دیدبان
درس هایی از مفاتیح الحیات

اهمیت و آداب سفر در کلام ائمه اطهار

اهمیت و آداب سفر در کلام ائمه اطهار

دیدبانکتاب مفاتیح الحیات، کتاب ارزشمندی است که زیر نظر آیت الله جوادی آملی با همکاری جمعی از اساتید حوزه و توسط انتشارات اسرا به چاپ رسیده است؛ این کتاب را جلد دوم مفاتیح الجنان می نامند، از نظر آیت الله جوادی آملی تفاوت این کتاب و مفاتیح الجنان در این است که این کتاب جهت حرکت انسان در راه حق و با چراغ حق و در منظر خداست.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: "استاد، علامه آیت الله جوادی آملی(دام ظله) با اشراف همه جانبه به منابع وحیانی و با بهره وری کامل از کتاب و سنت و همچنین عقل برهانی  و نیز با ژرف بینی خاص به این ایده تفظّن دادند که همانطور که بزرگ محدث روزگار  ما، جناب حاج شیخ عباس قمی(رحمه الله) با اثر ماندگار و سودمندش یعنی مفاتیح الجنان، راه سلوک بندگان و ارتباط انسان با خدا را از طریق انجام دادن اعمال عبادی در سه بخش نماز، دعا و زیارات و بهره مندی از ثواب و پاداش آنها هموار کرد، کتابی دیگر لازم است که جلد دوم و مکمل آن محسوب شود و شئون دنیایی به ویژه امور اجتماعی بندگان را نیز با همان رویکرد، با آموزه های وحیانی مرتبط سازد تا آدمی در زندگی خود از این برنامه های الهی بهره مند گردد و از آثار آن، هم در دنیا و هم در عقبا سود ببر، از این رو این کتاب، مفاتیح الحیاه نام گرفت."

بمناسبت ماه مبارک رمضان در ویژه گزارش های روزانه با بازخوانی این کتاب ارزشمند، قسمت‌هایی از این کتاب را به ترتیب فصل‌ها بازنشر کند.

فصل10

مسافرت

اهمیت سفر

مدیریت سفر گروهی

 

مسافرت

اهمیت سفر

امیرمومنان(سلام الله علیه)می‌فرماید: مسافرت کنید که در آن پنج فایده است: اندوه زدایی، درآمدزایی، دانش افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند.

 

آداب سفر

دعا و صدقه: امام صادق(سلام الله علیه) می فرماید: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیه الکرسی بخوان.

زمان سفر: رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: شبانه مسافرت کنید، زیرا زمین آن گونه که در شب پیموده می شود در روز طی نمی شود.

لوازم سفر: راوی گوید: هرگاه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مسافرت می کرد پنج چیز را همراه می‌برد:آیینه، سرمه دان، شانه، مسواک و قیچی.

امام صادق(سلام الله علیه ) می فرماید: از آداب و لوازم سفر، به همراه داشتن توشه فراوان و خوب و بخشش آن به همسفران است و نیز رازپوشی پس از سفر و شوخی هایی که موجب خشم خدا نباشد.

تقسیم هزینه در سفر گروهی: رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)می فرماید: از آداب سفر این است که همسفران هزینه سفر را پیشاپیش جدا و مشخص کنند که مایه آرامش خاطر و نیکخویی آن هاست.

سوغات: امام صادق(سلام الله علیه)می فرماید: هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید، هرچند قطعه سنگی باشد.

 

مدیریت سفر گروهی

انتخاب سرپرست: رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرماید: هرگاه سه نفر باهم به مسافرت می روند یکی را امیر و سرپرست خود کنند.

مدارا: رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند پاداشش بیشتر و نزد خدا محبوب تر است.

خدمت: رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید:در سفر، بزرگ قوم، خادم آنان است.

بخشندگی: امیرمومنان(سلام الله علیه) می فرماید: جوانمردی در سفر، بخشیدن توشه، مخالفت کمتر با همسفران و بسیار یادخدا کردن در هر فراز و فرود و نزول و قیام و قعود است، نیز می‌فرماید: به روی همسفران بسیار تبسم کن و نسبت به توشه اتبخشنده باش و می‌فرماید: سکون طولانی، بسیار نماز گزاردن و سخاوتمندی با همسفران از آداب سفر است.

رعایت حرمت همسفران: امام صادق(سلام الله علیه ) می فرماید: مردانگی در سفر این است که هروقتی از همسفران جداشدی ازآنان بدگویی نکنی.



منبع: خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران