دیدبان
ناهید شیرانی بیدآبادی، احمدرضا نصر، سید ابراهیم میرشاه جعفری، احمد عابدی

چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی

چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی

به گزارش دیدبان،چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و مفاهیم مورد تدریس در کشورهای دیگر، سه پرسشنامه در رابطه با مفاهیم ریاضی مورد نیاز در دوران قبل از دبستان و انواع روشهای تدریس و ارزشیابی خلاقیت محور آن مفاهیم تهیه شد و روایی و پایایی آنها بررسی شد. سپس به روش تصادفی خوشه ای 70 پیش دبستانی از بین دو ناحیه انتخاب شدند و به مربیان آنها پرسشنامه های طراحی شده داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t-تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون خی دو استفاده گردید.
نتیجه: نتایج نشان داد مفاهیم ضروری مانند ردیف کردن اعداد بهم ریخته تا ده، تناظر یک به یک مفهوم نمادها تا ده و شمارش اشکال پنهان مفاهیمی هستند که به ندرت آموزش داده می شوند. همچنین برای آموزش، به جای استفاده از روشهایی که خلاقیت را در کودکان بالا می برد، بطور معنی داری اکثرا از روش پرسش و پاسخ استفاده می شود و برای ارزیابی یادگیری نوآموزان، اکثرا نظر والدین بررسی می شود. بررسی رابطه سطح تحصیلات و نیز سابقه کار مربیان با میزان مفاهیم مورد تدریس، تفاوت معناداری را نشان نداد. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، برای اصلاح وضعیت کنونی راهکارهای عملی ارائه گردید.

کلیدواژه ها: آموزش؛ خلاقیت؛ پیش دبستانی؛ ریاضی

نویسندگان:

ناهید شیرانی بیدآبادی: دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران‏

 احمدرضا نصر: استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سید ابراهیم میرشاه جعفری: استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

 احمد عابدی: دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان‏، اصفهان، ایران

فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - دوره 7، شماره 2، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟