دیدبان
مراقب جمعیت پذیری تهران باشید

ورود آسمان خراش ها به تهران

ورود آسمان خراش ها به تهران

دیدبان: خبر ساخت برج ۱۲۱ طبقه در کلان‌شهر تهران کم تر از یک هفته از سوی مسئولان شهری تکذیب شد . اما گفته می شود تحقق این خبر چندان هم دور از ذهن نیست و احتمال دارد چند ماه آینده که ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران نهایی شد خبر احداث آسمانخراش در پایتخت به طور رسمی اعلام شود .

به گزارش افکارخبر ، بر اساس گمانه زنی های رسانه ها این آسمانخراش ۱۲۱ طبقه قرار بود با کاربری عمومی، ترکیبی از فرهنگی، تجاری و اداری ساخته شود و برای طراحی سازه که از اساسی‌ترین گام‌های ساخت آسمانخراش‌هاست از متخصصان طراز اول دنیا و به ویژه مهندسان طراز اول ایرانی بهره گرفته شود. به همین منظور نیز از یکی از استادان بنام دانشگاه برکلی دعوت شد تا در این‌باره، کارشناسان ایران را راهنمایی کند.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره این آسمانخراش می گوید: من نیز از طریق رسانه‌ها از این خبر مطلع شدم با ذکر اینکه هیچ درخواستی تاکنون به کمیسیون ماده ٥ برای صدور مجوز چنین آسمانخراشی نیامده است، رویکرد شورای عالی شهرسازی چندان متمایل به احداث چنین بناهای مرتفعی نیست، بنابراین باید ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی شود تا بتوان در مورد چنین سازه‌های عظیمی تصمیم‌گیری کرد.

وی با ذکر اینکه از زمان تصویب طرح تفصیلی تاکنون شاهد چنین درخواستی نبوده‌ایم و در طرح تفصیلی نیز برای چنین گزینه‌هایی پیش‌بینی نشده است، می گوید: برای رفع این نقیصه در ضوابط بلندمرتبه‌سازی پهنه جدید دیگری با عنوان پهنه H (یک تا ۴) پیش‌بینی شده است که براساس آن در پهنه هر کدام از این Hها می‌توان تا یک حد مشخص از ارتفاع و یک سطح اشغال مشخص بنا احداث کرد.

سالاری در پاسخ به این سوال که این پهنه‌ها در کدام مناطق یا محله‌های پایتخت قرار دارند؟ می گوید: ابتدا باید ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص شود و بعدا آن را روی طرح تفصیلی پیاده کرد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان در مورد جانمایی پهنه‌هایH و ساخت آسمانخراش‌ها اظهارنظر کرد.

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اما احتمال احداث آسمانخراش در تهران را رد نمی کند و به افکار خبر می گوید: من اطلاعی از این موضوع ندارم،نمی دانم چه طراحی دارد در کجا قرار است ایجاد شود .

او ادامه می دهد : من مخالف ساخت آسمان خراش در تهران نیستم ،این نیازی است که دولت به شهر تهران تحمیل کرده است . شهری که روزانه ۹ میلیون نفر در آن می خوابند و ۱۵ میلیون نفر درآن تردد دارند اگر آسمان خراش نداشته باشد چه کند . این شهر تا کجا بسط پیدا کند . تهران در حال حاضر به استان البرز وصل شده است و از سوی دیگر به مرزهای رودهن و آبعلی رسیده است .

تندگویان معتقد است : برای پاسخگویی به این جمعیت تهران نیازمند احداث آسمانخراش است . احداث آسمان خراش خوب است به شرط آن که قواعد آن نیز رعایت شود . ایمن ساخت و رعایت فاصله املاک مجاور ، دسترسی ،مطالعات و پیوست های ترافیکی و اجتماعی داشته باشد .

به گفته این عضو شورای شهر تهران جانمایی مناسب و عدم اختشاش در منظر شهری از دیگر مواردی است که در احداث آسمان خراش باید به آن توجه شود .

محمد مهدی مافی ،دبیر کانون انبوه سازان هم درباره احداث آسمان خراش در تهران به افکار خبرمی گوید: نباید این موضوع را سیاه و سفید دید . ساخت آسمانخراش را باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داد . مکانی که این بناها قرار است در آن احداث شوند و رعایت کردن مسایل ایمنی . پیشنهاد او برای ساخت آسمانخراش شهرهای کوچکی است که با احداث این بناها امکان جذب کار و سرمایه را خواهند داشت . ساخت آسمانخراش با تکنولوژی جدید در کلان شهرها حرکت مثبتی است اما نباید زمینه افزایش جمعیت پذیری در شهر تهران شود

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران