دیدبان

زنگنه:از هیاهوی رانت‌خوارها نمی‌ترسم

زنگنه:از هیاهوی رانت‌خوارها نمی‌ترسم
به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ نیوز ، بیژن زنگنه در آیین  افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به سه سرفصل اساسی دولت تدبیر و امید در صنعت نفت گفت: محور نخست تأکید بر عزم جدی وزارت نفت و دولت در حمایت از ساخت داخل و ارتقای فناوری ملی و همزمان تأکید بر رقابت‌پذیری در قیمت زمان و کیفیت محصولات داخلی است.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی در رقابت‌پذیری و کیفیت‌بخشی به ساخت داخل تأکید شده است اضافه کرد: اجرای این سیاست‌ها می‌تواند همه آرزوهای ما را در حوزه اقتصاد و صنعت را تحقق ببخشد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی درونگرا و منزوی نیست بلکه درونزا و برونگراست و نویدبخش افتخار کردن ایرانیان به ایرانی بودنشان است.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتدار ملی در حوزه اقتصاد را متکی بر فعالیت بخش خصوصی، دانش‌بنیان و کارآفرینی نوید خواهد داد.

وزیر نفت با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پیمانکاران عمومی و جی‌سی‌‌ها دچار بحران شده‌اند و مفهوم جی‌سی نیز که دچار آسیب جبران‌ناپذیری شده است باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجرا ساخت و تأمین مالی سیستم‌های پیچیده رشد کند و ساخت یک تجهیز بدون زنجیره شرکت‌ها و جی‌سی‌هایی که از آنها استفاده کند کمکی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: با تمام وجود از همه کسانی که شرافتمندانه برای تولید ملی تلاش می‌کنند حمایت می‌کنم و در عین حال تأکید می‌کنم که از رانت حمایت نخواهم کرد.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر استفاده از رانت به عنوان یک اصل پذیرفته شده در آمده است و بعضی شرکت‌ها عملاً با قیمت‌های 2 تا 3 برابر سر دولت کلاه گذاشتند.

زنگنه تأکید کرد: این کار افراد بی‌ریشه رانت‌خوار را رشد می‌دهد و من از هیاهوی آنها نمی‌ترسم و در برابر آنها می‌ایستم تا صنعت درست ایران رشد کند.

وزیر نفت دومین محور را کاهش دغدغه‌های فعالان حرفه‌ای در ارتباط با وزارت نفت دانست و گفت: تلاش می‌‌کنم دغدغه صنعتگران را که بعضی از آنها ساده و بعضی از آنها پیچیده و مشکل است کاهش دهم.

وی با برشمردن دغدغه صنعتگران گفت: یکی از خواسته‌های صنعتگران یکسان بودن قراردادهای داخلی و خارجی کالا و خدمات است که این درخواست یک درخواست منطقی است.

وی افزود: درخواست دیگر آنها شفاف بودن فرآیند مناقصات است و من پیش از این هم این را ابلاغ کرده بودم که پیشنهاد دهندگان مناقصه باید در زمان باز کردن پاکت حضور داشته باشند و مناقصات باید کاملاً شفاف برگزار شود و باز هم این مسئله را ابلاغ خواهم کرد.

وی اضافه کرد: مورد دیگری که باید انجام شود رسیدگی عادلانه به شکایت‌های مربوط به فرآیند برگزاری مناقصات است.

وی چهارمین دغدغه را ایجاد یک نهاد داوری منصفانه درباره اجرای قراردادها دانست و گفت: نهاد داوری فعلاً شورای عالی فنی که اصلاً بی‌طرف نیست و من به دوستان گفته‌ام که پیشنهادات دو طرفه بدهید تا بتوانیم به صورت حرفه‌ای داوری کنیم چنانچه این کار در تمام دنیا رایج است و ما هم باید بتوانیم چنین نهادی را ایجاد کنیم.

زنگنه تعدیل در قراردادها را مطلب دیگر دانست و گفت: قبلاً هم گفتم که می‌توان در قراردادهایی که خارجی‌ها نیز حضور دارند مبلغ قرارداد را به صورت ارزی درج کرد اما ریالی پرداخت کرد و در عین حال باید طوری عمل کنیم که مبنای فساد را پایه‌گذاری نکنیم چرا که وقتی یک تصمیم مهم در اختیار تنها یک فرد باشد این مسئله فسادزا است.

وزیر نفت در توضیح دغدغه ششم صنعتگران گفت: به زودی ابلاغ خواهم کرد که در مناقصه‌هایی که داخلی‌ها و خارجی‌ها همزمان حضور دارند قیمت‌ها پس از ترخیص از گمرک محاسبه و مقایسه شود یعنی هزینه حمل و گمرک نیز مورد محاسبه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: باید یک وندورلیست واحد برای کالا و خدمات صنعت نفت تهیه کنیم تا سلیقه‌های فردی و شرکتی در آن لحاظ نشود.

وی افزود: به من خبر دادند که با همکاری معاونت فناوری زیرساخت لازم برای صدور گواهی‌نامه‌های کیفیت وزارت نفت برای کالاهای ایرانی ایجاد شده است؛ این گواهینامه برای مقطعی می‌تواند جایگزین API شود اما باید سازمان حرفه‌ای این کار را انجام دهد.

زنگنه در ادامه در توضیح محور سوم اهتمام دولت یازدهم در صنعت نفت این محور را موارد مهمی دانست که در وزارت نفت در آینده به آنها پرداخته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در پارس جنوبی فعالیت توسعه‌ای با قدرت ادامه می‌یابد تا 17 فاز باقیمانده پارس جنوبی ظرف 3 تا 3.5 سال آینده و 7 فاز آنها ظرف 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

زنگنه ادامه داد: فعالیت بسیار گسترده‌ای برای ایجاد یک میلیون بشکه اضافه ظرفیت تولید نفت خام در خشکی در یک سال آینده انجام خواهیم داد.

وزیر نفت تأکید کرد: این کار یک عرصه بزرگ را برای حفاران، سازندگان واحدها، لوله‌ساز‌ها و سازندگان تجهیزات مختلف ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم کمتر از 4 سال این اضافه ظرفیت را به نتیجه برسانیم گفت: اگر ما ایرانی‌ها بتوانیم این کار را انجام دهیم بزرگترین برگ برنده‌ای است که در تاریخ صنعت نفت روی میز گذاشته شده یعنی توانسته‌ایم یک میلیون بشکه نفت خام را از میادین مشترک تولید کنیم.

زنگنه با اشاره به ایجاد چند واحد NGL جدید در کشور گفت: به شرکت کالا و شرکت نفت تأکید کردم خریدهای متمرکز از سازندگان داخلی را درباره چند گروه کالا ساماندهی کنند.

وزیر نفت لوله‌های تیوبینگ و کیسینگ، لوله‌های جریانی، لوازم درون چاهی، تجهیزات سر چاهی، شیرآلات، پمپ‌ها، مواد شیمیایی و ماشین‌های دوار را از جمله این تجهیزات برشمرد.

وی در ادامه تأکید کرد: حاضریم مورد به مورد در حوزه این تجهیزات با سازندگان داخلی قرارداد ببندیم اما نه اینکه یک نفر 1.2 میلیارد دلار قرارداد بخواهد و 500 میلیون دلار هم بخواهد پیش‌ پرداخت بگیرد بلکه در حد مقادیر معقول کار خواهیم کرد.

زنگنه با اشاره به طرح وزارت نفت برای ایجاد 8 پالایشگاه  کوچک میعانات گازی توسط بخش خصوصی گفت: تولید 480 هزار بشکه فرآورده نفتی از میعانات گازی ما را به نقطه‌ای می‌رساند که میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی افزود: برای این پروژه‌ها موافقت اصولی وام صندوق توسعه ملی را هم گرفته‌ایم و بخش خصوصی با 30 درصد آورده می‌تواند این پروژه‌ها را احداث کند.

وزیر نفت اضافه کرد: زیربناهای آب، برق و دسترسی به بندر و امثال آنها را هم صنعت نفت خود ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: زمینه دیگر فعالیت ما ایجاد واحدهای LNG کوچک از 50 هزار بشکه به 300 هزار بشکه در سال است که ما با دو هدف خرید NGL تولید شده در بخش خصوصی را تبیین می‌کنیم.

وزیر نفت افزود: یکی از این اهداف غلبه بر پیک مصرف گاز است که ما در 8 ماه سال گاز می‌دهیم و 4 ماه از آنها LNG تحویل می‌گیریم و هدف دیگر رساندن سوخت به مناطق دور افتاده شهری و روستایی است.

زنگنه اظهار داشت: سه کسب و کار در جریان LNG ایجاد خواهد شد که یکی از آنها تحویل گاز به LNG و دومی حمل LNG و سومی ذخیره‌سازی LNG است که اتفاقاً هزینه بسیار بالایی نیز دارد.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: امسال ما برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به مجلس پیشنهاداتی دادیم و مجلس نیز آن را تکمیل کرد و بیش از انتظار ما به ما اختیارات دادند که از نمایندگان محترم بابت این اختیارات متشکریم.

وی اضافه کرد: در قانون بودجه در سقف صد میلیارد دلار اختیار بستن قراردادهای بیع متقابل و امثال آن داده شده است تا بازپرداخت این قراردادها از محل سرمایه‌گذاری انجام شود و ما می‌توانیم از این طریق با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه‌ها را تأمین کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر 20 میلیون بخاری گازسوز و 2 میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد گفت: برآورد ما آن است که هر بخاری سالانه هزار تا 1200 مترمکعب گاز می‌سوزاند که این بخاری‌ها عموماً کلاس G هستند و در جایگزینی با کلاس B به راحتی مصرف آنها به 600 مترمکعب کاهش می‌یابد چنانچه اگر ما این بخاری‌ها را رایگان توزیع کنیم هزینه آن یکساله باز می‌گردد.

وی توضیح داد: به ازای اوراق کردن هر بخاری قدیمی صد تا 150 دلار به سازندگان و صنعتگران بپردازیم که همه اعم از صنعتگر و مصرف کننده و دولت از آن برد می‌کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه بسیاری از نمونه‌های این مسئله در حوزه نفت نیست گفت: تمام ناوگان حمل و نقل مترو، حمل‌ونقل درون و برون‌شهری در قالب این تبصره می‌تواند اصلاح و نوسازی شود.

وی تأکید کرد: مشکل مصرف فرآورده‌های مایع در شهرهای کوچک و روستاها که 9 تا 10 میلیارد دلار ارزش دارد در قالب همین تبصره قابل اصلاح است.

وی افزود: بخش خصوصی هم می‌تواند پیشنهاداتی ارائه کند که کار را با پولی که از محل بهینه‌سازی مصرف به دست می‌آید جلو ببریم.

زنگنه اضافه کرد: روی واحدهای CHP که راندمان مصرف خانگی را 80 درصد بالا می‌برد نیز کار می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه تأکید کرد: ما که آمده‌ایم و مدعی هستیم و حق ما هم بوده که به دلیل سوابق بیشترمان مدعی باشیم می‌توانیم نشان بدهیم که توانایی اداره کشور را در کلاس بالاتر داریم.

وی اظهار داشت: به ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نصب سریع نیاز داریم چرا که احداث 4 ساله یک ایستگاه به درد نمی‌خورد و باید یک ایستگاه را 6 ماهه نصب و راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد تولید پکیج‌های با قابلیت راه‌اندازی سریع را داده‌ام.

زنگنه توضیح داد: وقتی راه‌اندازی واحد نمک‌زدایی یک میدان نفتی 4 ساله شد مدیر ترجیح می‌دهد یک چاه جدید را ظرف 6 ماه حفر کند و چاه نمکی شده را مسدود کند.

وزیر نفت اضافه کرد: این واحدها نه تنها برای ایران بلکه در کل منطقه هم به کار خواهد آمد چرا که ما در مرکز ثقل نفت هستیم و انشاءالله از شر تحریم‌هایی که دشمنان ما را به آن گرفتار کرده‌اند به زودی رها می‌شویم.

وی افزود: البته باید برای کار در شرایط سخت آماده باشیم اما هر چه شرایط سخت‌تر شود سرعت پیشرفت و موفقیت بیشتر می‌شود.

زنگنه اضافه کرد: به حفر تعداد زیادی چاه در مدت کوتاه نیاز داریم و خوشبختانه برای این کار دکل‌های حفاری خشکی زیادی نیز در اختیار داریم.

وزیر نفت گفت: اخیراً یکی از شرکت‌های چینی را که کارشان را درست انجام نمی‌داد کنار گذاشتم چون ما مشکل پول نداریم و پول کافی در اختیار داریم بنابراین به سرعت دکل‌ها را به آنجا می‌بریم و کار را توسعه می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌های متعددی در حوزه پتروشیمی داریم گفت: یکی از جدیدترین واحدها واحد تبدیل گاز طبیعی به پروفیل نفت است.

وی افزود: اکثر واحدهای پتروشیمی را به دلیل صادرات در بنادر می‌زنیم اما این واحدها را می‌توان همه جا احداث کرد و هر کدام می‌تواند پیرامون خود 30 تا 40 هزار اشتغال ایجاد کند.

وزیر نفت ادامه داد: زمینه را در بورس برای ورود سرمایه‌های خود به صنعت نفت فراهم می‌کنیم و از طریق فرابورس می‌توانیم 70 درصد سرمایه مورد نیاز کارآفرینان را فراهم کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه روی ساختار جدید قراردادهای نفتی کار می‌کنیم گفت: از لحاظ منابع مالی هیچ مشکلی نداریم و فقط باید همت کنیم و مشکلات مدیریتی را حل کنیم چرا که نفت پیشران صنعت است و می‌تواند دهها هزار نفر را در کشور فعال کند.

 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران