دیدبان
هفت اظهار نظر مهم در هفته ای که گذشت؛

از پیشنهاد تشکیل قانون سربازی برای دختران تا اسباب کشی احمدی نژاد به نارمک

از پیشنهاد تشکیل قانون سربازی برای دختران تا اسباب کشی احمدی نژاد به نارمک

دیدبانهفت اظهارنظر از مهمترین و تاثیرگذار ترین اظهارات منتشر شده در فضای رسانه در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل منتشر می‌شود:


نامه انتقادی حسن سبحانی به شورای نگهبان

صبح روز شنبه نامه ای از دکتر حسن سبحانی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان روی خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفت که وی به رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان معترض شده بود وی در قسمتی از این نامه آورده است: اینجانب عقلا و منطقاً نمی‌توانم تصور کنم که مدیریت بسیار سنگین و سخت زمان و فرصت‌ها در مجلس به‌طور انفرادی، و هم‌چنین مدیریت کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی که در آن، هر نماینده‌ای به اندازه دیگران نماینده است یعنی در آن رئیس و مرئوس مطرح نیست. آن هم برای مدت 12 سال، از دید تیز بین معطوف به انتساب اعضای شورای نگهبان به عدالت و حقوق‌دانی مغفول مانده باشد.

پیشنهاد  برای تشکیل سربازی‌زنان
"حسن عباسي" در گفتگویی، با توجه به تعداد بیشتر دختران در دانشگاه ها و بالا رفتن سن ازدواج جوانان ضمن بررسی راهکارهای این معضل پیشنهاد قانون سربازی برای دختران با شرایط خاص را داد.
 
وی با اشاره به همایش "نسل سوخته" دخترانی که هرگز نخواهند توانست ازدواج کنند در سال 1382‌ اظهار داشت: دود افزايش نسبت دختران دانشجو به چشم خود اين دختران خواهد رفت به‌طوريکه یکی از نمایندگان زن مجلس ششم نيز هشدار داد که این مطلب باعث به‌هم‌ خوردن شرایط هم‌کفوی و بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه شرایط تشکیل خانواده برای این دختران خواهد شد‌ اما از آنجا که در آن زمان انتخابات مجلس در پیش بود، سایر هم‌حزبی‌ها به این نماینده معترض شدند چرا که احساس می‌کردند رای خانم‌ها را از دست خواهند داد.
 
عباسی افزود: تمام طرح‌های توانمندسازی زنان با هزینه‌ کردن مبالغ گسترده اجرا شد، در صورتی که برای فراهم‌سازی شرایط ازدواج بانوان باید شرایط را برای مردان فراهم کرد تا آنان براي خواستگاري و ازدواج اقدام كنند، چرا که آنها از یک طرف درگیر سربازی بوده و از سوی دیگر در اثر تحصیل تخصص و شغلی را به دست نمی‌آورند‌ و از سوي ديگر در اثر طرح‌هاي مذكور بازار کار توسط خانم‌ها اشباع شده است بنابر اين طی 16 سال از تاریخ 1368 تا 1384 در اثر اين اقدامات جمعیت کشور کاهش یافت.
 
 وی با اشاره به مصاحبه سال 1385 خود با مجله "حورا"‌ اظهار داشت:‌ بنده در آن مصاحبه به بررسی مقوله به‌هم‌خوردن نسبت جنسیتی دانشگاه‌ها پرداخته و اشاره کردم یکی از راهکارها برای برقراری توازن جنسیتی، می‌تواند تعریف سربازی برای بانوان در حوزه‌هایی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش توسط مجلس باشد.
 
 وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها حذف سربازی برای آقایان است‌ اما از آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح دارای حمیت بخشی در این رابطه بوده و قدرت نظامی را در کثرت سرباز تعریف می‌کند، همواره با بیان این مطلب که مسائل نظامی دارای طبقه‌بندی هستند، از اظهارنظر کارشناسان و مطرح‌شدن این مباحث در رسانه‌ها، جلوگیری می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه کشور ما بیش از 10 میلیون بسیجی دارد، اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند علاوه بر نيروي بسيج با ارائه آموزش‌های لازم به مردان در زمان‌های ضروري از این نیروها استفاده کرده و با حذف مشکل سربازی، شرایط اشتغال و ازدواج را برای جوانان فراهم کند.
 
سلیمی‌نمین:احمدی‌نژاد به پیروزی روحانی کمک کرد
عباس سلیمی نمین  از مبارزان انقلابی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در پیش از انقلاب است که سوابق متعددی در حوزه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و مطالعاتی در حوزه تاریخ معاصر در کارنامه خود به ثبت رسانده است در گفتگویی به آسیب شناسی و بررسی دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است که مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت.
 
سلیمی نمین معتقد است که احمدی نژاد ماندگاری و بازگشتش در قدرت را منوط به تضعیف اصولگرایی می داند، نفی جریان اصلاحات عامل اصلی عدم وحدت اصولگرایان، احمدی نژاد پایداری را ساخت تا به بهانه پالایش جبهه اصولگرایی را از هم بپاشد و پالایش جریان اصولگرایی تحلیل غلط طیف متاثر از آیت الله مصباح؛
 
سلیمی نمین در تحلیل خود از انتخابات 92 شکست کاندیداهای اصولگرایی را به معنای باخت جریان اصولگرایی ندانست و گفت: در این انتخابات عنصر اصولگرایی به عنوان یک بینش مورد بی توجهی جامعه قرار نگرفت ؛ بلکه این کاندیداهای اصولگرا بودند که از مبانی اصولگرایی در رقابت های انتخاباتی فاصله گرفتند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی حلقه نزدیک به احمدی نژاد را در شکست نمایندگان جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری موثر دانست و گفت: در این دوره از انتخابات دو کانون قدرت یکی جریان اصلاح طلب و دیگری احمدی نژاد و حلقه نزدیک به وی که از قدرت و امکانات ویژه ای هم برخوردار بودند در جهت تضعیف و تخریب کاندیدای اصولگرایان برآمدند.
 
وی فضای "نه" به احمدی نژاد را در رای مردم به حسن روحانی و تغییر موثر دانست و گفت: احمدی نژاد با رها کردن اقتصاد و افزایش فشار به جامعه عمداً می خواست "نه" ای که بر علیه دولت شکل می گیرد را در خدمت جناح مقابل اصولگرایان قرار دهد و "نه: به دولت احمدی نژاد منجر به تقویت اندیشه تغییر شود.
 
سلیمی نمین همچنین کمرنگ شدن عقلانیت در بخشی از جریان اصولگرایی را عامل شکست اصولگرایان در انتخابات دانست و عنوان کرد: اینکه بگوییم ما تکلیف‌گرا هستیم و کاری نداریم نتیجه انتخابات چه می شود، این دور از عقلانیت است. یک اصولگرا، آرمان‌خواه واقع نگر است یعنی هم یکسری ایده آل ها را در نظر دارد و هم صحنه را می بیند.
 
روایت "زیباکلام" از دلیل احترام گذاشتنش به "الله‌کرم"
 صادق زیباکلام در صفحه خود دلایل احترام گذاشتنش به حسین الله کرم را علی رغم اختلاف نظر سیاسی اینگونه شرح داده است: «در جریان توصیف مناظره ناتمام با سردار حسین الله‌کرم در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت، برخی از دوستان با تعجبی حاکی از تاسف پرسیده‌اند که چرا من این قدر به حسین الله‌کرم احترام می‌گذارم و برای وی ارزش قائلم؟ این پرسش بارها و بارها از من صورت گرفته که چرا من این قدر برای «حسین الله‌کرم»ها ارزش و احترام قائلم. خودم اذعان دارم که توضیحی که می‌خواهم بدهم بیش از آنکه اساس و مبنای عقلانی و منطقی داشته باشد، بر پایه احساس و عاطفه می‌باشد.
 
من در مهرماه آن سال(1363) به همراه خانواده‌ام برای تحصیل در مقطع دکترا به انگلستان رفتم و حسین الله‌کرم هم در همان مهرماه به ارتفاعات «بازی دراز» در غرب کشور که در اشغال عراق بود، اعزام شد. نکته جالب این است که هر دوی ما داوطلبانه راهمان را انتخاب کرده بودیم. نه کسی حسین الله‌کرم را وادار کرده بود که به جنگ برود و نه کسی مرا وادار کرده بود که به انگلستان بروم. در تمام شش سالی که من با خیال راحت و در آسایش در انگلستان درس می‌خواندم، حسین الله‌کرم در جبهه بود. من درس خواندم و او ارتفاعات «بازی دراز» را با نبرد تن به تن از چنگ عراقی‌ها درآورد. حسین الله‌کرم یک نظامی معمولی نبود. داستان‌های زیادی در مورد وی گفته می‌شود که به افسانه بیشتر شباهت پیدا می‌کند. او ده‌ها بار برای شناسایی وضعیت عراقی‌ها به منظور تدارک نقشه عملیات و بعضا یکه و تنها کیلومترها به داخل خاک عراق نفوذ می‌کرد. حسین الله‌کرم می‌بایستی صدها بار شهید می‌شد ولی قسمتش نبود. جالب است که او نه ادعایی داشت و نه دارد و نه امروز بر کسی منت می‌گذارد و یا خودش را طلبکار می‌داند و نه به من می‌گوید تمام آن سال‌هایی که شما در انگلستان درس می‌خواندید و زندگی می‌کردید، من داشتم در جبهه می‌جنگیدم.
 
او چیزی نمی‌گوید ولی من نمی‌توانم فراموش کنم که در هشت سالی که جنگ با عراق جریان داشت، حسین الله‌کرم کجا بود و چه کرد و من کجا بودم و چه کردم.
 
واکنش آیت‌الله مکارم به فتوای جنجالی پیرامون روزه
هفته گذشته خبری در رسانه ها مبنی بر اینکه با نوشیدن مقداری آب برای کسی که تحمل تشنگی را ندارد روزه با طل نمی شود منتشر شد و این نظر به یکی از مراجع تقلید انتساب داده شد اما در پی همین خبر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم در سخنانی، با اشاره به فتوای جنجالی درباره آب نوشیدن روزه‌داران اظهار داشت: در دهان برخی‌ها انداخته‌اند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، می‌تواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است.
 
وی عنوان کرد: در این صورت کافی است که روزه داران کوزه‌ای آب در کنار خود قرار دهند و هرگاه تشنه شدند، برای رفع تشنگی بنشوند! در این صورت باید پرسید اگر کسی روزه دار باشد و چند لیوان آب بخورد این چگونه روزه داری است!
 
استاد برجسته حوزه علیمه قم، با هشدار نسبت به کسانی که چنین فتواهایی صادر می‌کنند با بیان اینکه با دین مردم بازی نکنید افزود: در این فتوا استناد به روایتی شده که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سئوال است و اگر هم فرض بر صحت حدیث باشد در میان فقها، احدی چنین فتوایی نداده است و این گفته خلاف اجماع فقهای اسلام است و بالا‌تر از آن احتمال دارد خلاف ضرورت دین باشد.
 
وی اظهار داشت: اگر کسی مریض است و نمی‌تواند روزه بگیرد، اسلام به او اجازده داده است تا افطار کند و بعد قضای آن را به جا بیاورد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسانی که این فتوا را می‌دهند باید مراقب گفته‌های خود باشند و بدانند نتیجه حرف‌هایشان چیست، افزود: ضرورت دین بدان معنا است که کلیه مسلمانان این کار را نادرست می‌دانند.
 
وی در ادامه تفسیر سوره احزاب با اشاره به آیات ۲۸ و ۲۹ این سوره به موضوع رانت خواری پرداخت و گفت: امروز در رسانه‌ها از رانت خواری به عنوان کار بدی یاد می‌شود که البته در جامعه اسلامی نباید رانت خواری وجود داشته باشد.
 
این مفسر قرآن کریم گفت: رانت خواری در واقع دادن امتیاز ویژه به برخی از افراد است به عنوان مثال ارز ارزان در اختیار افرادی برای وارد کردن کالایی داده شود اما بعد از واردات، آن را به قیمت ارز آزاد عرضه کنند.
 
اردوغان:مرسی رئیس‌جمهور مصر است
در حالی که اکثر مردم مصر در مخالفت با سیاست های محمد مرسی در میدان التحریر برای برکناری او تجمع کردند و ارتش این کشور برای جلوگیری از جنگ داخلی بنا به خواست مردم مرسی را برکنار کرده است اما نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اقدام اعلام داشت که رئیس جمهوری مخلوع مصر که در جریان مداخله نظامی در این کشور از کار برکنار شده همچنان رئیس جمهوری مصر است. به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفت: در حال حاضر محمد مرسی همچنان رئیس جمهور مصر است چرا که توسط مردم انتخاب شده است. اگر ما نتوانیم با چنین موقعیتی‌های که هم اکنون در مصر اتفاق افتاده رو به رو شویم به مردم مصر بی‌اعتنایی کرده‌ایم. بی اعتنایی به خواسته مردم مصر به معنای بی‌اعتنایی به خواسته خودمان است چرا که ترکیه به مردم این کشور احترام می‌گذارد. اگر نظامیان موفق شوند آراء مردمی را به دست بیاورند ما به رژیم کودتا احترام خواهیم گذاشت.
 
اردوغان با اشاره به این مساله که وظیفه ارتش نیست که بر یک کشور حکومت کند، تاکید کرد که وظیفه اصلی ارتش حفاظت از مرزهای کشور است.
 
نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت: چرا باید یک انتخابات مردمی در مصر صورت بگیرد؟ نتایج آراء مردمی باعث می‌شود تا یک دولت به واسطه خواسته مردم تشکیل شود و بر ملت حکومت کند. یک کشور ممکن است موفق باشد یا با ناکامی رو به رو شود. اگر دولت یک کشور موفق نشود که بر مردم حکومت کند سپس انتخابات برگزار می‌شود.
بقایی: احمدی نژاد در پاستور نمی ماند
در حالیکه که روزنامه های اصلاح طلب روزسه شنبه تیتر یک خود را به ماندن احمدی نژاد در پاستور اختصاص داده بودند احمدی نژاد اعلام کرد که در حال اسباب کشی به نارمک است.
در همین رابطه بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: احمدی‌نژاد نمی‌خواهد در پاستور بماند در قانون خدمات کشوری هم قید شده که رئیس‌جمهور بعد از پایان ماموریت و حتی معاون اول آن دفتر و محافظ داشته باشد
 
حمید بقایی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به مطالب منتشر شده در برخی از روزنامه‌ها مبنی بر این‌که با توجه به ابلاغیه الهام، احمدی‌نژاد قصد دارد در پاستور بماند، گفت: اینگونه نیست و احمدی‌نژاد نمی‌خواهد در پاستور بماند.
 
وی در مورد ابلاغیه الهام تصریح کرد: آنچه که آقای الهام ابلاغ کردند، چیزی بوده که در دولت هشتم نیز وجود داشته، مبنی بر این‌که روسای جمهور بعد از پایان ماموریتشان یک تشکیلات داشته باشند و این در قانون خدمات مدیریت کشوری نیز قید شده است که رییس‌جمهور و حتی معاون اول آن دفتر و محافظ داشته باشد.
 
معاون اجرایی رییس‌جمهور یادآورشد: آنچه که امروز در رسانه‌ها در این ارتباط نوشته شده جوسازی است.
 
بقایی در پاسخ به این سوال که دولت نهم در هنگام استقرار به آقای خاتمی اعلام کرد که از ساختمان همراهان سعدآباد خارج شود و این مصوبه را عملیاتی نکرد، گفت: ساختمان و تشکیلات بحث جداگانه‌ای است و اکنون شما می‌بینید که آقای خاتمی نیز پرسنل و محافظ دارند و این مصوبه‌ای است که در دولت هشتم تصویب شده است.
 
وی با بیان این‌که طبق این مصوبه، رییس‌جمهوری که مسئولیتش تمام می‌شود باید دفتر داشته باشد و حداقل پست سازمانی را دارد، در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد با توجه به این مصوبه قصد دارد در پاستور بماند یا نه؟‌گفت: احمدی‌نژاد در پاستور مستقر نمی‌شود.


منبع: خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران