دیدبان

سخنرانی های شهید مطهری که ناقص منتشر می شود!

سخنرانی های شهید مطهری که ناقص منتشر می شود!

به گزارش دیدبان به نقل از سراج24 ، در میان اقشار مختلف جامعه کمتر کسی است که شهید مرتضی مطهری را نشناسد و حداقل یکبار آثار وی را مطالعه نکرده باشد. انتشارات صدرا، ناشر آثار استاد شهید مرتضی مطهری، در سال 1357 جهت تمرکز بخشیدن به نشر آثار آن اندیشمند به پیشنهاد ایت الله مطهری تأسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد نیز این انتشارات  زیر نظر "شورای نظارت بر نشر آثار استاد مطهری" به مدیریت علی مطهری مدیریت می شود.

پس از گذشت چند دهه از تشکیل از انتشارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه 29 اردیبهشت سال گذشته ، یک فوریت طرحی را برای الحاق یک تبصره به ماده 12 قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان تصویب کردند که به موجب آن، آثار شهید مطهری از مشمول قانون حمایت حقوق مؤلفان مستثنی می شد، و حق چاپ و نشر آن همچنان در اختیار انتشارات صدرا قرار می گرفت.

علی مطهری، پیشنهاد‎ دهنده این طرح، که درواقع مدیریت این انتشارات را نیز برعهده دارد در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی می گوید: «طبق قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348/10/11، بعد از گذشت 30 سال از درگذشت مؤلف، حقوق مادی اثر وی به ورثه یا وصی او تعلق نمی‌گیرد به همین دلیل این طرح به مجلس فرستاده شده است.

سپس توضیح می دهد در 31 سال گذشته آثار شهید آیت  الله مطهری با یک «نظم قابلقبولی» در حال انتشار بوده است و اگر قرار باشد از این پس، هرکسی آثار ایشان را منتشر کند قطعا باعث تحریفاتی در آثار ایشان خواهد شد و یک نوع بی‌نظمی عجیبی  در آثار ایشان پدید خواهد آمد.

 اگرچه این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما کارشناسان و منتقدین را به واکنش واداشت که از این جمله حسین سوزنچی پژوهشگر و مدرس آثار استاد شهید مرتضی مطهری با اشاره به اینکه متاسفانه نشر آثار شهید مطهری به صورت انحصاری و در اختیار انتشارات صدرا است می گوید: جایگاه مهم آثار شهید مطهری در نظام مقدس جمهوری اسلامی غیر قابل انکار است؛ اما باید جنبه فکری آن را جدای از ابعاد قانونی بررسی کرد. در طول بیش از نیم قرن که از تألیف این آثار میگذرد، استفادههای علمی مشتاقان در حد و حصر نمیگنجد از این جهت شورای نظارت بر نشر آثار شهید مطهری و انشارات صدرا علیرغم تلاشهای ارزشمندی که در این راستا داشته، آنچنان که باید و شاید، پاسخگوی سیل تقاضاها و مطالبات مشتاقان نبوده ‌است؛

وی  ادامه می دهد  آنچه بیشتر جای تأسف دارد این است که گاه برخی از سخنرانیها ناقص منتشر، و اعلام می‌کنند برخی از نوارهای شهید مطهری موجود نیست؛ در حالی که آن نوارها قبلا توسط ارگانهای معتبرمانند حزب جمهوری اسلامی پیاده و منتشر شده و هنوز در برخی کتابخانه‌ها آن آثار موجود است. مانند مباحث «نفاق» شهید مطهری، که انتشارات صدرا بعد از گذشت 22 سال از شهادت شهید مطهری آن را در کتاب 15 گفتار و به طور ناقص منتشر کرد، در حالیکه در سال 1359 به طور کامل توسط حزب جمهوری اسلامی منتشر شده بود

سوزنچی تصریح می کند متأسفانه «شورای نظارت بر انتشار و گسترش آثار شهید مطهری» و «انتشارات صدرا»، نه‌تنها تاکنون اقدام مؤثری در گسترش اندیشه‌های استاد شهید برنداشته حتی تاکنون یک کانون مطالعاتی یافت نمی‌شود که با حمایتهای این شورا و انتشارات شکل گرفته باشد بلکه با توجیه حق انحصاری نشر، در موارد متعددی سنگ پیش پای علاقمندانی گذاشته که درصدد گسترش اندیشه‌های استاد شهید بوده‌اند.

نکته حائز اهمیت در این طرح این است که پس از 30 سال، توزیع اندیشه‌های یک مؤلف از انحصار خانواده وی خارج شود تا با مشارکت دیگران، آن اندیشه‌ها بهتر گسترش یابد. همانگونه که در  مورد آثار دکتر علی شریعتی این اتفاق افتاد و چاپ  و نشر مطالب وی بعد 30  سال از انحصار خانواده وی در آمد .

 در حقیقت برداشتن این انحصار و عدم افزودن هرگونه تبصره‌ای به آن ماده قانونی، موجب خواهد شد که بسیاری از علاقمندان اندیشه‌های شهید مطهری نیز در قبال منتشر نشدن برخی از آثار و در اختیار نبودن برخی دیگر احساس مسئولیت کنند و قطعا تنوع و رقابتی که در نشر آثار پیش خواهد آمد، هم جذابیت‌های چاپ آثار را بیشتر خواهد کرد. هم زمینه را برای کارهای تحقیقاتی بیشتر در این آثار فراهم می‌کند.

شایان ذکر است این طرح توسط شورای نگهبان خلاف قانون اساسی شناخته  و رد شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان با اشاره به علت رد شدن این مصوبه در شورای نگهبان می گوید: اطلاق ماده واحده از این حیث که حقوق مادی مورد نظر در مواردی که عرف این حق را متعلق به اشخاص مذکور نمی‌داند، خلاف شرع شناخته شد.

در نهایت این طرح با اصلاح  و ارتقای زمان از 30 به 50 سال توسط کمیسیون  فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در همین رابطه جعفری یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه عملکرد انتشارات صدرا در چاپ آثار شهید مطهری در حد شخصیت این عالم بزرگوار نبوده است، می گوید  باید بر عملکرد این انتشارات نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح می کند سال‌هاست که انتشارات صدرا بودجه خوبی را از محل اعتبارات مجلس در اختیار دارد اما به نظر در ترویج و انتشار آثار اقدامات لازم و جدی و در خور شهید مطهری را انجام نداده است.

اگر چه  این طرح در نهایت با تغییراتی در مجلس تصویب شد اما نباید از یاد برد که با تغییرات اعمال شده به دلیل اظهارات غیرکارشناسی علی مطهری در این طرح می تواند اثرات زیان‌باری را بر دیگر آثار بزرگان نظام وارد آورد و اجازه ندهد تا دیگر انتشارات نیز از حق انتشار چنین کتبی  استفاده کرده و درنهایت منجر به عدم توسعه یافتگی و نشر هر چه بیشتر دیدگاه اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران شود.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟