دیدبان

تولید ۳ مگاوات برق از ۳۰۰ تن زباله

تولید ۳ مگاوات برق از ۳۰۰ تن زباله

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، مجتبی عبداللهی در برنامه بازدید خبرنگاران از اولین کارخانه زباله‌سوز در شهر تهران، اظهار داشت: احداث این مجموعه از سال ۹۱ آغاز شده که امیدواریم در آینده نزدیک کار آن به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد پروژه پیشرفت داشته است گفت: بسیاری از سازمان‌ها و استانداری‌ها پیگیر هستند تا این موضوع هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد چرا که با افتتاح این پروژه تحول عظیم در وضعیت زباله‌های کشور خواهیم داشت زیرا این اولین کارخانه‌ای است که در آن می‌توان از زباله برق تولید کرد.
معاون خدمات شهری شهردار تهران تصریح کرد: در این کارخانه ظرفیت سوزاندن ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن زباله وجود دارد که در طی آن حداقل ۳ مگاوات برق تولید می‌شود. هم اکنون در حال تکمیل مراحل مطالعاتی هستیم و قرار است قراردادهای جدیدی با چند شرکت عظیم منعقد شود.
عبداللهی با اشاره به اینکه تکنولوژی این سیستم متعلق به آمریکا و ساخت چین است، گفت: ما از چند کارخانه زباله‌سوز در شهرهای مختلف دنیا بازدید کرده‌ایم. کارخانه‌های آنها ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تنی دارند اما به هر ترتیب مصمم هستیم وضعیت زباله شهر تهران را تعیین تکلیف کنیم و زباله‌هایی تهران که روزانه ۶ الی ۷ هزار تن در روز است را به انرژی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: استان‌های دیگری که در این زمینه مشکلات عدیده‌ای دارند دائما از این کارخانه بازدید می‌کنند که امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت زباله‌های آنها نیز تعیین تکلیف شود.
معاون خدمات شهری شهردار تهران در پایان گفت: اقدامات زیربنایی برای تفکیک زباله از مبدا آغاز شده که جزئیات آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
در ادامه این مراسم، امیر حق‌بیان در برنامه بازدید خبرنگاران از کارخانه زباله‌سوز شهر تهران اظهار داشت: روش‌های کلی مدیریت پسماند استفاده از دفن بهداشتی، زباله‌سوزی و مسیرهای بازیافت است. در این بین آلوده کردن خاک، انتشار آلودگی و تولید بیماری از جمله خطرات ناشی از دفن غیربهداشتی زباله است.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد پسماند کشور تر و باقی آن خشک است، افزود: بخشی از این زباله‌ها بازیافت می‌شود اما ۴۰ درصد آنها اصلا قابل استفاده نیست که یا باید آنها را دفن کرد یا سوزاند که سهم کشور ما در این بخش صفر است.
مدیر فنی پروژه کارخانه زباله‌سوز تهران تصریح کرد: رشد زباله‌سوزی و دفع زباله در حال افزایش است و از سال ۲۰۱۰ دفن زباله در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. بنابراین در اینکه توسعه زباله‌سوزی در دستور کار قرار گیرد جای تردیدی نیست.
حق بیان به مهمترین مزایای زباله‌سوزی اشاره کرد و گفت: مساحت کم زمین مورد استفاده، عدم وابستگی به شرایط جوی و اقلیمی، سرعت و سهولت دفع پسماند، بوجود آمدن خاکستر پاک قابل استفاده، کاهش سریع حجم پسماند، دفع پسماندهای خطرناک، کاهش هزینه‌های نگهداری و دفع پسماند، کاهش میزان آلاینده‌های هوا و کاهش خطر آلودگی آب‌های سطحی از جمله مزایای زباله‌سوزی است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران