دیدبان

فعال اصلاح‌طلب: توافق ژنو عقب‌نشینی بود

فعال اصلاح‌طلب: توافق ژنو عقب‌نشینی بود

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، داریوش قنبری نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم و هشتم به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در مناظره‌ای با موضوع «بررسی توافق ژنو» حضور یافت.
وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: اگر عده‌ای می‌گویند که داده و ستانده‌های توافق ژنو یکسان نیست، به دلیل عدم واقع‌بینی و عدم ارزیابی دقیق آنان از توافق ژنو است چرا که ما بر سر دو راهی جنگ و مذاکره قرار گرفته بودیم و اگر توافق ژنو نبود ما به وضعیت عراق دچار می‌شدیم.
وی افزود: دولت گذشته با بی‌اطلاعی از حقوق بین‌الملل تحریم‌ها را کاغذپاره عنوان می‌کرد و این تحریم‌ها باعث شد تا ما نتوانیم نفت‌مان را بفروشیم و برنامه ۱+۵ چنین بود که صادرات نفت ما را تا سال ۲۰۱۴ به صفر برساند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت روحانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت روحانی با شعار تغییر در مسیر هسته‌ای روی کار آمد و روحانی مذاکرات را با هدف خاتمه دادن به تحریم‌ها آغاز کرد و در مدت کوتاه توانست توافق خوبی به وجود بیاورد.
وی افزود: آنانی که عنوان می‌کنند داده‌ها و ستانده‌های توافقنامه یکسان نیست باید این موضوع را در نظر بگیرند که در آن زمان شرایط کشور در چه وضعیتی بود. در حقیقت شرایط کشور از حالت تحریم و حمله نظامی به حالت تعامل مثبت با جهان تغییر پیدا کرد و در حقیقت دستاورد این توافقنامه این بود که ما را از خطر حمله نظامی نجات داد.
قنبری در ادامه با دفاع از تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای در سال ۸۲ گفت: آیا تعلیق داوطلبانه که توانست کشور را از تحریم دور کند، شکست بود؟ یا شکست این است که در عرض یک سال پرونده ایران به شورای امنیت برود. ما باید بدانیم در روابط بین‌الملل کشورها بر اساس قدرت‌شان ارزیابی می‌شوند و یک ملت با حرف درشت زدن قدرتمند نمی‌شود.
وی افزود: در اینجا بحث وادادگی و شجاعت در میان نیست. ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم و آمریکا یک ابرقدرت و آیا شما می‌توانید با این ابرقدرت دربیفتید. ما واقعیات کشور را دیدیم و نخواستیم بلایی که بر سر عراق آمده است سر ما نیز بیاید.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر آمریکایی‌ها نسبت به بقیه کشورها ملایم‌تر بودند، گفت: اشتباه ما این است که می‌خواهیم مسئله هسته‌ای را به روابط‌مان با آمریکا ربط دهیم؛ در حالی که طرف مقابل ما در بحث هسته‌ای شورای امنیت است. اشتباه دیگر ما این است که ما از شورای امنیت توقع داریم عدالت را برقرار کند. در حالی که آنان تنها می‌خواهند امنیت را در جهان برقرار کنند و آن هم از موضع قدرت.
قنبری با بیان اینکه آقای ظریف در مذاکرات زیرکی نشان داد،‌گفت: از اینکه ما در توافقنامه آوردیم که غنی‌سازی ما بر اساس نیازمان صورت گیرد، از زیرکی آقای ظریف است چرا که در همان زمان عربستان اعتراض کرد که ما هم انرژی هسته‌ای می‌خواهیم. حقیقت آن است که ۱+۵ می‌خواستند مدل لیبی را بر روی ما اجرا کنند اما آقای ظریف نگذاشت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: من منکر عقب‌نشینی نیستم و معتقدم ما در این توافقنامه عقب‌نشینی کردیم چرا که آمریکایی‌ها قدرت دارند و بحث این نیست که چه واژگانی در توافقنامه به کار برده شده است. چراکه ما باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب می‌کردیم. ما فعلا توافق کردیم بتوانیم نفسی بکشیم و راهی جز این نیست و باید به شرایط آنان تن دهیم.
وی در پایان گفت: علت جشن گرفتن توافق ژنو را چنین عنوان کرد: جشن را بدین خاطر گرفتیم که توانستیم بزرگترین تهدید را که حمله نظامی است از این کشور دور کنیم. این را هم باید بدانیم ما تا به حال با آمریکا نجنگیده‌ایم چرا که در غیر این صورت تا حالا مغلوب شده بودیم. با آمریکا درافتادن جز ضرر برای ما چیز دیگری نخواهد داشت. هر کسی با کدخدا دربیفتد، ور می‌افتد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن