دیدبان
انتقاد آیت الله مکارم از افزایش طلاق/

علت آمار بالای طلاق در ازدواج های دانشجویی بررسی شود

علت آمار بالای طلاق در ازدواج های دانشجویی بررسی شود

دیدبان آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر سه شنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، در ادامه تفسیر سوره احزاب اظهار داشت: آیات ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب زمانی نازل شد که مسلمانان در جنگ احزاب و همچنین بر یهودیان بنی قریظه پیروز شده بودند و غنایم زیادی نصیب آن‌ها شد، از این رو همسران پیامبر (ص) نیز در فکر امتیاز خواهی افتادند.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) دادن امتیازات ویژه به همسران خود را رد کرد افزود: آیاتی در این زمینه نازل شد که خداوند به پیامبر (ص) فرمود، همسرانت بر سر دو راهی زندگی تشریفاتی و زندگی ساده در کنار پیامبر (ص) قرار دارند که باید یکی از این دو را انتخاب کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در این آیات از پیامبر (ص) خواسته شده، تا در صورتی که همسرانش زندگی تشریفاتی و زرق و برق دنیا را می‌خواهند با دادن هدیه‌ای از آن‌ها طلاق بگیرد.

وی گفت: این آیات به ما می‌فهماند که طلاق گردفتن نیز بایدتوام با انسانیت، محبت، نیکی و زیبایی باشد.

شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود: متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه طلاق ضرورت اجتماعی است ابراز داشت: البته این ضرورت در جایی است که دیگر چاره‌ای نباشد.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: برخی از مذاهب طلاق را ممنوع کرده‌اند و به همین دلیل زوجین به صورت غیر قانونی از هم طلاق می‌گیرند و ازدواج دوباره می‌کنند، اما اسلام طلاق را ممنوع نکرده است.

طلاق، زشت‌ترین و منفور‌ترین مباحات است

وی با بیان اینکه طلاق، زشت‌ترین و منفور‌ترین مباحات است بیان کرد: در روایات آمده، خداوند چیزی را مبغوض‌تر از طلاق، حلال نکرده است که می‌توان آن را به جراحی قب تشبیه کرد که تا ضرورت نداشته باشد نباید به سراغ آن رفت.

آیت الله مکارم شیرازی، ادامه داد: در روایتی دیگر آمده، چیزی بد‌تر از خراب شدن خانه‌ای با طلاق نیست و طلاق در واقع نوعی خانه خراب شدن است.

مرجع تقلید شیعیان، ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ص) آمده، خداوند خانه‌ای که در آن طلاق باشد آن را منفور می‌داند و خانه‌ای که در آن ازدواج صورت می‌گیرد محبوب خدا است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) شخصی را که سه بار ازدواج کرد و از همسرانش طلاق گرفت او را ملعون خواند، افزود: طلاق در جامعه باید به حداقل برسد و در جامعه ما آسان ازدواج نمی‌کنند اما به آسانی از هم جدا می‌شوند.

چرا در جامعه دانشگاهی طلاق بیش از سایر اقشار است؟

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بر اساس آمار‌ها بیشترین طلاق‌ها در میان ازدواج‌های دانشجویی است گفت: جامعه‌شناسان باید در خصوص این مسئله کالبد شکافی و بررسی کنند، چرا در جامعه دانشگاهی طلاق بیش از سایر اقشار است در حالی که آنان از افراد باسواد و تحصیل کرده هستند چنین انتظاری از آن‌ها نمی‌رود.

عوامل مختلف طلاق

وی در ادامه به عوامل مختلف طلاق اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل ایجاد طلاق، توقعات زیاد است که زن و مرد از هم توقعات و انتظارات زیاد دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، ادامه داد: نبود گذشت یکی دیگر از عوامل طلاق است چرا که اگر هر یک از زوجین، روی خواسته خود اصرار داشته باشند این امر موجب ایجاد کدورت‌ها و بی‌احترامی‌ها می‌شود.

وی افزود: باید اختلافاتی که در زندکی رخ می‌دهد را حل کرد و نباید مسائل جزئی را کش داد، چرا که ادامه دادن مسائل کوچک، همانند بهمنی است که از کوه سرازیر می‌شود و با گذشت زمان انباشه و موجب خسارات می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی، بیان داشت: اگر مشکلات در‌‌ همان ابتدا با عفو و گذشت برطرف شد، امید به ادامه زندگی وجود خواهد داشت در غیر این صورت به طلاق ختم می‌شود.

مهریه سنگین، یکی از عوامل طلاق است

مفسر قرآن کریم، در ادامه مهریه سنگین را یکی دیگر از عوامل طلاق عنوان کرد و با بیان اینکه سطح مهریه‌ها باید پایین بیاید افزود: مهریه زیاد باعث می‌شود، زن به فکر طلاق بیفتد و با دریافت مهریه سنگین، به دنبال ازدواج مجدد باشد.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سن ازدواج هم عامل دیگری برای طلاق است گفت: با افزایش سن جوانان برای ازدواج و با شکل گیری شخصیت آنان، در صورت ازدواج نمی‌توانند با یکدیگر اخت و اجین شوند، لذا ازدواج‌ها باید باید در سنین پایین‌تر صورت گیرد و همچنین گفته‌اند فرزندانی که در سنین بالا‌تر به دنیا می‌آیند استعداد لازم را ندارند.

مرجع تقلید شیعیان، با اشاره به آثار منفی طلاق گفت: اگر در طلاق میان دو زوج پای فرزندی در میان باشد مصیبت خواهد بود و در نامه‌هایی هم که به ما می‌نویسند می‌گویند با وجود داشتن فرزندانی می‌خواهیم از هم جدا شویم که سر نوشت این فرزندان اعتیاد و مشکلات زیاد خواهد بود و فرزندان طلاق، فرزندان خطرناک و انتقام جویی خواهند شد.

وی با بیان اینکه دعوا و نزاع در بین دو فامیل از دیگر اثرات منفی طلاق است اضافه کرد: زوجینی که از هم طلاق می‌گیرند، ازدواج دوم آن‌ها نیز ازدواج محکمی نخواهد بود و بر اثر سابقه طلاقشان دچار بی‌اعتمادی از سوی طرف مقابل می‌شوند.

راهکارهای اسلام برای جلوگیری از طلاق

آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره راهکارهای اسلام برای جلوگیری از طلاق عنوان کرد: در آیه ۱۹ سوره نساء آمده با همسران خود معاشرت صحیح و شایسته داشته باشید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: در صورت بوجود آمدن اختلاف در بین زوجین، اسلام می‌گوید باید به سمت حکمیت رفت که در آیه ۳۵ سوره نساء آمده، یک نفر از طرف زن و یک نفر از سوی مرد با هم بنشینند و راه اصلاح را در پیش گرفته و سر چشمه ناراحتی‌ها را پیدا کنند و با محبت، نصیحت و خواندن آیات و روایات ارتباط آن‌ها را اصلاح کنند و از‌‌ همان اول به دادگاه نروند.

وی تصریح کرد: اسلام می‌گوید خوب زندگی کنید و زمانی هم که می‌خواهید جدا شوید طلاق زیبا داشته باشید که می‌شود با دادن هدیه در زمان جدایی، طلاق زیبایی داشت و موجب ناراحتی همدیگر و اقوام نشد.

مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه یکی دیگر از راه کارهای اسلام برای جلوگیری از جدایی‌ها آن است که زن بعد از طلاق به خانه پدر نروند و در‌‌ همان خانه همسر بماند افزود: زن می‌تواند تا زمان عده، آزاد و بی‌حجاب در خانه همسرش زندگی کند تا شاید در این مدت جوش و خروش‌ها فروکش کند و بعد آشتی صورت گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی، گفت: این دستور اسلام در هزار و ۴۰۰ سال قبل است که‌ ای کاش این دستورات اسلام اجرا و ازدواج‌ها آسان و طلاق‌ها کم می‌شد تا جامعه از بسیاری مشکلات رهایی می‌یافت.

مهر

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران