دیدبان

دو وزیری که می برند و می دوزند

دو وزیری که می برند و می دوزند

دیدبانهر یک از وزارتخانه ها جدا از چشم انداز، سیاست ها و برنامه هایی که خود تدوین کرده و می کنند، اسناد بالادستی خاصی دارند که ملزم به رعایت آنها هستند. این اسناد از شوراهای عالی کشور که لازم الاتباع است منبعث شده یا پیوست احکام مختلف صادر شده است. به هر حال آنچه در این مورد مهم می نماید توجه به این اسناد در مسیر حرکت وزارتخانه ها است.

ممیزی کتاب که ذیل وظایف نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد یکی از حوزه های قطعی و لازم الاجرای فرهنگی است چرا که نمی توان بی ضابطه و تدافعی نسبت به وقایع عکس العمل نشان داد و اصولا حوزه فرهنگ باید کمال گرا و ارزش مدار باشد تا بتواند تعالی و هدایت را به بار آورد و گرنه چه تفاوتی با فرهنگ لیبرالیستی و انسان مدارانه خواهد داشت؟ چندی است که شعار حذف ممیزی بر زبان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جاری شده و جمعی از روشنفکران سیاسی نیز از این شعار "نابجا" بهره برده و در نامه ای درخواست عملیاتی شدن آن را داشته اند. حتی در جلسه معارفه معاون فرهنگی این وزارتخانه که دیروز برگزار شد این مسئله دوباره تکرار شد. حال باید از جناب وزیر پرسید که تعریف شما از "حذف ممیزی" چیست و آیا با این روندی که در پیش گرفته اید امکان متوقف کردن انتظارات فزاینده ی برخی روشنفکران سیاست زده را دارید؟ آیا به عواقب این موضع گیری های خود اندیشیده اید؟

از سوی دیگر وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات که سیاستگذار و عامل حوزه فیلترینگ نبوده و نیست دیروز در بیانیه ای اعلام کرده است که در کمیته ای "خارج از وزارتخانه" در حال بررسی طرح رفع فیلترینگ فیس بوک است. حال باید از وزیر مربوطه پرسید اقدام به افزایش پهنای باند بدون بسترسازی لازم و رفع فیلترینگ بدون تأیید نهادهای فرهنگی و نظارتی که آشکارا خلاف اسناد بالادستی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات است چرا انجام شده و می شود؟ 

عموم کاربران از وضعیت کنونی رضایت ندارند اما این مسئله آیا مجوزی برای اقدام خودسرانه و حذف صورت مسئله با اقدامات موقتی و بخشی نگر می شود؟

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟