دیدبان

گسترش مالاریا به علت تغییرات آب و هوایی

گسترش مالاریا به علت تغییرات آب و هوایی

به گزارش دیدبان به نقل از رجانیوز ، رئیس اداره مبارزه با ناقلین وزارت بهداشت نسبت به گسترش بیماری مالاریا در ایران و جهان به علت تغییرات آب و هوایی به عنوان یک بیماری بازپدید و خطر گسترش بیماری لیشمانیوز (سالک) به علت جا به جایی نخاله‌های ساختمانی، مهاجرت موشها و پشه‌ها هشدار داد.

شیدا ملک افضلی در گفت و گو با فارس که به مناسبت روز جهانی بهداشت که شعار امسال آن «موجودات ریز تهدیدات بزرگ» است، گفت: تغییر شرایط زندگی، پراکندگی جغرافیای انسان، افزایش حاشیه نشینی و به خصوص تغییرات آب و هوایی به ویژه بروز سیل و سونامی در مناطق مختلف دنیا برخی بیماریها را که طی دهه های گذشته کنترل شده و کاهش یافته بودند، دوباره افزایش داده است.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این بیماریها،‌بیماریهای منتقله از طریق ناقلین ریز مانند پشه ها و از جمله بیماری مالاریا از طریق پشه آنوفل است که میزان آن با وجود بهبود خدمات بهداشتی و درمانی در تمام دنیا از جمله در استانهای شرقی و جنوبی کشور ما افزایش پیدا کرده است.
 
ملک افضلی گفت:‌ سالانه میلیونها نفر بر اثر بیماری مالاریا در دنیا جان خود را از دست می‌دهند. همه دولتها و شهروندان باید با بهسازی محیط زندگی برای جلوگیری از رشد این بیماری اقدام کنند. در کشور ما نیز دستورالعمل کنترل این بیماری به همه دستگاههای مرتبط و دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.
 
وی ادامه داد: بیماریهای دیگری نیز به عنوان بیماریهای منتقله از طریق ناقلان در کشور ما مطرح هستند که لیشمانیوز(سالک)، CHF یا تب کریمه کنگو و آنسفالی مهمترین آن است.
 
رئیس اداره مبارزه با ناقلین وزارت بهداشت گفت: عامل انتقال بیماری سالک یا لیشمانیوز پشه خاکی و موش است که به عنوان یک بیماری بومی و آندمیک در کشور ما مطرح است و به خصوص در سالهای اخیر به علت افزایش حاشیه نشینی، افزایش ساخت و ساز و توسعه شهرها و افزایش نخاله‌های ساختمانی و مهاجرت موشها بیشتر شده است. اجرای برنامه‌هایی مانند مسکن مهر در حاشیه شهرها و افزایش حاشیه نشینی نیز به این مسئله دامن زده است.
 
رئیس اداره مبارزه با ناقلین وزارت بهداشت افزود: امیدواریم از این پس با اجرای قانون برنامه توسعه پنجم و عملیاتی شدن پیوست سلامت برای همه طرح ها و پروژه های ملی که در سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته شاهد کنترل و کاهش این نوع بیماریها در کشور باشیم.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران