دیدبان
محمدرضا کلهر

تاملی بر دفاع عربستان از هولوکاست

تاملی بر دفاع عربستان از هولوکاست

به گزارش دیدبان،«محمد العیسی» دبیرکل مرکز موسوم به «اتحادیه جهان اسلام»(رابطة العالم الإسلامی) در اظهاراتی غیرمعمول اعلام کرد: "هولوکاست جنایت نازی هاست که در بشریت لرزه افکند و فجایعی در پی داشت که هیچ انسان منصف و دوستدار عدالت و صلحی نمی‌تواند آن را انکار کند." شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل این اتحادیه با بیان این موضوع تاکید کرد که دیدگاه‌های خود در این خصوص را تنها از بعد محض انسانی در خصوص جان افراد بی گناه ابراز می‌کند زیرا اسلام حامی بی گناهان است و هرکس که نفس بی گناهی را بکشد گویا همه مردم را کشته است. حسن کعبیه، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از نامه‌ای که هفته گذشته محمد بن عبدالکریم العیسی، وزیر دادگستری سابق عربستان و دبیرکل انجمن علمای مسلمین برای سارا بلومفیلد، مدیر موزه یادبود هولوکاست در آمریکا فرستاده بود، قدردانی کرد. وی گفت: ما به خاطر همبستگی‌اش با قربانیان هولوکاست از وی قدردانی می‌کنیم و در عین حال امیدواریم که کشورهای مجاور نیز برای محکوم کردن هولوکاست تلاش کنند. چقدر خوب است که محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) نیز همین روش را در پیش بگید و هولوکاست را محکوم کند.

اتحادیه جهان اسلام بزرگ ترین مرکز تبلیغات اسلامی در جهان است که با بیش از 50 سال فعالیت، نقش اساسی را در ترویج سلفیه در جهان ایفا کرده است. اکنون نیز وهابیت بر این سازمان که دفتر مرکزی آن در مکه است سیطره دارد. این صریح‌ترین موضع حمایتی یک مقام سعودی در حمایت از «هولوکاست» است که معمولا هرگونه اعتراض به آن یا زیرسوال بردن یا حتی تحقیق درباره آن در غرب به نوعی ممنوع است[1]. پیش از این نیز عادل الجبیر سفیر وقت عربستان در آمریکا در سال 1384 اعلام کرد، تا آنجا که به عربستان مربوط است، هولوکاست یک واقعه تاریخی است و نمی‌توان آن را انکار کرد.   اما چرا عربستان در برهه کنونی از هولوکاست حمایت کرده است؟

واقعیت هولوکاست

طبق نظر حامیان هولوکاست، 6 میلیون یهودی در طول جنگ جهانی دوم، بر اثر اعمالی از قبیل اعدام در اتاق های گاز و سوزانده شدن در کوره های آدم سوزی اردوگاه های کار اجباری نازی ها، کشته شده اند. این استدلال اساساً یکی از مهمترین توجیهات اخلاقی و سیاسی مورد استفاده صهیونیسم برای تداوم اشغالگری در اراضی فلسطینیان طی دهه‌ های پس از ظهور این رژیم بوده است. از این رو می توان اذعان کرد که به رسمیت شناخته شدن این واقعه از سوی اتحادیه علمای جهان اسلام در اصل آماده کردن پیش زمینه برای به حاشیه راندن نگاه ضدصهیونیستی در میان علمای اسلامی می باشد تا هزینه های عادی سازی روابط دولت های عربی و اسرائیل را به حداقل ممکن کاهش دهد.[2] این در حالی است که بسیاری از اسناد نشان دهنده این است که هولوکاست تنها افسانه ای برای مظلوم نمایی یهودیان است. به همین دلیل هرگونه تحقیق در این مورد در اروپا ممنوع است.

بر اساس قانونی که پیش نویس آن در اوایل دهه 80 قرن بیستم، توسط تعدادی از اعضای آژانس بین المللی صهیونیسم، تحت سرپرستی «رنه ساموئل سپرات»، خاخام معروف فرانسه تهیه و در ژوئیه سال 1990م. در فرانسه به تصویب رسید، هرگونه تردید درباره «هولوکاست»، اعم از تردید درباره کشتار - مورد ادعای - یهودیان در جنگ جهانی دوم، وجود اتاق های گاز و حتی کمترین تردید در رقم 6 میلیونی یهودیان کشته شده، جرم تلقی می شود و هرکس در فرانسه از این قانون تخلف کرده، در سه موضوع یاد شده تردید کند، به یک ماه تا یک سال زندان و پرداخت 2 هزار تا 300 هزار فرانک جریمه محکوم می شود. بعدها با فشار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آژانس صهیونیستی، این قانون در اکثر کشورهای اروپایی نیز به تصویب رسید؛ به طوری که امروزه هرگونه تردید درباره هولوکاستِ مورد ادعا و ابعاد و اجزای آن، در اروپا جرم تلقی می شود.[3]

عربستان و هولوکاست

روابط عربستان و اسرائیل در سه سال اخیر و در زمام پادشاهی ملک سلمان بسیار روند رو به رشدی داشته است. دلیل اصلی این مسئله به نوع روابط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با آمریکا و اسرائیل بر می گردد. در یک سال اخیر این روابط بسیار ابعاد متنوعی پیدا کرده است به نحوی که برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی روابط بین دو رژیم خبرداده اند. محمد بن سلمان موجودیت و قدرت خود را قائم به قدرت و موجودیت ترامپ می داند. چرا که تا پیش از ترامپ محمد بن نایف به عنوان گزینه نخست آمریکا برای پادشاهی عربستان بود اما روی کار آمدن ترامپ باعث شدن به صورت ناگهانی بن سلمان به عنوان گزینه دولت آمریکا انتخاب شود و در نهایت نیز به ولیعهدی رسید. این مسئله بدون شک برای بن سلمان هزینه های زیادی به دنبال خواهد داشت. نخستین هزینه نیز قرارداد 110 میلیارد دلاری خرید سلاح از آمریکا بود که خرداد ماه امضا شد. اما مسئله بعدی به حمایت های عربستان به اسرائیل بر می گردد که تیم ترامپ اصرار ویژه ای بر این مسئله دارد و در ابتدا ترامپ موفق شد به صورت پنهانی حمایت و موافقت بن سلمان را در ارتباط با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل جلب کند . اما به نظر می رسد ترامپ سعی دارد تا در زمان ریاست جمهوری خود و با استفاده از هراس بن سلمان در مورد کودتای داخلی روابط عربستان و اسرائیل را بسیار بهبود ببخشد. به همین دلیل در جدیدترین اقدام دبیر کل رابطه العالم اسلامی از هولوکاست حمایت کرده است. حمایت از هولوکاست در حالی است که در کشورهای غربی بسیاری از فعالان و پژوهشگران بر علیه این افسانه هستند و آن را تنها یک داستان ساختگی می دانند. هدف بن سلمان از این اقدام این است که حمایت های بیشتر آمریکا را در مرحله گذار کسب کند.

اما نکته جالب در این ارتباط این است که عربستان در حالی از هولوکاست افسانه ای اسرائیل حمایت کرده است که در جهان اسلام هولوکاست های زیادی در جریان است و حتی عامل برخی از این هولوکاست ها عربستان است. عربستان در سه سال گذشته انواع سلاح های موجود در زرادخانه های خود را علیه مردم یمن استفاده کرده است. استفاده عربستان از سلاح های شیمیای، بمب های خوشه ای و انواع موشک ها و بمب ها باعث کشتار بی رحمانه ای در یمن شده است که نهادهای حوقق بشری بحران یمن را بزرگترین بحران حال حاضر جهان توصیف کرده اند. علاوه بر این 75 درصد مردم یمن به کمک های فوری نیازمندند و تمامی استان های این کشور به بیماری وبا مبتلا شده است. در واقع هولوکاست واقعی اکنون در یمن در جریان است و عربستان خود عامل آن است. علاوه بر این اسرائیل در دهه های گذشته بارها هولوکاست های مختلفی در فلسطین به وجود آورده است و عربستان نه تنها علیه این جنایت های اعتراضی نداشته است بلکه به اقدامات خود در راستای نزدیک روابط با اسرائیل افزوده است.

در کل باید تاکید کرد که روابط بن سلمان با تیم ترامپ بسیار دوستانه است و این مسئله باعث شده است تا عربستان پیرو سیاست های آمریکا در مورد اسرائیل باشد. در شرایط کنونی نیز گویا اراده تیم حاکم بر کاخ سفید این است که عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به سرانجام برسد. عربستان نیز به عنوان پیشقراول و طلایه دار کشورهای مرتجع عربی برای مشروعیت بخشیدن به اسرائیل انتخاب شده است. در واقع بن سلمان تلاش دارد تا با تبعیت از سیاست های آمریکا در مورد اسرائیل مسیر رسیدن به پادشاهی خود را امن کند و هرگونه تهدید در این مسیر را از میان بردارد.

پی نوشت:

[1] http://iuvmpress.com/fa/27840

[2] http://alwaght.com/fa/News/122628/%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA!

[3] https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/5014/43980/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%AA

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه