دیدبان
در گفتگویی با مسئولان برگزار کننده :

جـزئیات بـرنامه هـای ضیافت انـدیشه 92

جـزئیات بـرنامه هـای ضیافت انـدیشه 92
ديدبان: هرچند طرح مذكور قطعاً خالي از ايرادات اجرايي و همچنين بعضاً آموزشي نيست، اما وسعت و گستره اين طرح هر منتقد منصفي كه در محيط دانشگاهي دغدغه فعاليت هاي فرهنگي دارد را به دليل فعال شدن محيط دانشجويي و دانشگاهي در مدت زمان تابستان و علي الخصوص ماه مبارك رمضان كه پيش از اين محيطي خالي از دانشجو را تجربه مي كرده است به تحسين وا مي دارد.

البته نبايد فراموش كرد كه برخي تسهيلات فراهم شده همچون موافقت معاونین آموزشي وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص گذراندن 4 واحد از دروس گروه معارف براي دانشجويان حاضر درطرح ضیافت اندیشه نيز خود باعث رونق يافتن بيشتر طرح گرديد اما اين مسئله نمي تواند از اهميت چنين طرحي بكاهد.


همانطور كه حجت الاسلام محمد محمدیان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در اين خصوص مي گويد: دانشجویانی که در این ماه مبارک در دانشگاه ها مشغول به تحصیل بوده اند خاطرات خوشی را دارند و این دوران یکی از بهترین مقاطع تحصیلی آنان به شمار می رود. شب های ماه مبارک رمضان و سحرگاه های این ماه طعم دیگری برای دانشجویان دارد و نباید چنین ایامی را از دست داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به گردش ایام و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ماه تابستان یاد آور شد: ماه رمضان تا 10 سال در تعطیلات تابستانی دانشگاه ها قرار گرفته و ما نیز برای آنکه بار دیگر فرصت حضور دانشجویان را در ماه مبارک رمضان فراهم کنیم طرح ضیافت اندیشه را مطرح کردیم. تلاش ما بر این است تا دانشجویان بار دیگر در محیطی مقدس و معنوی گردهم آیند و در فضایی پرطروات و سرشار از شادابی به خودسازی و تهذیب نفس بپردازند.
 

به عبارتی نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با آغاز طرح ضيافت انديشه ظرفيتي را فراهم كرد تا فراغت از تحصیل بتواند فرصتی باشد تا با فضاسازی و ایجاد یك محیط شاداب و نشاط‌انگیز و معنوی دانشجویی زمینه ایجاد یك محیط مقدس و معنوی و فرهیختگی برای دانشجویان در ماه مبارك رمضان را فراهم كند. تا با تعطیلی مباحث آموزشی و درسی، زمینه پرداختن معرفت‌جویی و خودسازی در یك حركت اجتماعی و معنوی و دلگرم‌كننده در محيط دانشگاه ها ایجاد شود.

اين طرح پس از آنكه در سال 89 با حضور حدود 100 هزار دانشجو در دانشگاه هاي سراسر كشور و با هدف تبديل كردن ماه مبارك رمضان به یك فرصت فرهنگی براي محيط دانشگاه برگزار گرديد، در سال 90 با تغييرات جديدي همراه شد و ضمن آنكه اين طرح در وسعت دانشگاه هاي سراسر كشور همچنان ادامه پيدا كرد، در برخي از دانشگاه ها طرح ضيافت انديشه ضمن برگزاري براي دانشجويان به صورت مجزا براي استادان دانشگاه نيز برگزار گرديد كه با استقبال اين قشر دانشگاهي همرا گرديد تا ظرفيتي جهت تبادل فكر و انديشه در ميان اساتيد دانشگاهي را فراهم كند.
 

البته ضيافت انديشه در سال 90 آغازگر دو طرح جديد ديگر براي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور بود، به طوريكه همزمان با ماه مبارك رمضان حدود 500 دانشجوي نخبه علمي و همچنين 2500 دانشجوي علاقمند به فعاليت هاي رسانه اي از دانشگاه هاي مختلف كشور به صورت مجزا در مشهد مقدس و در ايام ماه مبارك رمضان حضور پيدا كردند و آموزش هاي مجزا و تخصصي تري را نسبت به عموم دانشجويان گذراندند.

طرح ضيافت انديشه در حالي براي سومين سال متوالي در سال 91 برگزار گرديد كه به گفته حجت الاسلام ميرمجيد سيد قريشي معاون فرهنگي سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها رويكرد قرآني در اين سال بيش از گذشته برجسته بوده است و  ارتقاي سطح اخلاقي، فقهي و قرآني، افزايش بصيرت ديني و قرآنی، دشمن شناسي بر مبناي قرآن، تقویت گروههاي فرهنگي، مطالعاتي، تقويت روحيه خود باوري و هويت بخشي انقلابي و قرآني، انتقال مفاهيم والاي قرآني و ديني در فضاي مناسب ماه مبارك رمضان با همراهی فعالین تشکل ها و کانون های دانشجویی از جمله رویکردهایی بوده است که در قالب كلاس هاي آموزشی و كارگاه هاي مهارتي و فوق برنامه به دانشجویان ارائه گرديده و البته در درون اين طرح براي دومين سال پياپي طرح ضيافت انديشه اساتيد با توجه به پشتوانه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر اينكه اساتيد دانشگاه ها جهت ارتقاء مرتبه علمي خود علاوه بر فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي موظف به كسب امتيازات فرهنگي و اجتماعي نيز مي باشند با هدف عمل به منويات مقام معظم رهبري در خصوص ارتقاء معرفت ديني در دانشگاه هاي سراسر كشور برگزار شد.
 

حال در آستانه ماه مبارك رمضان و در چهارمين ايستگاه در سال 92 در برخي از دانشگاه ها اين طرح پيش از آغاز ماه مبارك رمضان كليد خورده است به طوريكه دانشگاه زنجان از روز 5 تيرماه طرح ضيافت انديشه خود را با حضور نزديك به 1000 نفر از دانشجويان به مدت 11 آغاز كرده است و دانشجویانی که با موفقیت حائز نمره قبولی در آزمون جامع اين طرح شوند گواهی برای ارائه به واحد آموزش برای گذراندن چهار واحد درسی گروه معارف از ميان دروس انقلاب اسلامی، اندیشه اسلامی1 و 2،‌ متون و اخلاق اسلامی دریافت می‌کنند.

همچنين طرح ضيافت انديشه ويژه اساتيد دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربايجان غربي نيز در سه منطقه شمال، مركز و جنوب استان برگزار مي گردد به طوريكه از 27 خردادماه مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه اساتيد دانشگاه‌های آزاد اسلامی جنوب استان به مركزيت شهرستان مهاباد با مباحث و موضوعاتی چون انديشه سياسی، عفاف و حجاب، معنويت‌های بدون دين و اسلام‌ستيزی در رسانه‌های غربی با حضور بيش از 70 نفر از اساتيد دانشگاه هاي نقده، مياندوآب، مهاباد، شاهين‌دژ، بوكان، سردشت و پيرانشهر برگزار گرديد و طرح ضيافت انديشه اساتيد شمال استان نيز به مركزيت شهرستان خوی از اول تيرماه آغاز گرديده و اساتيد مركز استان نيز به ميزباني شهرستان اروميه در حال ثبت نام جهت شركت در اين طرح مي باشند.

حجت الاسلام عليرضا شاه فضل مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشکي کاشان نيز از طرح ضيافت انديشه دانشجويي دانشگاه هاي شهرستان کاشان ويژه دانشجويان دختر و پسر به ميزباني دانشگاه علوم پزشکي خبر داده است و اعلام كرده شرايطي فراهم شده است تا دانشجويان کاشاني که در دانشگاه هاي سراسر کشور تحصيل مي کنند بتوانند در اين طرح شرکت کنند.

شاه‌فضل در ادامه با اشاره به استقبال اساتید در طرح ضیافت اندیشه اساتید بیان داشت: تاکنون 90 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کاشان موفق به ثبت نام در طرح ضیافت اندیشه شده‌اند و ثبت‌نام از اساتید دانشگاه علوم پزشکی همچنان ادامه دارد و در صورت تمایل اساتید دیگر دانشگاه‌های شهرستان کاشان نیز می‌توانند در طرح ضیافت اندیشه دانشگاه علوم پزشکی کاشان شرکت کنند.
 

حجت الاسلام عباسعلي حيدري مسئول دفتر نمايندگي نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي اصفهان نيز با اشاره به اينكه امسال سومين دوره طرح ضيافت انديشه اساتيد در دهه اول ماه رمضان در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي شود، اظهار كرد: اين طرح با تاكيد بر بهره گيري از فضاي معنوي ماه رمضان، تاثيرگذاري فوق العاده اي بر فضاي دانشگاه ها داشته است.

وي تصريح كرد: برخي از اساتيد در پاسخگويي به شبهات ديني، اعتقادي و علمي ايجاد شده در فضاي مجازي و شبكه هاي ماهواره اي دچار دغدغه و شبهه بودند كه با حضور در طرح ضيافت انديشه بسياري از اين مسائل حل شد.

وي اظهار كرد: سال گذشته حدود۱۲۰ عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در طرح ضيافت انديشه اساتيد شركت كردند.

طرح ضيافت انديشه دانشگاه علوم پزشكی مازندران نيز در ماه مبارك رمضان 92 با حضور بيش از 100 نفر از اساتيد و اعضای هيئت علمی اين دانشگاه در این دانشگاه در مباحثي همچون انديشه سياسی اسلام، تاريخ تمدن اسلامی، اصول تعليم و تربيت، معرفت ‌شناسی اسلامی و اخلاق حرفه‌ای برگزار مي گردد.

بايد منتظر بود و ديد چه تعدادي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها و در چه موضوعاتي ضيافتي از جنس انديشه را رغم خواهند زد و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها آيا تغييرات و برنامه هاي ويژه اي را متناسب با شرايط فرهنگي امروز كشور در دست اجرا دارد.

منبع: خبرنامه دانشجويان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران