دیدبان
دستاورد هایی که انتخابات به ارمغان آورد

تحلیل انتخابات از زاویه ای دیگر

تحلیل انتخابات از زاویه ای دیگر

دیدبان: احزاب سياسي به انتخابات از نگاه برد و بخت جناحي خود نگاه مي‌كنند و از اين رو از منظر خويش نتايج انتخابات را ارزيابي مي‌كنند. از اين رو اگر در انتخاباتي حزب آنها يا كانديداي جناح آنها موفق شود، انتخابات موفق بوده است و اگر نه، نه. اين در حالي است كه در ضمن حفظ آن نگاه حزبي و جناحي مي‌توان نگاهي كلان‌تر نيز داشت. نگاهي در افق نظام جمهوري اسلامي. نگاهي كه مصالح و مفاسد را با منظر رفيع نظام جمهوري اسلامي مي‌سنجد و از آن مقام بلند به انتخابات و نتايج آن نگاه مي‌كند. انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا كه در 24 خرداد 92 برگزار شد از اين منظر يك انتخابات حماسي و ماندگار بود. شايد از همين روست كه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تاكيد كرده بودند كه از نظر ايشان خود انتخابات و موفقيت آن با مشاركت حماسي مردم اولين مساله مهم انتخابات است و مسائل ديگر در درجه بعدي قرار دارند.

حال اگر بخواهيم از اين منظر به انتخابات نگاه كنيم دستاوردهاي زير را مي‌توان در اين انتخابات پررنگ ديد:


حماسه سياسي آفريده شد

از اولين دستاوردهاي اصلي اين انتخابات آن است كه حماسه سياسي در حالي آفريده شد كه دشمن بر طبل نارضايتي مردم از حكومت مي‌كوبيد. در طول دو سه سال گذشته عوامل متعددي دست به دست هم داده بود كه ساده انديشان فكر كنند كه خلق حماسه سياسي ممكن نيست. تحريم‌هاي گسترده‌اي كه هدف صريح آنها اين بود كه مردم را از نظام جدا كنند، ناكارآمدي ظاهرا عامدانه برخي مديران اجرايي كشور و رها كردن اوضاع كشور به حال خود، حجم وسيع تبليغات دشمن براي دامن زدن به نارضايتي و ... عواملي بودند كه مانع از ايجاد حماسه سياسي محسوب مي‌شدند. اما ملت ايران حماسه آفريد و نشان داد كه رابطه ميان حضرت آيت الله سيد علي حسيني خامنه‌اي به عنوان رهبر از يك سو و آحاد ملت به عنوان حامي و پيرو آن رهبر از سوي ديگر رابطه‌اي است كه به احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها وابسته نيست. مردم اين رهبري را دوست دارند و با او در برابر همه مشكلات براي رسيدن به پيشرفت و عدالت حركت مي‌كنند و در اين راه حماسه مي‌آفرينند.



اثبات اعتماد ملي به نظام جمهوري اسلامي

از اهداف اوليه فتنه 88 زير سوال بردن اعتماد مردم به نظام اسلامي بود. اين انتخابات پر شور مهم باطل شد بر همه آن تلاش‌ها بود. مردم دوباره به ميدان آمدند و نشان دادند كه نظام اسلامي را امين خود مي‌دانند و اعتماد جدي به آن دارند. حتي وقتي كه برخي از افراد ثبت نام كرده در انتخابات تاييد صلاحيت نشدند برخي مدعي شدند كه كسي پاي صندوق راي نخواهد آمد چرا كه اعتماد عمومي به نظام را وابسته به افرادي خاص مي‌دانستند. اما مردم آمدند و نشان دادند كه به اين نظام اعتماد دارند. و اين اعتماد به حزب و گروه و فردي وابسته نيست.


شكست‌هاي چندگانه دشمن در اين انتخابات

تقريبا همه نقشه‌ها و برنامه‌هاي دشمن در اين انتخابات با شكست مواجه شد. دشمن كوشيد تا از انتخابات به عنوان عاملي براي تضعيف نظام استفاده كند اما اين انتخابات به افتخاري براي نظام اسلامي بدل شد و تير دشمن در آن به سنگ خورد. نه توانستند انتخابات را تحريم كنند، نه توانستند انتخابات را متهم كنند و نه توانستند از اعتماد مردم به نظام جلوگيري كنند.

در انتخابات‌هاي گذشته همواره دشمن كوشيده است تا با مطرح كردن تحريم از حضور مردم در نظام بكاهد. در اين انتخابات نيز ابتدا دشمن تلاشي جدي كرد كه حضور مردم را كمرنگ كند اما آنچه در عمل رخ داد باعث شد كه دشمن نيز مجبور به اذعان شود كه نمي‌توان از حضور ملت ايران در پاي صندوق‌هاي راي كاست.

در اين انتخابات درايت رهبري و بصيرت مردم به گونه‌اي بود كه حتي دشمنان نيز مجبور به اعتراف شدند كه ملت ايران قدرت‌مند، مستقل، آزاد،‌ انتخاب‌گر، عاقل و همراه با نظام اسلامي است.

انتخابات‌هاي گذشته نظام اسلامي از سلامت قابل قبول و خوبي برخوردار بوده‌اند. اما در حالي كه دشمن تلاش مي‌كرد تا سلامت انتخابات را زير سوال ببرد از دستاوردهاي اصلي اين انتخابات آن بود همه مجبور به اذعان به سلامت انتخابات شدند چنان كه هيچ كس ديگر شكي ندارد كه نظام اسلامي در عرصه انتخابات سالم و امين است.

در اينجا بايد به طور خاص ذكر كرد كه دروغ تقلب كه در سال 88 توسطه فتنه‌سازان خارجي و ايادي داخلي آنها تبيلغ شد در اين انتخابات دفن گرديد. از قبل نيز معلوم بود كه نسبت تقلب به نظام مقدس جمهوري اسلامي دروغي بيش نيست اما در اين انتخابات وقتي مسلم شد كه نظام اسلامي حاضر نيست از راي اندكي كه باعث پيروزي نامزد منتخب (جناب حجت الاسلام آقاي دكتر حسن روحاني) در دور اول شده است چشم بپوشد، بر همگان مسلم شد كه ادعاي تقلب در انتخابات 88 يك دروغ خيانت آميز بوده است.


به تبع اين امر آنها كه در فتنه 88 براي نظام هزينه ايجاد كردند‌، ‌نظام اسلامي را متهم كردند، در دلهاي مردم مسلماني كه به پاي صندوق‌هاي راي آمده بودند ترديد ايجاد كردند، نظام مقدس اسلامي را در نظر مردم پائين آوردند و ... همه و همه خجلت زده شدند. زمستان رفت و روسياهي به اين ذغال‌ها ماند كه به دروغ مدعي تقلب و مبلغ ترديد شده بودند.


آرامش و ثبات در انتخابات

انتخابات اصولا مقوله‌اي چالش برانگيز است. كشور ما نيز در همسايگي بحران زندگي مي‌كند و در اطراف ما ناامني بي‌داد مي‌كند. دشمن نيز براي ناامني تلاش مضاعف مي‌كند. در داخل نيز جاهلان و مغرضاني به دنبال ناامني و بي‌ثباتي و چالش‌آفريني بودند. در اين شرايط نظام اسلامي حماسه‌اي مي‌آفريند در اوج امنيت و ثبات. اين يعني چيزي در حد اعجاز كه از ياران خميني كبير و شاگرد اول مكتب او يعني رهبر معظم انقلاب اسلامي بر مي‌آيد. ثبات انتخابات كنوني و آرامشي كه در عين حماسه بر آن حاكم بود مثال زدني و تحسين كردني است.


گامي ديگر در تثبيت مردم‌سالاري ديني

اين انتخابات گامي بزرگ در جهت تثبيت الگوي مردم‌سالاري ديني بود. وقتي شوراي نگاهبان قانون اساسي و وظيفه اين شورا مورد قبول همگان قرار گرفت و ديگر مراحل قانوني كشور نيز مورد تاييد همگاني واقع شد و در چارچوب يك مردمسالاري ديني انتخاباتي چنين پرشور آفريده شد، مي‌توان مدعي شد كه اين گام به خوبي برداشته شده است. همه اين دستاوردها و برگزاري چنين انتخاباتي در حالي كه دشمن ملت ايران را مورد هجوم اقتصادي و سياسي و ... قرار داده است حاكي از آن است كه ملت ايران رو به پيشرفت حركت مي‌كند و عياري برتر و بالاتر از مردم سالاري ديني را ايجاد كرده است و اين الگو را به ديگر كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي اسلامي ارائه مي‌كند.

از سوي ديگر انتخابات در ايران اسلامي قانوني بوده و هست. اما در اين انتخابات در مراحل مختلف از تاييد صلاحيت‌ها تا اجراي قانون و شمارش آراء پذيرش نتايج شاهد تثبيت قانون‌گرايي بوديم كه اين امر خود دستاوردي مهم و ماندگار است.


زمينه براي حماسه اقتصادي آماده شد

اين حضور حماسي مردم در انتخابات زمينه را براي ايجاد حماسه اقتصادي نيز فراهم كرده است. ايجاد حس اميد و هيجان، نشان دادن بي اثر بودن نقشه‌هاي دشمنان و حمايت عمومي مردم از نظام جمهوري اسلامي همه حاكي از آن است كه حماسه اقتصادي كاملا ممكن و در دسترس است.


بالارفتن اميد

فارغ از اين كه شعار نامزد پيروز انتخابات چه بوده است، از بركات جدي اين انتخابات افزايش اميد در بدنه مردمي و اقشار گوناگون است. حضور گسترده و انتخاب آزادانه مردم (كه همواره در نظام اسلامي وجود داشته است) در اين انتخابات خود را پر رنگ تر ظاهر ساخت چرا كه دشمن به خيال باطل خويش اين مساله را مورد هجمه قرار داده بود. در چنين شرايطي انتخابات و نتيجه آن باعث افزايش اميد در بدنه مردمي و اقشار گوناگون شده است.همان طور كه توان كشور در برخورد با مشكلات بيشتر شده است اميد مردم به حل مشكلات نيز بيشتر شده است.


در اين زمينه بايد توجه داشت كه راي آوردن رئيس جمهور منتخب كنوني نيز بي‌تاثير نبوده است. بخشي (تاكيد مي‌شود بخشي) از بدنه اجتماعي راي دهنده به ايشان از كساني بوده‌اند كه اجمالا اميد و انگيزه كمتري داشته‌اند و اكنون رئيس جمهور كشور را مال خود مي‌دانند. البته رئيس جمهوري منتخب چنان كه خود اعلام كرد رئيس جمهور همه ملت است اما نقش اين حالت خاص را در افزايش اميد در كشور نبايد ناديده گرفت.


قدرت كشور در برخورد با مشكلات بيشتر شده است

امروز جمهوري اسلامي با 3 ماه قبل، در توان مقابله با مشكلات تفاوت اساسي كرده است. اكنون نظام اسلامي متكي به يك راي تازه و جديد و يك حمايت تازه از سوي مردم است. گويي مردم با نظام اسلامي تجديد عهدي كرده‌اند و دوباره فرياد زده اند كه اي نظام اسلامي ما تو را مي‌خواهيم. اكنون توان نظام اسلامي در برخورد با مشكلات افزايش يافته است. از بركات اين انتخابات آن است كه توان كشور در برخورد با مشكلات اقتصادي،‌سياسي، فرهنگي و ... افزايش مي‌يابد. وقتي نظام سياسي و حكومتي يك كشور چنين عميق در جان مردم آن كشور جاي گرفته و ريشه دوانده است، حل مشكلات آسان‌تر مي‌شود و توان نظام در اين زمينه بالا مي‌رود.

از ديگر نتايج اين انتخابات افزايش قدرت نرم كشور در برخورد با تهديدات دشمن است. كشوري كه اين چنين قدرت نمايي مي‌كند و نظامي كه اين چنين مورد حمايت مردم خود است در برابر دشمن نيز بهتر مي‌تواند ايستادگي كند.


افزايش انسجام اجتماعي در كشور

از جمله دستاوردهاي اين انتخابات و نتيجه آن، افزايش انسجام اجتماعي بود. به نحوي كه مردم و اقشار مختلف و سليقه‌هاي سياسي مختلف خود را در اين انتخابات وابسته به يكديگر و متعلق به نظام اسلامي دانستند و در نهايت نيز حس پيروزي و موفقيت داشتند و همين امر باعث افزايش انسجام اجتماعي شد. نمي‌توان انكار كرد كه پيروزي نامزد منتخب ملت در اين امر اثر داشته است. اگر نامزد ديگري در اين انتخابات پيروز شده بود البته شايد فوايد و دستاوردهاي ديگري افزوده مي‌شد اما اين دستاورد كه اكنون به دست آمده نيز به اين شكل به دست نمي‌آمد. چرا كه دشمن در طول سالهاي گذشته كوشيده بود تا شكافهاي اجتماعي و سياسي در نظام ايجاد كند و برخي از بدنه‌هاي اجتماعي را از كشور و نظام منفك نمايد. در اين انتخابات مهر باطل شد به اين تلاش دشمن زده شد و بسياري از شكاف‌هاي اجتماعي و سياسي ترميم شد.


ارتقاء اخلاق انتخاباتي

در اين انتخابات نيز بداخلاقي‌هايي وجود داشت اما اگر به صورت نسبي با انتخابا‌تهاي قبلي خودمان و با انتخابات‌‌هاي دنيا بسنجيم از دستاوردهاي ديگر اين انتخابات افزايش عيار اخلاق انتخاباتي ميان كانديداها بود. البته تا رسيدن به حالت آرماني هنوز فاصله وجود دارد اما نسبت به گذشته از ميزان تخلف‌ها و بداخلاقي‌هاي حين تبليغ از خود كاسته شده بود. و اين جاي افتخار جدي دارد. تبريك پيروزي، رعايت انصاف، پذيرش نتيجه و ... تنها مواردي از اين افزايش اخلاق انتخاباتي در ميان نامزدها بود.

از سوي ديگر در اين انتخابات نشان داده شد كه مي‌توان انتخاباتي پرشور داشت اما در عرصه تبليغات و رقابت بيش از گذ شته به اخلاق پايبند بود. اخلاق انتخاباتي در ميان حاميان كانديداها نيز افزايش جدي يافته‌ بود. با اين كه انتخابات كاملا پر شور بود كمتر شاهد اهانت طرفداران به يكديگر و يا رفتارهاي غير اخلاقي آنها بوديم و اين نشان از يك رشد جدي در اخلاق انتخاباتي به صورت همه جانبه دارد.

چنان كه ذكر شد اين نتايج فارغ از اين است كه چه كسي راي آورده است و چه كسي راي نياورده است. اين‌ها نتايج اصل حضور و مشاركت مردمي و حمايت ملي از جمهوري اسلامي است. اما در پايان بايد براي منتخب محترم ملت جناب حجت الاسلام آقاي دكتر روحاني آرزوي توفيق كرد و از همگان ‌خواست كه به ايشان در انجام اين وظيفه سنگين در قبال ملت و رهبري كمك كنند و اميد است كه ايشان نيز با درايت و پشتكار از زحمات ملتي كه چنين حماسه‌اي آفريدند تشكر كنند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران