دیدبان
«دیدبان»، از جزئیات اخلالگری ارتش و سرویس اطلاعاتی پاکستان گزارش می‌دهد؛

کنش مخرب پاکستان علیه عملیات‌های ضد‌تروریستی ایران + تصاویر

کنش مخرب پاکستان علیه عملیات‌های ضد‌تروریستی ایران + تصاویر

گروه بین الملل پایگاه تبیینی-تحلیلی «دیدبان»:: ارتش پاکستان یک فروند پهپاد شناسایی ایرانی را در جریان عملیات علیه گروه‌های تروریستی در مرز مشترک دو کشور منهدم کرد. در این راستا رسانه‌های رسمی پاکستان تصاویری از بقایای پهپاد ساقط شده از نوع "شاهد ۱۲۹" را منتشر کرده است. آنها مدعی شده‌اند که ظهر روز سه‌شنبه یک فروند پهپاد ایرانی در جریان عملیات رصد و مراقبت از مرزهای دو کشور توسط جنگنده رهگیر " JF-۱۷ " ارتش پاکستان هدف قرار گرفته و ساقط شده است.
از اینرو باید متذکر شد که این اقدام دولت پاکستان از چند جهت قابلیت تامل و بررسی دارد:

۱- در پی وقوع حملات خونین عناصر گروه تروریستی داعش به مرقد امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی، طی روزهای گذشته نیروهای نظامی و امنیتی ایران عملیات‌های گسترده‌ای بر علیه گروه‌های تروریستی در استانهای مرزی ایران آغاز کرده‌اند که موجب دستگیری و انهدام ده‌ها تیم تروریستی شده است. در ادامه این عملیات‌ها "جلیل قنبرزهی" سرکرده گروه تروریستی"انصارالفرقان" که بر اساس اسناد و تک‌نویسی دستگیر شدگان مستقیماً از سرویسهای اطلاعاتی عربستان سعودی، سازمان سیا و موساد مورد حمایت مالی، نظامی و آموزشی قرار داشته است در ارتفاعات منطقه قصرقند شهر چابهار ایران به همراه معاونین و دستیارانش به هلاکت رسیده است.
در عملیات شهر چابهار در جنوب شرق ایران و نزدیک به مرز کشور پاکستان، نیروهای امنیتی و نظامی ایران گروه‌هایی از تروریست‌های وابسته به عربستان سعودی، امارات و جریانات تکفیری مستقر در پاکستان را مورد حمله قرار دادند. در جریان بازرسی از مقر این تروریست‌ها حدود یک تن مواد منفجره، ده‌ها قبضه سلاح و مهمات مربوطه، خودروهای بمبگذاری شده آماده برای حملات تروریستی علیه امنیت داخلی ایران و اماکن مذهبی همچون مساجد و حسینیه‌ها کشف و خنثی‌سازی شد.


۲- کشف اسناد و مدارک جدید از تروریستهای به هلاکت رسیده و بررسی‌های اطلاعاتی نشان داد که مراکز تدارکاتی و پشتیبانی و فرماندهی اصلی برخی از گروه های تروریستی در کشور پاکستان بوده است. امری که موجب تشدید مراقبتهای مرزی با هدف کشف معابر نفوذ تروریست‌ها از خاک پاکستان به ایران گردیده است.

هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی معروف به پهپادهای شاهد ۱۲۹ ایرانی با حضور در آسمان مناطق آلوده به حضور تروریست‌ها، اقدام به رصد و رهگیری آنها کرده و با عکس برداری و مراقبت، مناطق استقرار آنها را مورد بررسی و شناسایی قرار داده‌اند. اقدام پاکستان در ساقط کردن پهپاد ایرانی در جریان عملیات مبارزه با تروریسم "حمایت پاکستان از فعالیتهای گروه های تروریستی تکفیری" تلقی می‌گردد.


۳- مناطق مرزی پاکستان طی سالهای گذشته به بزرگترین مرکز فعالیت و استقرار گروه‌های تروریستی مانند "انصارالفرقان، جیش العدل و جندالله" تبدیل شده است که بر علیه دولت مرکزی ایران اقدام به طراحی و اجرای خرابکاری و اقدامات تروریستی کرده‌اند. بنابر اسناد بدست آمده، اعترافات تروریستهای بازداشت شده و اطلاعات دریافتی از سازمان‌های امنیتی داخلی و خارجی، این گروهها در قالب طرح کلی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسراییل و انگلیس و همچنین کمیته‌های مشترک وزارت خارجه و واحد اطلاعات ارتش‌ کشورهای مذکور برای ضربه زدن به امنیت کشور ایران از طریق انجام حملات تروریستی علیه مردم و نیروهای انتظامی تاسیس و مشغول فعالیت بوده‌اند و در این مسیر از حمایت میدانی سازمان اطلاعاتی برخی از کشورهای همسایه و منطقه مانند پاکستان هم برخوردار بوده و هستند.


طی سالهای گذشته تعدادی از سربازان و افسران نظامی و انتظامی و نیروهای مردمی بومی ایرانی در حملات این گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان شهید شدند که مسئولان پاکستانی هر بار پس از مراجعه مسئولان وزارت امور خارجه و پلیس ایران‌، با دادن پاسخهای غیرقابل قبول و سخت باور مانند عدم اطلاع از فعالیت این گروه‌ها در خاک کشورشان از خود رفع مسئولیت کرده‌اند.
این در حالی است که مسئولان امنیتی ایران اسناد مختلفی از دیدارهای افسران سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، اسراییل و عربستان سعودی با فرماندهان گروه‌های انصارالفرقان، جیش العدل و جندالله در کشور پاکستان را به طرف پاکستانی تحویل داده‌اند و بعید می‌دانند که این اقدامات از چشم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان پنهان مانده باشد و پاکستانیها اشرافی بر عملکرد آن‌ها نداشته باشند.


۴- موضوع دیگر که باید به صورت "ویژه" به آن نگاه شود و حتی باید آنرا سر منشاء اصلی کارشکنی‌های پاکستان دانست، کنشگری منفی سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) در پرونده‌های مبارزه با تروریسم ایران است. در ادبیات سیاسی و امنیتی اسلام‌آباد سرویس اطلاعاتی و ارتش پاکستان حرف اول و آخر را می‌زند.تا جایی که اگر شخص نخست وزیر مورد تایید این دو نهاد نظامی و امنیتی نباشد بدون تردید در همان اول کار با «بن‌بست سازمان‌یافته» روبرو خواهد شد و از این جهت است که در پایکستان بسیاری از مشکلات تروریستی به دلیل راهبردهای غلط این دو نهاد حا نشدنی باقی مانده است.
این راهبردهای غیر هدفمند که توسط دو بال اصل امنیتی و نظامی پاکستان در پیش گرفته شده است علاوه بر اینکه افراط‌گرایی در خاک این کشور را افسار گسیخته‌تر خواهد کرد، بدون تردید موجب سرایت ویروس تروریسم و تکفیر به خاک ایران و کشورهای همسایه خواهد شد. به گونه‌ای که شهر کویته پاکستان علاوه بر حضور هدایت‌کنندگان طالبان انواع و اقسام سرکردگان گروهک‌های تروریستی حاضر هستند و تمامی ملاقات‌های آنها با مقامات امنیتی، سرپل‌های اطلاعاتی و نظامی کشورهایی مانند آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در خاک پاکستان صورت می‌گیرد که این موضوع می‌تواند به صورت جدی امنیت آسیای مرکزی را با چالش جدی و حل نشدنی روبرو سازد.


۵- ظهر روز سه شنبه رسانه‌های رسمی کشور پاکستان با انتشار تصاویری از لاشه یک فروند پهپاد ایرانی آنرا از نوع شاهد ۱۲۹ معرفی و گفتند که در جریان عملیات مبارزه با تروریسم در مرز استان سیستان و بلوچستان دو کشور توسط یک فروند هواپیمای رهگیر " JF-۱۷ " ارتش پاکستان ساقط شده است. این رسانه‌ها تصاویری از لاشه پهپاد ایرانی را در حالی منتشر کردند که حضور نیروهای نظامی پاکستانی در اطراف آن به وضوح مشخص می‌باشد.
تحرکات ضد ایرانی در کشور پاکستان طی سالهای گذشته و بویژه پس از تیره شدن روابط ایران و عربستان به طور کاملاً محسوس تشدید شده است. انتصاب "راحیل شریف" فرمانده سابق ارتش پاکستان به فرماندهی نیروهای ائتلاف سعودی - عربی و گسترش فعالیت کمی و کیفی گروه‌های تروریستی تکفیری در طول مرزهای طولانی دو کشور، کارشکنی پاکستانی‌ها در اجرای خط لوله انتقال گاز به هندوستان موسوم به "خط لوله صلح" و ده‌ها مورد دیگر حکایت از گسترش اقدامات ضد ایرانی و مشارکت در پازل اقدامات ضد امنیتی عربستان، آمریکا و اسراییل علیه کشور ایران دارد.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه