دیدبان

موج جدید اعتراضات در ترکیه

موج جدید اعتراضات در ترکیه

هزاران نفر از مغازه داران و کارکنان فروشگاه‌ها در استانبول، اقدام شهرداري اين شهر در ممنوعيت قراردادن صندلي در بيرون مغازه‌ها را محکوم کرده‌اند.

در اين تظاهرات که روزيکشنبه (۳۰ تير)برگزار شد، حدود دو هزار معترض در اقدامي نمادين با حمل ميز و صندلي، لغو اين ممنوعيت دوساله و پرداخت غرامت به دليل خسارت اقتصادي که متحمل شده‌اند، خواستار شدند.
 
معترضان با خود پارچه نوشته‌اي حمل مي کردند که بر روي آن نوشته شده بود : « مغازه داران به مدت دو سال است که قرباني اين ممنوعيت هستند.»
 
بورچاک اونور، صاحب يک کافه گفت: « ۵ ماه پس از اعمال اين ممنوعيت، درآمد ما ۸۰ درصد کاهش يافت و اکنون درآمد ما حدود ۴۰ درصد کاهش يافته است و هنوز هم هيچ ميزي نداريم.»
 
بنابر گزارش‌ها، ديگر گروه‌ها از جمله اعضاي «حزب صلح و دموکراسي» نيز به صف تظاهرکنندگان در منطقه «بيوغلو » استانبول پيوستند.
 
ترکيه به صحنه تظاهرات گسترده و اعتصاب عليه سياست‌هاي رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين کشور تبديل شده است.
 
ناآرامي در ترکيه بعد از اين آغاز شد که پليس اين کشور ۳۱ مي به تحصن کنندگان در پارک گزي حمله کرد. اين تحصن در اعتراض به پروژه تخريب پارک گزي برگزار شده بود.
 
در هفته‌هاي گذشته، ده‌ها هزار نفر از معترضان ضد دولتي در شهرهاي مختلف سراسر ترکيه تظاهرات کرده‌اند.
 
دولت ترکيه، شمار زيادي از فعالان از جمله دانش آموزان دبيرستاني را به اتهام تحريک ناآرامي‌ها بازداشت کرده است.
 
اردوغان معترضان را خرابکار، غارتگر و تروريست ناميده و مدعي است اين تظاهرات بخشي از توطئه براي براندازي دولت اوست. تعدادي از معترضان در جريان خشونت نيروهاي پليس عليه معترضان کشته و هزاران نفر ديگر زخمي شده‌اند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران