دیدبان

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

دیدبان؛ بیشتر از یک ماه است که از انتصاب حجت الاسلام مروی به تولیت آستان قدس رضوی می گذرد. مقام معظم رهبری در حکم انتصاب اقای مروی ضمن تقدیر از کارهای ماندگار آقای رئیسی خطاب به ایشان 4 نکته را گوشزد فرمودند:

«...اکنون که جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی پس از دوره‌ی خدمت پر تلاش و پر ثمر و پایه‌گذاری کارهای ماندگار در این آستان با کرامت، به مسئولیت مهم دیگری منصوب شده‌اند... اولاً لازم می دانم همه‌ی نکات مذکور در حکم جناب آقای رئیسی را به جنابعالی نیز یادآوری کنم. اغتنام فرصت این خدمت و صرف همه‌ی توش و توان خود در آن، خدمت به زائران و مجاوران به ویژه ضعیفان و نیازمندان، بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس، نگهبانی و مراقبت از گنجینه‌ی منحصربه‌فرد هنر معماری و خطاطی و تزئین به کار رفته در مجموعه‌ی بناها و فضاها، حفاظت از موقوفات گسترده و غنی، ساماندهی بنگاههای اقتصادی و خدماتی و سرانجام، بهره‌مندی از روحانیت این خورشید فروزان، با اخلاص و مجاهدتی که به کار خواهید برد در شمار این توصیه‌ها است. 

ثانیاً حضور و همکاری آستان قدس در کنار حوزه‌ی علمیه و روحانیت معظّم مشهد مقدس را موکداً توصیه میکنم.

ثالثاً همکاری با مدیریت‌های دولتی و کمک به آنان به نحو مقتضی توصیه‌ی دیگر اینجانب است.

رابعاً بهره‌گیری از کارشناسان متدین و انقلابی در بخشهای گوناگون سفارش موکد دیگری است که همواره تکرار شده است» [1].

میراث ماندگار

یکی از کارهای ماندگاری که در اواخر دوره مسئولیت آقای رئیسی صورت گرفت طرح خادمیاری رضوی بود که امکان خدمت به آستان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) برای همگان فراهم کرده است. این طرح که بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب توسعه خدمت مدنظر قرار گرفته بود اجرا شد و شرایطی فراهم آورده است که عموم علاقه مندان و آرزومندان واجد شرایط خدمت به بارگاه رضوی بتوانند توفیق خدمت به آن حضرت را از مسیر خدمت به محرومان و مستمندان شهر و دیار خود و یا ارائه خدمت و همکاری تخصصی با مجموعه ها و موسسات آستان قدس رضوی بیابند.

کانونهای خادمیاری

قریب به یـک سـال از تشـکیل کانونهای خادمیاری توسـط آسـتان قـدس رضوی بـا تأکید بـر خدمت بـه محرومان، مسـتضعفان و توسـعه مفهـوم «خدمـت»، «خـادم» و «مخدوم» در مسـاجد شـهر و بـا اولویت مناطـق محروم گذشـته اسـت. کانونهایی کـه اسـاس شکل گیریشـان بر پایـه عنایت امـام رضـا (علیهاالسلام) و عشـق خدمت به ایشـان اسـت. اسفند ماه 97 بود که دبیر امور استانهای آستان قدس اعلام کرد 2000 کانون در 31 استان کشور در حال فعالیت در 27 عرصه موضوعی از قیبل علمی، فرهنگی، آموزشی، رفع محرومیت، خدمات درمانی و ... هستند و نیز 22 هزار خادم در سایت خادمیاری ثبت نام کرده اند [2].

فعالیتها

کانونهای خادمیاری را می توان در کنار نهادهایی مثل بسیج سازندگی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) در جهت رفع محرومیت و توانمدسازی خانواده های نیازمند قرار داد. به گفته مدیر مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی:

خادمیاران رضوی در 40 حوزه به زائران حضرت رضا (ع) در حرم مطهر خدمت می‌کنند که بخش‌های انتظامات، آگاهی، مهمانسرا، دارالقرآن، بخش‎های فنی و دارالشفاء امام (ع) از جمله مهمترین‌ حوزه‌های خدمتی خادمیاران هستند. خادمیاران در بیرون از حرم مطهر رضوی نیز در 30 گروه خدمتی شامل پزشکی، تعلیم و تربیت، حقوقی، مشاوره خانواده، قرآنی، مداحی، علمی و دانشگاهی، تبلیغی و... خدمات ارائه می‌دهند و نیز روزانه ده‌ها هزار زائر به حرم امام هشتم (ع) مشرف می‌شوند و این خادمان و خادمیاران رضوی هستند که خدمات‌رسانی به این زائران را برعهده دارند. با گسترده شدن زمینه خدمت‌رسانی خادمیاران رضوی بیرون از محدوده حرم مطهر رضوی نیز هزاران خدمت در حوزه درمانی و پزشکی، تعلیم و تربیت و تمامی 30 عرصه خدمتی ارائه شده است. شناسایی زیارت اولی‌ها و همچنین برگزاری مراسم استقبال و بدرقه بر عهده خادمیاران و خادمیاران مداح است. خادمیاران در تمامی برنامه‌های مرتبط با زیارت همراه زائران هستند و نقش آفرینی می‌کنند [3].

همچنین این کانون خدمت رسانیهای قابل توجه در استانهای سیل زده انجام دادند و روزانه 26000 پرس غذا توسط خادمیاران دفاتر آستان قدس رضوی در سه استان لرستان، کرمانشاه و چهار محال و بختیاری میان سیل زدگان لرستانی توزیع شد. در کنار این آمار باید به توزیع سبدهای غذایی (اقلام خوراکی، گوشت، نان و ...)، آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی، وسایل گرمایشی، احداث نانوایی، ارسال تجهیزات لجن کشی و نظافتی و همچنین اعزام گروه‌های جهادی و امدادی توسط این دفاتر نیز اشاره کرد.[4]. در حال حاضر، خادمیاران تهرانی تعهد ارائه چهار هزار پرس غذای هفتگی به نیازمندان را داده‌اند [5].

در نهایت، باید منتظر بود در دوره جدید آستان قدس رضوی جهت استفاده از این ظرفیت عظیم خادمیاران رضوی که با عشق به علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در جهت خدمت رسانی به مردم و رفع محرومیت حرکت می کنند چه برنامه و تدابیری اندیشیده است.

نویسنده: محمد علی سمیعی

 

[1] http://yon.ir/TXdym

[2] http://yon.ir/7Usti

[3] http://yon.ir/WeRr0

[4] http://yon.ir/acGtr

[5] http://yon.ir/a11a4

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟

سیل هجمه‌های دشمن علیه اتحاد مردم و انقلاب