دیدبان

انتقاد نمایندگان از تبریک وزارت خارجه به ملکه انگلیس

انتقاد نمایندگان از تبریک وزارت خارجه به ملکه انگلیس
دیدبانکنفرانس خبری دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان یک حاشیه سؤال‌برانگیز داشت و آن واکنش آقای عراقچی به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بود. خبرنگار فرانسوی با طرح سؤالی درباره روابط تهران و لندن می‌پرسد آیا تولد نوه ولی‌عهد انگلیس می‌تواند بر ارتقاء روابط دو کشور تأثیرگذار باشد؟

جناب عراقچی سپس در موضعی عجیب از جایگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تولد فرزند ولی‌عهد انگلیس را به ملکه و ولی‌عهد این کشور تبریک گفته و ادامه‌ می‌دهد: ایشان سومین نفر در فهرست رسیدن به سلطنت در انگلستان است.



پس از موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان "مشرق" با چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تماس گرفته و نظر این نمایندگان، درباره این موضوع را جویا شده است. 

پاسخ علاءالدین بروجردی، جواد کریمی قدوسی و کاظم جلالی به سوال خبرنگار در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 

اساساً تولد نوه ملکه انگلیس چه میزان در سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی محلی از اعراب دارد که از تریبون وزارت امور خارجه باید به ملکه و ولی‌عهد آن تبریک گفته شود؟

کریمی قدوسی: قطعا اقدام و موضع و بیان این مسئله از طرف سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مورد سوال جدی ما در مجلس و به خصوص در کمیسیون امنیت ملی واقع خواهد شد. به طور کلی سیاست خارجه تابع سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی است و بایستی بر اساس همان سیاست ها رفتار دیپلماتیک و مواضع سیاسی خود را تطبیق دهند.

در حالی که مجلس هشتم قانون کاهش روابط سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی را با انگلیس تصویب کرد و همینطور دولت انگلیس اقدام به قطع رابطه با ایران نموده و در حال حاضر سفارت ایران در لندن و سفارت انگلیس در تهران تعطیل است و هنوز هم دفتر حافظ منافع مشخص نشده؛ این مواضع جای سؤال دارد. 

در شرایطی که شاهد هستیم ملت ایران نسبت به سوابق بسیار تاریک نسبت به عملکرد و رفتار استعمارگرانه انگلیس مورد ناراحتی هستند، چگونه سخنگوی سفارت امور خارجه جمهوری اسلامی نسبت به یک پدیده بسیار مرتجعانه و فراماسونری چنین مواضعی می گیرند. 

ملت انگلیس امروز خودشان نیز با تشکیل کمپین های گسترده نسبت به وجود و اساس نظام سلطنتی مخالفت می کنند و در همین قضیه تولد یک نوه از این خاندان خبیث صدها و هزاران کمپین، انگلیسی‌ها تشکیل دادند و به مقابله با این جشن‌ها و برنامه‌ها پرداخته اند. و حتی چندی قبل نسبت به برگزاری هزینه سنگین ازدواج یکی از افراد این خاندان ملت انگلیس به خیابان‌ها ریختند. 

حال در این شرایط چنین موضع گیری هایی برای جمهوری اسلامی کسر شان است و دستگاه وزارت امور خارجه هم باید جوابگوی خطای بزرگ خودش در این قضیه باشد.
 

بروجردی: به نظر من تولد ملکه انگلیس هیچ گونه جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ندارد و این مسئله ارزش موضع گیری هم ندارد و رابطه با انگلیس هم معلول عملکرد این کشور در قبال جمهوری اسلامی است انگلیس در یک سابقه تاریخی طولانی به گونه ای عمل کرده است که مورد تنفر ملی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست این کشور در کنار امریکا سیاست خصمانه ای بوده است و تا زمانی که این سیات تغییر نکند ما نمی توانیم انتظار بهبود روابط با انگلیس را داشته باشیم ضمن اینکه انگلیس خود اقدام به قطع روابط کرده و خود باید این اقدام را جبران کند. چون ما چیزی که در مجلس تصویب کردیم کاهش رابطه از سطح سفیر به کاردار نه بیشتر.


جلالی: به نظر می رسد که یک خبطی بود که اتفاق افتاد و نیازی به موضع گیری نبود و اصلا حادثه مهمی در دنیا رخ نداده بالاخره انگلیسی‌ها از این زایمان‌ها زیاد داشتند و به نظر می‌رسد که در شأن وزارت امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نبود که به خاطر زایمان عروس ملکه انگلیس تبریک بگوید و کار صحیحی نبود.

مبنع:مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران