دیدبان
دکتر مهدی پورحسنی/ بخش اول

استراتژی تولید با نگاه چابک سازی و بهره وری

استراتژی تولید با نگاه چابک سازی و بهره وری

به گزارش دیدبان،در شرایط کنونی و شرایط فشار اقتصادی در طی این چند سال، آنچه را که می توان از شالوده اقتصاد مقاومتی ایران برداشت نمود اینست که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی و ایستا نیست بلکه چابک و انعطاف پذیر است و در این حالت است که توان مقابله با فشارهای بیرونی و درونی را درک و تحمل نموده و می تواند شاخص های کلان اقتصادی را در سطح مناسب نگه دارد.

نام گذاری سال 1397 به عنوان حمایت از کالای ایرانی خود تفسیری از استفاده از توان داخلی و مقاومت در برابر تحریم ها با ایجاد کمترین بحران است.برنامه ریزی و تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی به افزایش تولید ملی و بومی سازی تکنولوژی هوشمند و مدرن منجر می شود.

واژه «چابک» بیانگر سرعت و توان  پاسخگویی در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی شرکت یا سازمان است یعنی آنها نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند، بلکه با یک آرایش بندی مناسب قادر به کسب مزایای رقابتی نیز باشند. در فضای کسب و کار و حتی دنیای اقتصادی امروز که در آن مشغول به فعالیت هستیم ، مهم ترین دلیل پیشرفت یک شرکت ،یک سازمان و حتی یک کشور چابُکی آن است. شرکت ها،سازمانها باید بدانند  چگونه عمل کنند تا در مقابل تغییرات پدید آمده خود را حفظ وتهدید را تبدیل به فرصت نمایند .بعبارتی از این تغییرات حداکثر منفعت را برده و در مسیر پیشرفت مستحکم تر گام بردارند.

سرعت کاراترین ثروت درعصر جدید کنونی موسوم به عصر اطلاعات می باشد. برای رشد تولیدات داخلی و توسعه اقتصاد کشور باید زمان پاسخگویی و بهبود انعطاف پذیری در ساختار سازمانها به وجود آید. رقابت دربازار اقتصادی حال حاضردر ابعاد مختلفی مطرح است،همچون : سرعت تحویل محصول یا ارائه خدمات به مشتری، افزایش کیفیت محصول یا ارائه خدمات و کاهش قیمت محصول...
نگاه ویژه به حمایت از کالا و تولید ایرانی توسط شرکت ها،تولیدکنندگان یا سازمانها در راستای حرکت سریع اطلاعات در امر تولید، مونتاژ، توزیع، عرضه و... متمرکز گردد. هر چه این حرکت سریعتر باشد، شرکتها سریعتر پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار خواهند بود.

تغییرات تکنولوژی و فناوری ،شرایط نرم افزاری و سخت افزاری کاری، بقای رقابتی شرکتها را تهدید می کند بویژه نسبت به رقبا خارجی. هرتولید کننده و شرکتی باید خود را در راستای پاسخگویی به مجموعه‌ای از فشار و تهدیدات نیروهای داخلی و خارجی، به صورت چابک طراحی نماید.موفقیت اقتصادی شرکتهای تولیدی به توانایی آنها در شناسایی نیازهای مشتریان، تولید سریع و ارزان محصولاتی مطابق با آن نیازها،کیفیت مناسب و قابل رقابت بستگی دارد.

در بازار اقتصادی فعالیتهایی که با تغییری از فرصتهای بازار آغاز شده و با تولید، فروش و تحویل محصول خاتمه می‌یابد ،گوییم تولید صورت گرفته و تولید موفقیت آمیز نتیجه محصولاتی است که به شیوه سود آور تولید شده و به فروش می‌رسند.اگر خواسته شود گوی سبقت از رقبا خارجی گرفته شود باید دانست معیارهای کیفیت محصول، قیمت، زمان، هزینه، توانایی تولید ازجنبه‌های خاصی با سود آوری مرتبطند که اغلب برای ارزیابی میزان موفقیت تلاشهای مرتبط با محصول از این معیارها استفاده می‌‌شود..هدف تئوری مزیت رقابت صحه گذاشتن بر نقش حساس بازار رقابتی و کاهش هزینه های تولید و ایجاد تنوع در تولیدات جهت پیدایش برتری در رقابت های اقتصادی است.

بی تردید توجه به این مقوله شرایطی مطلوب را برای پیدایش برتری در رقابت شرکت های تولیدی ، سازمانها و کارخانجات به وجود می آورد.

از سویی دیگر مزیت رقابتی در علم مدیریت ابزار اثربخشی را معرفی می کند که استراتژیست های امور اقتصادی از آن برای تشخیص و دستیابی به برتری در رقابت های اقتصادی بهره می گیرند که این ابزار قدرتمند در علوم مدیریتی زنجیره ارزش نامیده می شوند. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش این امکان رادراختیارمدیران قرار می دهد تا فعالیتهای خود را در زمینه طراحی تولید، بازاریابی و توزیع کالا و خدمات از هم مجزا نمایند.

نباید فراموش نمود که تولید بیشتر و بهینه میسر نمی شود مگر ازطریق تولید بهره ور، چرا که افزایش بهره وری سبب افزایش کیفیت محصول شده و قیمت تمام شده آن را کاهش می دهد و ضمنا بازدهی سرمایه را نیز افزایش و توان پرداخت دستمزدهای بالا برای شرکتها را فراهم می سازد که این هر دو از عـــــوامل اصلی ایجاد ثروت ملی محسوب می شوند.

 لذا می توان گفت افزایش بهره وری بهترین ابزار برای افزایش بهبود سطح زندگی مردم و ایجاد ثروت ملی است و از دیدگاه سیستمی با گسترش این تفکر در سطح منابع اقتصادی جامعه می توان نتیجه گرفت که افزایش بهـــره وری شرکتها،سازمانها یا کارخانجات موجب افزایش بهره وری ملی شده و آن نیز به بالارفتن قدرت خرید مردم، رونق اقتصادی، افزایش درآمد ملی، کاهش تورم و همچنین افزایش اشتغال در درازمدت منجر خواهدشد.... اما در کوتاه مدت نمی توان اثر مستقیم آن را در رونق تولیدات داخلی،افزایش تقاضا،صادرات،ایجاد بازارهای رقابتی نادیده گرفت.

ادامه دارد...

 

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه