دیدبان
رویش های فتنه

نگاهی به تولیدات موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان برای فتنه88

نگاهی به تولیدات موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان برای فتنه88
 دیدبان: مجید عسکری، مدیر موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان در یادداشتی به بررسی و معرفی تولیدات خود و فتنه 88 پرداخته است. متن این یادداشت به شرح ذیل است: 
 
1.      «موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان» همیشه دو مولفه را مبنای تولیدات و محصولات توزیعی خود قرار داده است. اول مبانی انقلاب اسلامی و اولویتهای طرح شده از سوی مقام معظم رهبری و دوم نیاز فرهنگی-سیاسی جامعه و مخاطب، به ویژه مخاطب فعال فرهنگی و حزب اللهی. این دو مولفه یعنی نیاز مخاطبان برای دانستن درباره فتنه سال 88 در آن ایام و از آن مهمتر فریادهای «هل من ناصر» حضرت آقا باعث شد تا فعالین موسسه به دنبال تولید محصولی برای روشنگری ابعاد مختلف فتنه باشند.  ایده اصلی تولید نرم افزار«این عمار» جمع کردن مباحث خواص و نخبگانی بود که روشنگری کرده بودند، اما با مشورت با فعالان و اساتید فرهنگی بخش های دیگر نرم افزار تکمیل شد. به هرحال نرم افزار در آذرماه 88 با بخشهایی مانند نگاهی به وقایع قبل و بعد از انتخابات، مناظره کاندیداها، کلیه بیانات رهبرانقلاب در 10ماهه ابتدای سال88، مواضع 45نفراز متعهدین انقلابی سراسرکشور ،گزیده ای از فعالیت­های رسانه­ای­،هنری و فتنه شناسی از صدر اسلام تا امروز تولید شد. با شروع توزیع «این عمار» و بازتاب خبری آن و ارتباط خوبی که محصول با مخاطب برقرار کرد کلیه اعضای موسسه در واحدهای مختلف، چهارماه پایانی سال 88 کارشان توزیع «این عمار» بود. مسئله توزیع و توانمندی موسسه در این زمینه هم بستری شد تا در فضاهای مختلف فرهنگی کشور این نرم افزار دیده شود. البته باید دقت کرد که اگرچه تولید این محصول دوماه طول کشید، اما برای توزیع ویژه آن تمام موسسه حدود چهار الی پنج ماه بسیج شدند.
 
2.      بازخوردهای نرم افزار این عمار و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در سالهای بعد از فتنه 88 بر مسئله بصیرت و عبرت­های فتنه، موجب شکل­گیری جریان جدیدی در تولیدات و فعالیتهای توزیعی موسسه شد. از طرف دیگر تیم تولید، ایده­های جدید برای تولید محصول مرتبط با فتنه88 با رویکرد ریشه­یابی مسئله را پیگیری کرد و باعث شد تا موضوعاتی چون جریانشناسی خواص، مبانی عملی و نظری ولایت فقیه، اشرافیت و جمهوریت و بازخوانی فتنه88 در دستور کار تولیدات جدید قرار گرفت.
 
3.      نرم افزار « بنیان مرصوص » در دفاع از مبانی نظری و فقهی ولایت فقیه محصول بعدی موسسه در سال 89 بود که سعی شد مخاطب با ابعاد کاربردی و تاریخی « ولایت فقیه» به ویژه در تاریخ معاصر آشنا شود. در این نرم افزار مباحثی مانند ولایت فقیه در نظام سیاسی، ولایت فقیه و مردم، پاسخ به شبهات و... در حوزه مباحث نظری ارائه شده است. در زمینه مسائل کاربردی و تاریخی هم بخش هایی مانند خبرگان(بیانات رهبرانقلاب در دیدارباخبرگان و بیانیه­های مجلس خبرگان)، از اوج تا سقوط(جریان­شناسی آیت ا... منتظری) آمده است. معرفی و متن کتابهای موجود در این زمینه و مجموعه سخنرانیهای شخصیتها در قالب صوت و تصویر هم از بخشهای جذاب این نرم افزار است.
 
4.      اوایل سال 89 با مشورت اساتید فرهنگی و انقلابی به ویژه هنرمند متعهد جناب آقای «محمدحسین نیرومند » به ایده تولید نرم افزاری رسیدیم که محوریت اصلی آن «جریانشناسی خواص مردود» و نشان دادن تغییرات فکری و شخصیتی افرادی بود که امروز داعیه دار ضدیت با نظام و رهبری شده اند. در مراحل تحقیقات به نکاتی مانند انطباق این مدل تغییر چهره ها، با صدر اسلام و دلایل این تغییرات مانند دنیاطلبی، دوری از معنویت، دوری از ساده زیستی، دوری از مردم و... رسیدیم. ماحصل یکسال تلاش تولید نرم افزار « دوروی سکه » شد. در این نرم افزار سرگذشت شخصیت­های تاریخی مانند شمر، طلحه، زبیر، اشعث، ابوموسی اشعری مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است و در تاریخ انقلاب و فتنه­های آن هم دگرگونیهای افراطی و تفریطی افرادی مانند مانند آیت ا... منتظری، موسوی خویینی‌ها، سروش، مخملباف، میرحسین موسوی، کروبی، خاتمی و... بررسی شده است. بخش های دیگر این نرم افزار بازخوانی مبانی از نگاه منابع دینی و بزرگان انقلاب و مجموعه مقالات مرتبط با خواص مردود و فتنه و بصیرت است.
 
5.      پدیده «اشرافیت و اشرافی گری» از جمله موضوعاتی است که اساتیدی مانند دکتر ابراهیم فیاض، حسن رحیم پور ازغدیی، دکتر مظفر نامدار و ... در بیان علل شکل گیری فتنه طرح کرده اند. این طرح مباحث باعث شد تا به فکر تولید یک محصول برای واکاوی این مسئله و ابعاد مختلف آن و ارتباط آن با فتنه 88 بیافتیم. با تحقیق و مطالعه دریافتیم که که اشرافیت و اشرافی‌گری بیش و پیش از آنکه یک جریان سیاسی و تشکیلاتی باشد، یک «خُلق و خو» است. خلق و خویی که بر حاکمان، حاکم می شود و سبب آن می گردد که نگاه آنان نسبت به مردم، پست و مسئولیت عوض شود. در انتخابات سال 88 طبقه اشراف رای جمهوریت را نپذیرفتند و در واقع فتنه 88 شورش اشرافیت بر علیه جمهوریت بود. بسته فرهنگی «درخت و موریانه ها» مسئله اشرافیت در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بررسی می کند. حاصل دوسال فعالیت مطالعاتی و جمع آوری محتوا در بسته ای فرهنگی شامل نرم افزار، فلش کارت، جزوه، پوستر و جزوه پیامک ارائه شده است و یک بسته بی نظیر برای فعالان فرهنگی در شناخت مسئله « اشرافیت » است. شناختی که حتی می تواند زمینه خروجیهای  علمی و فرهنگی دیگری مانند رساله دکتری و یا فیلم و مستند های دیگری شود. سرفصلهای موضوعی نرم افزار درخت و موریانه ها عبارتند از: اشرافی گری در اندیشه دینی و در نگاه امام و رهبری، بازخوانی آرمان های انقلاب و مواضع بزرگان انقلاب با رویکرد ضد اشرافی گری، نقش اشرافیت در انتخابات دهم و فتنه88،اشرافیت و صداوسیما، تولیدات فرهنگی-رسانه­ای ضد اشرافیت(شعر، کاریکاتور، عکس و ...). از جمله ویژگیهای این نرم افزار پرداختن به جریانشناسی دولتهای سازندگی و اصلاحات به ویژه نقش روسای این دولتها در ارتباط با مدل ترویج پدیده اشرافیت اقتصادی و سیاسی است. مباحثی که شاید بازخوانی آن در فضای سیاسی امروز خالی از لطف نباشد.
 
6.       و اما مسئله توزیع. موسسه آرمان که از ابتدای فعالیتش سعی کرده است در کنار تولید، مسئله توزیع را جدی بگیرد، بعد از فتنه نیز پتانسیل­های جدیدی شناسایی کرد. حجم انبوهی از خروجیهای صوتی و تصویری از طرف خواص و هنرمندان انقلابی تولید شد که زمینه جدیدی برای ارائه آنها توسط تیم توزیع موسسه بود.  بسته هایی مانند مجموعه مستند فتنه که شامل چهار مستند «خیابان شهادت، ایران سبز، دختر لر و پایان فراموشی» و محصولات موسسه سفیر مانند « یزدان تفنگ ندارد » و همچنین بعضی از محصولات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و سایر آثار صوتی و تصویری مرتبط با فتنه محصولات جدیدی در سبد توزیع موسسه آرمان است که هویتی جدید به مسئله توزیع در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داده است. فیلم های سینمایی قلاده های طلا، اخراجیهای3 و پایان نامه نیز در سبد توزیع موسسه قرار گرفت. درمجموع حدود 50 عنوان محصول توزیعی و نشری در سبد توزیع موسسه قرار گرفت. طیف جدیدی از فعالیت های توزیعی مانند برگزاری نمایشگاه و ارتباط با مخاطبین جدید نیز در موسسه تعریف شد.  چاپ و نشر ویژه نامه « این عمار » در ترویج نرم افزار این عمار و رسیدن به مدلهای تبلیغی و ترویجی جدید هم از برکات فعالیتهای این سالها بود. 
 
7.      در آستانه سالگرد « حماسه 9دی » موسسه آرمان امید دارد با همت و تلاش سایر فعالان بتواند گامهای مستحکم و جدیتری را در نشر و ترویج دغدغه های رهبر معظم انقلاب در بازخوانی و ارائه محتوای فکری و فرهنگی متناسب با بصیرت انقلابی بردارد. ضمن اینکه تیم های تولیدی و توزیعی موسسه با پیگیری سایر دغدغه های مقام معظم رهبری توان خود را درجهت ارائه محصولات تولیدی و توزیعی موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی،  سبک زندگی، تاریخ انقلاب، فرهنگی عمومی و .... به کار می بندند.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟