ف
در واکنش به رد لایحه تفکیک وزارتخانه ها در مجلس

برش کیک اقتصاد ایران به صورت بخشی معنادار است

اقتصاد ایران مانند یک کیک است. اگر کیک به صورت افقی بریده شود، بخش های جذاب تر در یک بخش و بخش های با جذابیت کمتر در یک بخش دیگر قرار می گیرد.

به گزارش دیدبان،از دیرباز یکی از مشکلات چرخه‌ تولید محصولات کشاورزی در ایران، موضوع بازاریابی و دسترسی به خریدار بوده است. مسئله ای که به دلیل پراکندگی مناطق تولید محصولات کشاورزی و دوری آن از مراکز فروش و نبود نظام صحیح بازاریابی محصولات کشاورزی، اتفاق افتاده است.

جایگاه بازار در روند تولید محصولات کشاورزی و غذایی از آن جهت نیز اهمیت دارد که چون تولید محصولات کشاورزی زمان بر است، لذا عدم وجود بازار مناسب برای محصولات کشاورزی منجر به تحمیل خسارات جبران ناپذیر به تولیدکنندگان می شود.

همچنین بسیاری از طرح‌های فنی در جهت افزایش کیفیت و بهره‌وری فرآیند تولید به دلیل نقصان‌های نظام بازار محصولات کشاورزی در عمل اجرا نمی‌شوند.

ضروت ایجاد مدیریت واحد تولید و تجارت (بازار)

بررسی ساختارهای تولید تا عرضه محصولات کشاورزی در جهان نشان می دهد هماهنگی میان بازار و تولید را متولی تولید برعهده دارد؛ چرا که این موضوع در افزایش بهره وری تولید و بهبود کیفیت تولیدات موثر است.

زمانی که بازار در اختیار تولیدکننده قرار داشته باشد، شناسایی ترجیحات و سلایق مصرف کننده برای مدیر تولیدی به صورت کامل مشخص می شود و برنامه ریزی به سمت اصلاح روند تولید از لحاظ کمّی و کیفی پیش خواهد رفت.

در اختیار داشتن عنصر کلیدی بازار فواید دیگری نظیر از بین رفتن سیستم دلالی و واسطه گری، اشتغال بیشتر بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی را نیز خواهد داشت.

برش کیک اقتصاد ایران چگونه باید باشد؟

اقتصاد ایران مانند یک کیک است. اگر کیک به صورت افقی بریده شود، بخش های جذاب تر در یک بخش و بخش های با جذابیت کمتر در یک بخش دیگر قرار می گیرد؛ در حالی که اگر کیک به صورت عمودی بریده شود، هر بخش بریده شده جذابیت لازم را به خودی خود خواهد داشت.

در شرایط فعلی که مدیریت واحد بازار و بازرگانی در اختیار وزارتخانه های تولیدی قرار دارد، این وزارتخانه ها می توانند از واردات کاسته و تولید داخلی را حمایت کنند. در این حالت، واردات به عنوان یک گزینه جذاب، از تولید که با سختی های خاص خود همراه است، جدا نشده و مانند گوشت و استخوان در کنار هم قرار می گیرند تا ارزش افزوده لازم را برای اقتصاد ایجاد کنند.

در مقابل اگر بخشی مانند بخش بازرگانی که مسئول مدیریت بازار است، از بخش های تولیدی جدا شود، به مثابه برش کیک به صورت افقی و جدا کردن بخش های جذاب و کمتر جذاب اقتصاد از یکدیگر است؛ که در نهایت روند را به سمت بخش جذابتر که بازرگانی باشد، تغییر می دهد.

زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی به عنوان یک مثال، مجموعه ای به هم پیوسته است که در کنار هم بودن اجزای آن باعث شکوفایی کل مجموعه تولید می شود؛ به نحوی که هم مصرف کننده از شرایط قیمتی بازار رضایت کامل دارد و هم تولیدکننده به راحتی می تواند محصولات خود را در بازار عرضه کند.

قانون تمرکز زمینه اجرای مدیریت واحد تولید و بازرگانی محصولات را مهیا کرد

اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی طی سال های اخیر، مصداقی بود که منجر به بهبود شرایط تولید تا عرضه محصولات کشاورزی شد.

این قانون که برگرفته از همان تئوری مدیریت واحد تولید تا عرضه محصولات کشاورزی است، اختیار بازار محصولات کشاورزی را نیز به متولی (وزارت جهاد کشاورزی) واگذار کرد.

نتایج بعد از اجرای این شیوه مدیریت در بخش کشاورزی نشانگر درستی و اجرای صحیح این نوع نگرش مدیریتی در کشور بوده است.

بعد از اجرای این قانون، دستاوردهای بزرگی در حوزه تولید محصولات کشاورزی نظیر خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک(گندم و شکر)، رشد ۲۳ درصدی تولید محصولات کشاورزی و کاهش تراز منفی بازرگانی محصولات کشاورزی برای کشور حاصل شد.

خوشبختانه از میان برداشتن این مدیریت واحد از طریق لایحه تفکیک وزارتخانه ها، توسط مجلس شورای اسلامی رد شد؛ اقدامی مثبت که ادامه حمایت از تولید را به همراه خواهد داشت.

مهدی سروی

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اشکال دور وارد نیست پاسخ به برخی شبهات درباره‌ی مجلس خبرگان در گفت‌وگو با آیت‌الله عباس کعبی؛
اشکال دور وارد نیست
آخرین اخبار
  • :: اشکال دور وارد نیست
  • :: چگونه از تجربه ی تلخ برجام اقتدار تولید می شود؟
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: انحرافی بزرگ در ادبیات دفاع مقدس!
  • :: بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی
  • :: پیامدهای مشارکت اسرائیل در خطوط انتقال انرژی تاپ و تاناپ بر چشم‌انداز مشارکت ایران در کریدورهای انرژی
  • :: ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله
  • :: پشت پرده درخواست آمریکا برای حضور اعراب در مذاکرات با ایران!
  • :: از ضعف سیاسی اعراب تا توهم ترامپ
  • :: پرسش های بی تعارف و بی پاسخ یک جمعیت پژوه
  • :: بررسی نتایج و دورنمای انتخابات پارلمانی عراق
  • :: عوامل اصلی طرح اتهام جنون به پیامبر (ص)
  • :: در اندوه روز خونبار ملت فلسطین
  • :: تضمین هایی که اروپا باید به ایران بدهد
  • :: رهبر معظم انقلاب درگذشت حجة‌الاسلام طباطبائی را تسلیت گفتند
  • :: آثار راهبردی «انتفاضه بازگشت» و غافلگیری اسرائیل
  • :: رهبری اجازه کدام برجام را صادر کردند؟
  • :: برزخی برای قراردادهای پسابرجامی
  • :: سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق
  • :: خبر محرمانه درباره احتمال مرگ بن‌سلمان در تیراندازی‌های کاخ پادشاهی
  • :: آیا سند تحول آموزش و پرورش راه‌گشاست؟
  • :: چرا العبادی هم‌چنان بازیگر کلیدی عراق است؟
  • :: سیر مطالعاتی؛ آنچه که باید باشد
  • :: آمریکایی ها از سیاست خودکفایی ایران می‌ترسند
  • :: بایسته های تربیت اسلامی دانش آموزان
  • :: بنای سفارت بر دریایی از خون
  • :: کره شمالی چرا مذاکرات را نیمه‌کاره رها کرد؟
  • :: روانشناسی مقتدی صدر
  • :: شرارت و حماقت ۳ گاو و انتفاضه چهارم
  • :: انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی؛ اهداف و پیامدها
  • :: نخبگان رنگی!
  • :: چرا کتاب تبلیغ نمی‌شود؟
  • :: رژیم صهیونیستی زیر آتش انتقام مقاومت
  • :: خیانت آل سعود به فلسطین فراموش نخواهد شد
  • :: نیمه پر انتقال سفارت
  • :: تکرار روز نکبت در روز خون
  • :: انتخابات پارلمانی عراق؛ تکمیل سریال دستاوردها
  • :: سراب برجام اروپایی با مصوبه مسدود کننده اتحادیه اروپا
  • :: آمریکا حتی دوستان خود را نیز فریب می دهد، چه رسد به دشمنانش
  • :: خروج آمریکا از برجام را چگونه تحلیل کنیم؟
  • :: «انزوای بدون جرح» سیاست جمهوری اسلامی در مواجهه با مخالفین
  • :: اروپا و پیچ تاریخی نظام بین الملل