ف
وزارت راه برای احداث خط ریلی راهبردی اقدام می‌کند؟

راه‌آهن شلمچه-بصره کم هزینه‌ترین مسیر اتصال ایران به عراق

راه آهن شلمچه-بصره به عنوان کم هزینه ترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق، علاوه بر منافع مالی و اقتصادی برای کشور سبب تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به کربلا می شود. لازم است مسئولین وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را جهت راه اندازی این خط ریلی انجام دهند.

به گزارش دیدبان،یکی از الزامات تحقق شعار سال ۹۷ یعنی حمایت از کالای ایرانی، افزایش صادرات به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه است.

ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه از بازار بالقوه بسیار خوبی برای صادرات کالاهای خود برخوردار است. استفاده مناسب از این ظرفیت سبب ایجاد اشتغال، تقویت تولید و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

عراق، ظرفیتی مناسب برای صادرات کالاهای ایرانی

از بین کشورهای همسایه، عراق با دارا بودن طولانی ترین مرز مشترک با ایران و وجود اشتراکات مذهبی و فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

بر طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۹۶ کشور عراق پس از چین و امارات سومین بازار صادراتی ایران بوده به طوری که ۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۴ میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شده است.

علاوه بر این، به دلیل وجود اماکن متبرکه زیارتی، زائران و مسافران زیادی در طول سال و به ویژه در ایام اربعین از ایران به عراق سفر می کنند و در مقابل، زائران زیادی نیز برای زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام از عراق به ایران سفر می کنند.

ضرورت اتصال ریلی ایران به عراق

این حجم از تردد کالا و مسافر بین ۲ کشور نیازمند زیرساخت حمل و نقل مناسب است. در حال حاضر، جا به جایی کالا و مسافر بین ۲ کشور عمدتا از طریق جاده انجام می شود.

این در حالی است که حمل و نقل ریلی دارای مزایای متعددی از جمله ایمنی بالاتر، صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی کمتر محیط زیست و جا به جایی حجم بالایی از کالا و مسافر است.

مطابق بررسی کارشناسان با جا به جایی هر تن-کیلومتر بار از جاده به ریل ۳۰ سی سی صرفه جویی در مصرف سوخت انجام می شود. بنابراین، در صورت انتقال نیمی از حجم بار صادراتی از جاده به ریل حدود ۱۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت انجام خواهد شد.

از طرف دیگر، انتقال بار و مسافر از جاده به ریل باعث کاهش تردد تریلی ها و اتوبوس ها در جاده های منتهی به عراق و در نتیجه کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن می شود.

راه آهن شلمچه-بصره مسیر کم هزینه برای اتصال دو کشور

راه آهن شلمچه-بصره کوتاه ترین و کم هزینه ترین محور ریلی در دست ساخت برای اتصال به عراق است. برای احداث راه آهن شلمچه-بصره باید ۳۲ کیلومتر خط ریلی در خاک عراق و یک پل بر روی اروندرود ساخته شود.

در حال حاضر، محور ریلی از بصره تا کربلا فعال است به طوری که سال های گذشته زائرین ایرانی عتبات عالیات در ایام اربعین پس از رسیدن به مرز شلمچه از قطار پیاده شده و این مسیر ۳۲ کیلومتری را تا راه آهن بصره با اتوبوس پیموده و در نهایت، مجددا سوار قطار عراقی شده‌اند و به کربلا رفته‌اند.

برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره مسئولین دو کشور طی تفاهمی در سال‌های ۹۰ و ۹۳ توافق کردند که احداث پل توسط ایران و خط آهن ۳۲ کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد اما به دلیل مشکلات مالی کشور عراق، اجرای این پروژه متوقف شد.

ضرورت اقدام وزارت راه برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره

از آنجا که ساخت هر کیلومتر خط ریلی به طور میانگین به ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، هزینه ساخت ۳۲ کیلومتر خط ریلی پروژه مذکور حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. در صورتی که هزینه احداث پل بر روی اروندرود نیز به این عدد اضافه شود، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه اعتبار لازم است.

با توجه به اندک بودن هزینه این پروژه نسبت به منافع آن، انتظار می رود مسئولین وزارت راه و شهرسازی نسبت به رفع موانع و مشکلات احداث این پروژه هر چه سریعتر اقدام کنند تا علاوه بر بهره مند شدن کشور از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی به عراق، سفر زائران اربعین حسینی نیز تسهیل گردد.

اخیرا معاون فنی و زیربنایی راه آهن از راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره در سال ۹۸ خبر داده است.[۱]

پی نوشت:

[۱]: خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۲۸۴۶۳۲

محمد غیاثی

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نبرد برای فراکسیون بزرگ واکاوی ائتلاف های احتمالی برای تشکیل دولت آینده عراق
نبرد برای فراکسیون بزرگ
آخرین اخبار
  • :: اروپا منازعه بین هویت و منفعت
  • :: خدعه اروپا با ایران
  • :: مواضع متناقض وزیر جوان درباره مسدودسازی تلگرام
  • :: استراتژی رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف میان ایران و روسیه
  • :: اسلوب حذف و نارسایی های ترجمه قرآن
  • :: خوی استکباری آمریکا و مقاومت در برابر جامعه بین الملل
  • :: اضران و غایبان اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی
  • :: صف‌آرایی‌ها در پارلمان عراق؛ رقابت برای نخست‌وزیری و ورود به کابینه
  • :: هجوم امواج سیاسی به سواحل کن
  • :: ۴ راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران در طراحی «سبد انرژی»
  • :: نبرد برای فراکسیون بزرگ
  • :: حمایت هایی که از فرزند آوری نمی شود
  • :: اشکال دور وارد نیست
  • :: چگونه از تجربه ی تلخ برجام اقتدار تولید می شود؟
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: انحرافی بزرگ در ادبیات دفاع مقدس!
  • :: بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی
  • :: پیامدهای مشارکت اسرائیل در خطوط انتقال انرژی تاپ و تاناپ بر چشم‌انداز مشارکت ایران در کریدورهای انرژی
  • :: ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله
  • :: پشت پرده درخواست آمریکا برای حضور اعراب در مذاکرات با ایران!
  • :: از ضعف سیاسی اعراب تا توهم ترامپ
  • :: پرسش های بی تعارف و بی پاسخ یک جمعیت پژوه
  • :: بررسی نتایج و دورنمای انتخابات پارلمانی عراق
  • :: عوامل اصلی طرح اتهام جنون به پیامبر (ص)
  • :: در اندوه روز خونبار ملت فلسطین
  • :: تضمین هایی که اروپا باید به ایران بدهد
  • :: رهبر معظم انقلاب درگذشت حجة‌الاسلام طباطبائی را تسلیت گفتند
  • :: آثار راهبردی «انتفاضه بازگشت» و غافلگیری اسرائیل
  • :: رهبری اجازه کدام برجام را صادر کردند؟
  • :: برزخی برای قراردادهای پسابرجامی
  • :: سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق
  • :: خبر محرمانه درباره احتمال مرگ بن‌سلمان در تیراندازی‌های کاخ پادشاهی
  • :: آیا سند تحول آموزش و پرورش راه‌گشاست؟
  • :: چرا العبادی هم‌چنان بازیگر کلیدی عراق است؟
  • :: سیر مطالعاتی؛ آنچه که باید باشد
  • :: آمریکایی ها از سیاست خودکفایی ایران می‌ترسند
  • :: بایسته های تربیت اسلامی دانش آموزان
  • :: بنای سفارت بر دریایی از خون
  • :: کره شمالی چرا مذاکرات را نیمه‌کاره رها کرد؟
  • :: روانشناسی مقتدی صدر
  • :: شرارت و حماقت ۳ گاو و انتفاضه چهارم
  • :: انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی؛ اهداف و پیامدها