نگرش فعالیت خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می‌دهد تا بهترین نتیجه را با کمترین هزینه و در مدت زمان کمتری بدست آورد.

بهره وری حلقه مفقوده اقتصاد ایران است، اگر چه سال هاست که در برنامه های متعدد توسعه ای بر افزایش نرخ بهره وری در اقتصاد ایران تاکید شده است اما هنوز عقب ماندگی هایی در این حوزه وجود دارد .بی شک تمرکز بر بهره وری زمینه ساز اجرای منویات اعلامی از سوی مقام رهبری را فراهم می نماید .

ایجاد رونق تولید داخلی از طریق افزایش میزان بهره وری فراهم شدنی است چرا که افزایش نرخ بهره وری در کشور ، خود اقدامی موثر در بخش تولید و صنعت کشور تلقی می شود ..

بهره وری چیزی جز  به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، سرمایه، مواد خام تولیدی و زمان به شیوه ای عملی و کاهش هزینه های تولید به منظور گسترش بازار، افزایش اشتغال، کوشش برای افزایش دستمزد های واقعی و بهبود معیار های زندگی به گونه ای که به نفع مصرف کنندگان ، کارکنان و مدیران باشد نخواهد بود. هر شرکت یا سازمانی که دارای نیروی کار بهره ورتری باشد، از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود و بی شک در فضای بازار کسب و کارش رونق بیشتری خواهد یافت که رونق شرکت های تولیدی نیز در مجموع باعث رونق اقتصادی خواهند شد.

از نگاهی دیگر میتوان گفت کمبود شرکتها یا سازمانها در مقوله بهره وری به  پول، تجهیزات، مواد و امکانات مادی نیست بلکه کمبود اصلی تولید فکر است. علی رغم اینکه اصولاً فعالیت دانشگران و کارکنان علمی و فکری فرمول پذیر نیست سازمانهای پیشرو در بهره وری به تدریج به مکانیسم و شیوه های رهبری و زمینه های مناسب فرهنگی برای هم‌افزایی تلاشها و اندیشه های کارکنان علمی دست یافته اند و موفق شده اند از افکار و ابتکارات و دانش آفرینی سازمانها و توسعه فکری این کارکنان بهره بیشتری ببرند.

استقرار چرخه مدیریت بهبود بهره وری در کشور در سال 1397 نیازمند عزم جدی بوده و در این راستا بایستی سازوکارهای عملیاتی طراحی کرد و آنها را به کار گرفت،ضمنا قبل از طراحی سازوکارها، آسیب شناسی وضعیت بهره وری در شرکتها،کارخانجات و سازمانها، موجب می شود که سازوکارهای عملیاتی متناسب با شرایط  طراحی گردد که برای بهبود بهره وری می توان از راهکارهای عملی تجربه شده نظیر نهادی کردن بهره وری در اندیشه، نهادی کردن صرفه جویی، طراحی ساختارهای بهره ور، توسعه منابع انسانی، طراحی نظام تحقیقات بهره وری و استقرار مدیریت عملکرد کمک گرفت.

در پایان میتوان گفت این چابکی استراتژی است که برای حل مشکل شرایط بسیار متغیر سازمانها و شرکتهاست تا بتواند آنها را در شرایط متلاطم و غیرقابل پیش بینی با سطح کیفیت تولید ناب به سوی اهدافشان هدایت کنند.

 

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه