دیدبان
اخبار ویژه روزنامه های سه شنبه

از توهین کانادا به حماسه سیاسی ایران تا سنگ پای اصل از جنس اصلاح طلبان تحریمی!

از توهین کانادا به حماسه سیاسی ایران تا سنگ پای اصل از جنس اصلاح طلبان تحریمی!
دیدباناخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.

*کیهان:

سنگ پاي اصل از جنس اصلاح‌طلبان تحريمي!

نامزد حذف شده اصلاح‌طلبان، طيف متبوع خود را به چالش کشيد.محمدرضا عارف در مصاحبه با ماهنامه مديريت ارتباطات، به ترور شخصيت انجام گرفته از سوي طيفي از اصلاح‌طلبان - از جمله مدعيان جنبش و حزب مشارکت و ...- اشاره کرد و گفت: [پس از اعلام نامزدي] برچسب‌هايي به من زده شد، اصلا جواب ندادم از جمله اينکه گفتند عارف زود اعلام کانديداتوري کرده، جواب ندادم، گفتند اصلاح‌طلب بدلي است جواب ندادم. هرچه گفتند را با نگاهي که به آينده داشتم جواب ندادم. آگاهانه جواب ندادم. اول اينکه بدلي به من نمي‌چسبيد، من شخصيت دوم دولت اصلاح‌طلبان بودم. مسير خودمان را جلو رفتيم. رايزني‌هايي مي‌کرديم، مشورت‌هايي مي‌کرديم. خوشبختانه اولين گام را برداشتيم.

وي اضافه کرد: موفق شديم پرونده تحريم انتخابات رياست‌جمهوري را در ماه‌هاي آبان و آذر 91 ببنديم. گفتيم مسير خودمان را ادامه مي‌دهيم.وي مي‌افزايد: خط قرمز را از اول ترسيم کرديم. گفتيم خط قرمز ما ارزش‌ها، آرمان‌ها و قانون‌اساسي است. براي اينکه همه چيز روشن و شفاف باشد که چه کار مي‌کنيم.

معناي اظهارات عارف که واقعيت هم دارد اين است که شاکله اصلي جريان اصلاح طلبي برخلاف ادعاي امروز که به بهانه پيروزي آقاي روحاني، از دولت جديد سهم مي‌خواهد، اساسا هيچ سهمي در انتخابات نداشته و دنبال تحريم انتخابات بوده‌اند. آنها در اين راه آن‌قدر مصمم بودند که حتي معاون اول دولت خاتمي را اصلاح‌طلب قلابي و بدلي معرفي کردند چرا که خط تحريم را شکسته و نامزد انتخابات شده بود. با اين وصف خيلي وقاحت مي‌خواهد که حالا همان طيف،‌ مدعي سهم از انتخابات و پيروزي آقاي روحاني باشند.

4 سال جفا در حق يک ملت به خاطر کاميابي يا ناکامي انتخاباتي!

موضع غيرقابل توجيه هاشمي درباره دو انتخابات 88 و 92 صرفا به خاطر پيروزي يا ناکامي نامزد موردنظر وي، اعتراض‌ محافل رسانه‌اي را برانگيخته است.
هاشمي پس از اعلام نتيجه انتخابات به درستي اعلام کرد: «اگر دشمنان جمهوري اسلامي ايران ذره‌اي انصاف داشته باشند، بايد بپذيرند که ايران دموکرات‌ترين انتخابات دنيا را برگزار کرد و هيچ شبهه‌اي نمي‌توانند به آن وارد کنند.»

سايت جهان نيوز در اين باره نوشت: در حالي که افکار عمومي ميزان «شبهه آفريني»‌هاي هاشمي رفسنجاني در سلامت انتخابات 88 و نقش فرزندانش در آشوب‌هاي خياباني را فراموش نکرده است، وي بدون هيچ توضيحي درباره اينکه به چه علت در آن برهه در برابر راي مردم و رئيس‌جمهور منتخب تمکين نکرد، انتخابات اخير را دموکرات‌ترين انتخابات دنيا توصيف کرده است. 

البته موضع اخير آقاي هاشمي نه تنها محل خدشه نيست بلکه اعتراف به حقيقتي ديرينه است که در سال 88 توسط وي و همفکرانش زير سؤال قرار گرفت. به عبارت ديگر هاشمي، همسرش، فرزندانش و ديگر حاميان وي بايد به اين سؤال اساسي پاسخ دهند که آيا روند برگزاري يا دولت برگزارکننده انتخابات سال 88 تفاوتي با سال 92 کرده يا آنها دموکراسي را «به شرط چاقو» قبول دارند و زماني که کانديداي موردنظرشان توسط ملت انتخاب شود، با ذوق‌زدگي هر چه تمام آن را «دموکرات‌ترين انتخابات دنيا» مي‌دانند و اگر فردي غير از آن کسي که موردنظر آنها باشد توسط مردم انتخاب شود، در آن انتخابات تقلب شده و بايد با حضور در کف خيابان‌ها به آشوب و کودتا عليه اراده ملت دست زد؟

اين تحليل مي‌افزايد: بايد توجه داشت که همان شوراي نگهبان و وزارت کشوري که 4 سال قبل در معرض اتهام تقلب 11 ميليوني قرار داشت، امروز حتي حاضر نيست يک درصد آراي حسن روحاني (تقريبا 270 هزار راي) را جابه‌جا کند تا بواسطه آن، انتخابات را به دور دوم بکشاند و در نهايت با استفاده از اين ظرفيت، فرصتي براي ناکامي او در انتخابات فراهم سازد؛ نکته‌اي که تامل در آن، اوج ميزان سلامت برگزاري انتخابات در ساز و کار جمهوري اسلامي را به خوبي به رخ جهانيان و تمامي کشورهاي مدعي دموکراسي و انتخابات آزاد مي‌کشاند.

جهان نيوز تصريح کرد: با آشکار شدن بيش از پيش ماهيت واقعي مدعيان دروغ تقلب در انتخابات، به نظر مي‌رسد بايد نسبت به محاکمه سران فتنه 88 به صورت جدي مبادرت شود. چرا که اين روزها خيانت بزرگ آنها به مردم و نظام در سال 88 حتي بر دشمنان و رسانه‌هاي بيگانه نيز آشکار شده است.

در همين حال وب سايت «تريبون مستضعفين» ضمن اشاره به رأي 7/50درصدي فرد منتخب انتخابات نوشت. اين 7/0درصدي که انتخاب را به دور دوم نکشاند و روحاني را يکسره به عنوان رئيس‌جمهور منتخب معرفي نمود، شاهد بزرگي بر حقانيت نظام جمهوري اسلامي ايران در فتنه سبز است.

فتنه‌سبز با ادعاي تقلبي بودن رأي مردم و به منظور وتو کردن جمهوريت نظام آغاز شد و فرصت‌هاي طلايي جمهوري اسلامي در عرصه داخلي و بين‌المللي را در آستانه بيداري اسلامي هدر داد. بدون ترديد نظامي که قابليت تقلب 24ميليوني را داشته باشد، امکان حذف 260هزار رأي براي او به سادگي آب خوردن است اما امانتداري نظام در حفظ اين 7/0درصد، تمام تهمت‌هاي چهار سال گذشته را نقش بر آب کرد.

اين رسانه مي‌افزايد: انفعال و سکوت نظام‌هاي سياسي و رسانه‌هاي غربي در تحليل سلامت انتخابات ايران قابل درک است و جز اين انتظار نمي‌رود اما اقرار به اشتباه از جانب بخشي از مسئولين سابق که در آتش فتنه به بهانه تقلب دميده بودند انتظار چندان زيادي نيست. به هر حال عمده ضرباتي که متوجه نظام شد ناشي از خطاي عمدي يا سهوي ايشان است و بر عاملان آن فرض است که نسبت به اين پارادوکس، موضع شفافي بگيرند.

 اگر شما اعتمادي به جمهوري اسلامي نداريد، چگونه و با چه توجيهي در انتخابات شرکت و از کانديداي خاصي حمايت مي‌کنيد؟ مگر شما نبوديد که نظام را متهم به عدم صيانت از آراء مردم نموديد، حال چگونه است که با پيروزي کانديداي دلخواه بر سلامت انتخابات صحه مي‌گذاريد؟ ناخودآگاه ما را به ياد کودکاني مي‌اندازيد که چون در بازي پيروز مي‌شوند فرياد ظفرشان طنين‌انداز مي‌شود و چون مي‌بازند جر مي‌زنند و قواعد بازي را به هم مي‌ريزند. اين پيروزي با 7/0 درصد، پيروزي 100درصدي براي جمهوري اسلامي است.

پيروزي بزرگ حزب‌الله نفوذ منطقه‌اي ايران را وسعت بخشيد

ايران در حال تبديل شدن به طرف پيروز در جنگ سوريه است.روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست ضمن انتشار اين مطلب نوشت: با کمکي که نيروهاي حزب‌الله به ارتش سوريه کردند، ايران به عنوان حامي اصلي آنها، به عنوان بزرگ‌ترين پيروز اين مناقشه منطقه‌اي در خاورميانه ظهور کرده است.

اين روزنامه نوشت: پس از آنکه ارتش سوريه به کمک حزب‌الله شهر راهبردي القصير را از چنگ شورشيان خارج کرد، دوستان و هم دشمنان ايران به يک حقيقت جديد پي بردند و آن اينکه توازن قوا در منطقه به سمتي پيش مي‌رود که مطلوب تهران است و نيز اينکه تحولات سوريه ثابت کرده که خاورميانه هنوز با پيامدهاي «بهار عربي» (بيداري اسلامي) دست و پنجه نرم مي‌کند.

اين روزنامه مي‌افزايد: موفقيت ايران در سوريه مي‌تواند در ابعاد ديگري نيز خود را نشان دهد بطور مثال اين پيروزي بر برنامه هسته‌اي ايران، عراق و لبنان و حتي برخي موارد ديگر نيز موثر است. بدين ترتيب سياست‌هاي منطقه‌اي ايران گسترش يافته و حتي موجب افزايش اعتبار آن نيز مي‌شود.

واشنگتن‌پست معتقد است: اسد ثابت کرد به راحتي و به تنهايي نمي‌تواند در اين بحران دست برتر داشته باشد، از اين رو با ورود نيروهاي حزب‌الله به سوريه موفقيت ارتش در جنگ با شورشيان قطعي شد. از آنجا که حزب‌الله بخشي از راهبرد ايران به شمار مي‌آيد وضعيت اخير سوريه يک پيروزي براي بلوک ايران، سوريه، عراق و حزب‌الله در برابر بلوکي است که از سوي آمريکا حمايت مي‌شوند. شورشيان در حالي شکست مي‌خورند که از آغاز بحران سوريه تاکنون غرب با همراهي کشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس و ترکيه تلاش گسترده‌اي را براي ساقط کردن حکومت اسد انجام دادند.

همزمان روزنامه لبناني الاخبار در تحليلي نوشت: جنگ القصير و آزادسازي اين منطقه استراتژيک اولين تمرين هجومي حزب‌الله بود. حزب‌الله تا پيش از نبرد القصير که در آن به ياري ارتش سوريه شتافت و در آزادسازي اين شهر نقش داشت، هيچگونه حمله تهاجمي نداشته و تنها به دفاع مي‌پرداخت.

الاخبار درخصوص اين مساله که لبناني‌هاي زيادي در روستاهاي مرزي با سوريه زندگي کرده و حزب‌الله به حمايت از آنها مي‌پردازد، نوشت: آزادسازي القصير نتايج زيادي داشت که از جمله آنها ممانعت از قاچاق سلاح و تردد عناصر مسلح بين دو کشور بود.
الاخبار درخصوص به راه افتادن جنگ سنگين در القصير نوشت: القصير، بخش جداناپذير از معرکه دمشق و اطراف آن بود و علاوه بر آن يکي از شهرهاي مهم استان حمص و از منظر راهبردي در منطقه‌اي بسيار مهم قرار دارد که برخي از شهرهاي مهم سوريه را به يکديگر مرتبط مي‌کند.

*وطن امروز:

توهین کانادا به حماسه سیاسی ایران

به‌رغم واکنش مثبت جامعه جهانی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وزیر خارجه کانادا مدعی شد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نتیجه آن بی‌معنی بوده است! به گزارش فارس، «جان برد» وزیر خارجه کانادا در واکنش به پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که انتخابات و نتایج آن کاملاً بی‌مفهوم و بی‌معنی است. 

به‌رغم اذعان رسانه‌های جهان به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وی با لحن بسیار تندی ضمن محکوم کردن محدودیت‌های موجود برای برگزاری یک انتخابات آزاد مدعی‌ شد: این انتخابات و نتایج آن بی‌معنی است. وی دولت ایران را متهم کرد که همه بحث‌های آزاد و بامفهوم درباره موضوعات کلیدی که بر شهروندان عادی و ایرانیان در زمینه حقوق تجمع صلح‌آمیز و آزادی ارتباط در این انتخابات تاثیر می‌گذارد را ساکت کرده است. برد مدعی شد که رئیس‌جمهور ایران تاحدودی قدرت سیاسی دارد اما این نقش با مجلس و همچنین جایگاه رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران محدود شده است. 

واکنش تند دولت کانادا با انتقادات شدیدی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تعدادی از ایرانیان کانادا روبه‌رو شد. شبکه «بی‌بی‌سی» نیز به دنبال واکنش وزیر خارجه کانادا به انتخابات ایران با «پال دویر»، نماینده مجلس کانادا در حزب اصلی مخالف دولت این کشور که مسؤولیت اظهارنظر درباره سیاست خارجی این حزب را برعهده دارد، مصاحبه کرد.

 وی واکنش وزیر خارجه کانادا را غیردیپلماتیک خواند و تصریح کرد: محتوای بیانیه او با وقایع چند روز گذشته در ایران هیچ تناسبی ندارد. این انتخابات نشان‌دهنده پافشاری مردم ایران بر خواسته‌هایشان بود. دویر تاکید کرد که متاسفانه این بیانیه نشان داد که وزیر خارجه کانادا تا چه اندازه از واقعیت‌های سیاسی ایران بی‌اطلاع است. 

عبدي: پيروز بزرگ انتخابات رهبري بود

عضو مستعفي حزب مشارکت معتقد است برگزاري انتخابات با مشارکت 73 درصدي مردم، پيروزي عظيم براي نظام است و حتي اگر اصلاح‌طلبان وارد ميدان نمي‌شدند، رقم مشارکت به 60 تا 65 درصد مي‌رسيد. عباس عبدي در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: من وقتي با اکثر تحليلگران صحبت مي‌کنم، نخستين حس‌شان اين است که در برابر رفتار مردم باخته‌اند.

 اين انتخابات نشان داد که مردم در امور مهم خود نه تحت تاثير رسانه‌هاي خارجي و فضاي مجازي هستند و نه تحت تاثير جو مايوس و نااميدکننده برخي نيروهاي سياسي داخل کشور. مردم با وجود همه انتقادها، به سيستم يک اعتماد نسبي دارند که باعث مي‌شود راه انتخابات را کم‌هزينه‌ترين و در عين حال پردستاوردترين راه بدانند. وي اضافه کرد: طرف ديگر قضيه حکومت است. رفتار حکومت بسيار عاقلانه و درست بود. من شخصا معتقدم که رهبري نظام در اين قضيه بيشترين نقش را داشت. 

وقتي حکومتي 4 سال تحت فشار تبليغاتي درباره مسائلي نظير کودتاي انتخاباتي قرار دارد اما در نهايت انتخاباتي را برگزار کند که بيش از 70 درصد مردم در آن شرکت کنند و بسيار آرام و قابل اعتماد براي همه طرف‌ها، اين انتخابات برگزار شود، اين يک پيروزي عظيم براي حکومت و کشور و مصداق واقعي حماسه سياسي است. وي با بيان اينکه «شرکت در انتخابات را مردم به اصلاح‌طلبان تحميل کردند» افزود: اگر اصلاح‌طلبان شرکت نمي‌کردند، اصل مشارکت شايد مقداري کمتر از الان مي‌شد و شايد به 60 تا 65 درصد مي‌رسيد. 

عبدي درباره فضاسازي‌هاي راديکال در فضاي مجازي مبني بر رفع حصر موسوي و کروبي و آزادي زندانيان حوادث سال 88 هم گفت: «اين همان اشتباهي است که بايد از آن پرهيز کرد. اين مسائل تحت تاثير فضاي مجازي است. نخستين کاري که بايد دولت جديد و اصلاح‌طلبان انجام دهند اين است که دور اين فضاي مجازي يک خط قرمز بکشند. اين فضا به معناي واقعي «مجازي» است. اگر اين فضا واقعي بود الان هيچ‌کس نبايد در انتخابات شرکت مي‌کرد». 

دستگیری چند تن از عوامل فتنه‌گر مخل بازار ارز

یک مقام آگاه امنیتی گفت: چند تن از عوامل فتنه‌گر که از طریق خروج غیرقانونی و انبوه ارز، به اقتصاد کشور آسیب می‌زدند، بازداشت و مقادیر معتنابهی ارز خارجی از آنها کشف و ضبط شد. این مقام امنیتی در گفت‌وگو با فارس افزود: این گروه مرتبط با زندانی فراری اردشیر امیر ارجمند، و با یکی از فعالان سابقه‌دار فتنه در داخل کشور ضمن فعالیت‌های فتنه‌گرانه، به قاچاق انبوه ارز می‌پرداختند؛ تا آنجا که برای تامین پوشش فعالیت‌های موسوم به پولشویی، اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های متعدد تجاری و سرمایه‌گذاری کرده و همزمان و هماهنگ با تشدید تحریم‌های اقتصادی قدرت‌های استکباری علیه کشورمان، به اقتصاد ملی ضربه می‌زدند. 

این مقام آگاه امنیتی افزود: یکی از وجوه اهمیت مضاعف این پرونده که در دست بررسی است، مشاهده رد پای یک سرویس اطلاعاتی اروپایی است که در نقل و انتقال وجوه به خارج و نیز ارائه فوری ویزا توسط سفارت فرانسه در تهران قابل مشاهده است. لازم به یادآوری است که اردشیر امیر‌ارجمند، مشاور ارشد یکی از سران فتنه است که با کمک سازمان تروریستی منافقین از کشور فرار کرد. 

*آرمان:

 محسن رضایی بنیاد اقتصادی تشکیل می‌دهد

شنیده شد که دکتر محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه از مسئولان ستادهای انتخاباتی خود در سراسر کشور برای صرف شام دعوت کرد. پارسینه نوشت؛ رضایی در این ضیافت شام به اعضای ستاد و حامیان خود گفت که قصد دارد یک موسسه یا بنیاد اقتصادی تاسیس کند. این موسسه قرار است طرح‌های اقتصادی مطرح شده در دوران تبلیغات انتخابات محسن رضایی مثل طرح بانک مردم و طرح حمایت از 5 هزار شغل خانگی را پیگیری و اجرا کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که محسن رضایی دیگر در سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد ماند.

پیروزی روحانی بدترین گزینه برای غرب

شنیده شد که پایگاه اطلاع‌رسانی «آمریکن ثینکر»، در ضمن یادداشتی خصومت‌بار علیه ایران و منتخب ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری، پیروزی اعتدال‌گرایان در انتخابات را بدترین گزینه ممکن برای غربی‌ها دانست. فارس نوشت: این یادداشت حاکی از آن است که انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران، در عمل آنچه را که غرب نگران آن است تغییر نمی‌دهد چرا که تصمیم‌گیرنده اصلی در این خصوص، رهبری جمهوری اسلامی است و تنها کاری که انتخاب روحانی می‌کند، این است که به مخالفین اقدامات تند در غرب اجازه می‌دهد تا مخالفت بیشتری علیه این اقدامات به عمل آورند.

سایت فردا مجرم شناخته نشد

شنیده شد که هیات منصفه مطبوعات «سایت خبری فردا» را مجرم ندانست. باشگاه خبرنگاران نوشت: جلسه رسیدگی به کیفرخواست‌های مطروحه علیه نشریه‌های «صنایع»، «رزم‌آور» و سایت خبری «فردا» در شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد. سایت خبری «فردا» که پرونده آن با شکایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، مطرح شده بود، مجرم نیست، اما به اتفاق آرا تذکر جدی به این سایت خبری داده شد.

برخورد با چوپان افشاگر

شنیده شد که پس از پخش نخستین مستند تلویزیونی انتخاباتی سعید جلیلی با عنوان «مردم +1»، اداره جنگلبانی شهرستان نوشهر مانع از ادامه حضور حسین اسلامی ـ دامدار افشاگر در فیلم ـ در محل کار خود شد. 598 نوشت: در بخشی از مستند «مردم+1» با اشاره به وجود مافیا در قطع درختان تنومند جنگل‌های شمال کشور، تصاویری از قطع درختان پخش شد اما جنگلبانی نوشهر در اقدامی عجیب و بجای پرداختن به اصل موضوع و اقدام علیه مافیای قطع درختان، حسین اسلامی- دامدار افشاگر در فیلم- را از حضور در جنگل، منع و ضمن تخریب اصطبل دام‌های وی، او را با جریمه مالی روبرو کرده است.

کودتای نافرجام علیه پادشاه عربستان

شنیده شد که پادشاه عربستان سعودی دستور داد معاون سابق وزیر دفاع این کشور به اتهام تلاش برای کودتا بازداشت خانگی شود. مشرق به نقل از مراه الجزیره نوشت: ملک عبدا... ظاهرا این دستور را پس از آن صادر کرد که دستگاه اطلاعاتی این کشور متوجه فعالیت‌های مشکوک افسران نیروهای زمینی ارتش، شد. این افسران ارتباط نزدیکی با وزیر دفاع سابق دارند. ظاهرا افسران نیروی زمینی با تبانی شاهزاده خالد و همچنین شاهزاده محمد بن فهد بن عبدالعزیز، ‌حاکم سابق استان شرقی که هم‌اینک در آمریکا به سر می‌برد، قصد کودتای نظامی علیه ملک عبدا... داشتند.

بازداشت به خاطر لبخند!

شنیده شد که هیات امر به معروف و نهی از منکر عربستان یک شهروند این کشور را به اتهام «لبخند غیرشرعی» به مدت 5 روز بازداشت کرد. جام به نقل از «الجزیره العربیه» نوشت: این شهروند عربستانی که اخیرا آزاد شده، در سایت خود نوشته است که در منطقه «الفیصلیه» کار می‌کرد به اتهام «لبخند غیر شرعی» 5 روز بازداشت شد.

گذرنامه مبارک به مزایده گذاشته می‌شود

شنیده شد که منابع مصری گزارش دادند که گذرنامه واقعی «حسنی مبارک» که احتمالا در جریان انقلاب مصر از منزل وی و یا نهاد ریاست‌جمهوری به سرقت رفته است، به مبلغ 150 هزار پوند مصری به مزایده گذاشته شد. خبرنو نوشت: گذرنامه واقعی «حسنی مبارک» که در میان تعدادی از صاحبان مزایده‌ها به صورت محرمانه به مبلغ 150 هزار پوند مصری عرضه شده است، بین طرفداران گذرنامه‌های افراد مشهور جنجال به پا کرده است. براساس این گزارش تعدادی از مشتریان گذرنامه مبارک گفتند که مبلغ گذرنامه واقعا بالاست زیرا مبارک هنوز زنده است و این مبلغ ممکن است بعد از مرگش بیشتر شود.

هدیه عربستان و اروپا به مخالفان اسد

شنیده شد که اشپیگل فاش کرد که عربستان قصد دارد ده‌ها سامانه موشکی ضد هوایی در اختیار مخالفان سوریه قرار دهد و این علاوه بر کمک‌های نظامی آمریکا و غرب خواهد بود. ایسنا به نقل از مجله آلمانی اشپیگل نوشت: دولت عربستان در حال بررسی طرحی برای ارسال موشک‌های ضد هواپیما به مخالفان سوریه است. این مجله در جدیدترین شماره خود فاش کرد: براساس گزارش محرمانه سازمان اطلاعات آلمان دولت عربستان درصدد است ده‌ها سامانه دفاع هوایی از نوع «Mistral MANPADS» به مخالفان سوریه بدهد.

*تهران امروز:


حاميان روحاني در انتخابات دنبال سهم‌خواهي نيستند

محمد شريعتمداري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه هيچ كدام از گروه‌هاي سياسي كه در حمايت از كانديداها وارد عرصه انتخابات شدند، دنبال سهم‌خواهي نبودند گفت:طبيعي است كه دولت آقاي روحاني يك دولت فراجناحي است و تلاش دارد با استفاده از همه ديدگاه‌ها و نحله‌هاي فكري در كشور، همه افراد شايسته را به كار گيرد، بسياري از آب‌هاي رفته را به جوي برگرداند و سرمايه‌هاي اجتماعي كشور كه از دست رفته‌اند را مجددا احيا كند.وي افزود: طبيعي است در اين عرصه اصلاح‌طلبان هم مي‌توانند حتما در چارچوب قوانين نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت‌هاي درخشاني را در حمايت و همكاري با دولت آقاي روحاني داشته باشند.

نبايد احساس برد جناحي داشت

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار مجمع استانداران ادوار و جمعي از مديران دولت اصلاحات با تبريك پيروزي مردم در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: بحثم از ابتدا اين بوده است كه اگر يك جريان سياسي در نظام مدعي است نبايد كنار بكشد چون مرگ يك جريان سياسي سكوتش است.

به گزارش مهر،وي افزود: مردم نشان دادند كه همگرايي و تفاهم را دوست دارند و خيلي‌ها گفتند كه ما قرار نبود راي بدهيم و اين عمل شما، ما را به راي دادن تشويق كرد و اين بسيار ارزشمند است.عارف ادامه داد: نبايد در اين مقطع احساس برد جناحي داشته باشيم. ما بايد در اين دوره بازي برد_ برد انجام دهيم. جريان اصولگرايي هم بايد در اين انتخابات احساس پيروزي داشته باشد.

روحاني از احمدي‌نژاد تشكر كند !

محسن كوهكن در گفت‌وگويي از دلايل انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور يازدهم گفته است: من اگر جاي روحاني باشم يك تشكر ويژه از احمدي‌نژاد به دليل عملكردش در ۸ سال گذشته خواهم داشت، زيرا عملكرد رئيس‌جمهور در انتخاب وي تاثير بسزايي داشته است.

كنايه «جمهوري اسلامي» به علم‌الهدي

روزنامه جمهوري اسلامي نوشت:آقاي علم‌الهدي امام جمعه مشهد در خطبه نماز جمعه 17 خرداد ماه جاري گفته بود: «هركس در انتخابات شركت نكند به جهنم رفتنش قطعي است.» اكنون كه انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شده و طبق اظهارات وزير كشور كل ايرانيان واجد شرايط راي دادن 192/483/50 نفر هستند،بايد آقاي علم‌الهدي تكليف سيزده ميليون و هفتصد و هفتاد و هشت هزار و نهصد و سي و شش نفري را كه راي نداده‌اند روشن كند. لازم مي‌دانم توجه ايشان را به اين نكته جلب نمايم كه از نظر اسلام، افراد به خاطر كوتاهي در انجام يك وظيفه شرعي به جهنم نمي‌روند هر چند بايد به آنها تذكر داده شود در انجام وظيفه خود كوشا باشند. 

پشت‌پرده تحقيق و تفحص از بنياد شهيد

كيومرث يزدان‌پناه سرپرست معاونت حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران علت تحقيق و تفحص از اين بنياد را اغراض و توقعات شخصي چند نفر از نمايندگان مجلس دانست كه خارج از چارچوب، ضوابط و مقررات بنياد بود. يزدان‌پناه با اشاره به اينكه موضوع تحقيق و تفحص از بنياد شهيد توسط امير خجسته، نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي از تيرماه سال گذشته كليد خورد، عنوان كرد: وي خواستار بركناري معاون اداري و مالي بنياد و نيز رئيس حراست بنياد استان همدان بود.

اين فرد، فشارهاي متعددي را به بنياد وارد و مكاتباتي را انجام داد تا اين امر محقق شود. همچنين خواستار در اختيار گذاشتن يك راننده به همراه خودرو از طرف بنياد بود كه حقوق و مزاياي آن را نيز بنياد شهيد در اختيارش قرار دهد، اما بنياد نمي‌توانست اين امور را تمكين كند.وي افزود: آقاي خجسته حتي مدعي شدند كه مديران ارشد بنياد گروهی انحرافي هستند و اين در حالي است كه اتهام‌هاي اينچنيني هيچ ربطي به موضوع تحقيق و تفحص ندارد.

يزدان‌پناه همچنين به مطرح شدن مباحث كلي از جمله ناكارآمدي مديران بنياد و نيز اينكه اين مديران داراي رفتارهاي غيرانساني هستند از سوي اين فرد، اشاره كرد.سرپرست معاونت حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران همچنين پيگيري نكردن مطالبات ايثارگران را از ديگر دلايل نمايندگان براي تحقيق و تفحص مطرح كرد.

به گفته وي، همچنين برخي مسائل ديگر نيز به بنياد شهيد منتسب مي‌شود كه به اين سازمان ربطي ندارد، از جمله موضوع بانك دي كه بنياد تنها سهام دار آن است و نظارت بر آن بايد توسط بانك مركزي انجام شود.يزدان‌پناه با تاكيد بر اينكه مجلس نگاه خاصي به موضوع تحقيق و تفحص دارد، عنوان كرد: راه‌هاي ديگري نيز براي پيگيري موضوع‌هاي نظارتي وجود دارد بنابراين مجلس و نمايندگان آن بايد تلاش كنند قدرت تعامل و ارتباط‌شان را با دستگاه‌ها تقويت كنند تا در واقع به آخرين مرحله كه تحقيق و تفحص است برسند.

قبل از انتخابات مي‌خواستم به ولايتي بگويم راي قاليباف بيشتر است

حبيب الله عسگراولادي دبير كل جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري در مراسم شهداي حزب موتلفه در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه حزب موتلفه از ولايتي حمايت كرده بود رويكردتان نسبت به دولت آينده چيست گفت: من قبلا هم گفته بودم كه شش كانديداي رياست‌جمهوري به همراه حداد عادل و عارف كه از انتخابات كناره‌گيري كردند هر كدام كه رئيس‌جمهور شوند مي‌شود با آنان كار كرد.

وي با بيان اينكه روحاني خيرالموجودين بود گفت: آقاي روحاني كه از سوي مردم راي آوردند خيرالموجودين هستندو ما بايد سعي كنيم با دولت ايشان همكاري كنيم.وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر اينكه دليل شكست اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري چيست؟ گفت: تعدد كانديداهاي رياست‌جمهوري زياد بود و اگر به يك نفر تبديل مي‌شدند مي‌توانستند در انتخابات پيروز شوند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا آقاي ولايتي كه حزب شما نيز از ايشان حمايت كرده بود به توافق ائتلاف سه گانه پايبند نماند؟ افزود: من وكيل مدافع ايشان نيستم و بايد از خودشان بپرسيد اما تا آنجايي‌كه مي‌دانم به ولايتي خبر داده بودند كه در بعضي از استانها نفر اول است اما اين خبرها درست نبود.وي افزود:ولايتي تصور مي‌كرد كه راي‌اش بالاست اما من اگر اين روزهاي آخر ايشان را مي‌ديدم به ايشان مي‌گفتم كه راي قاليباف از شما بالاتر است اما نشد كه ولايتي را ببينم.اما همانطور كه در اين مراسم ديديد آقاي ولايتي از روحيه بسيار بالايي برخوردارند و آمادگي خود را براي همكاري با دولت آينده نيز اعلام كرده است و هيچ فرقي ندارد.

*جمهوری اسلامی:

پاسخ نماينده مجلس كانادا به توهین وزير خارجه کشورش نسبت به ایران

يك نماينده مجلس كانادا گفت: وزير خارجه كانادا از واقعيت‌هاي سياسي بي‌اطلاع است. پال دوبر در پاسخ به اين سؤال خبرنگار بي‌بي سي كه "وزير خارجه كشور شما انتخابات ايران را بي‌معني خوانده است، واكنش شما و حزب دموكرات چيست؟" مي‌گويد: "اولاً اين حرف وزير خارجه ما به شدت غيرديپلماتيك است. دوم اينكه محتواي بيانيه او با وقايع چند روز گذشته در ايران هيچ تناسبي ندارد. اين انتخابات نشان دهنده پافشاري ايران بر خواسته‌هايشان بود." وي اضافه مي‌كند: "متأسفانه اين بيانيه نشان داد كه وزير خارجه ما آقاي برد تا چه حد از واقعيت‌هاي سياسي ايران بي‌اطلاع است."

عملكرد بداحمدي نژاد ضربه سنگيني به جريان اصولگرايي وارد كرد

يك عضو پرمصاحبه شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي كه به اظهارنظرهاي افراطي و بي‌پايه عادت دارد، در مصاحبه با عصر ايران اعتراف كرد كه اصولگرايان سرمايه اجتماعي خود را از بين برده‌اند. وي درباره علل شكست اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد گفت: "متأسفانه در طول دولت دهم چهره‌هاي اصولگرايي از كوچك‌ترين فرصت استفاده كردند تا دولت را تخريب كنند و انگار كه دولت هيچ كار خوبي نداشت. 

به همين دليل مردمي كه دولت را اصولگرا مي‌شناختند، نسبت به اصولگرايان ذهنيت منفي پيدا كردند و نتيجه اين شد كه سرمايه اجتماعي از دست برود. تاكيد مي‌كنم برخورد اصولگرايان با دولت بي‌انصافي محض بود. البته عملكرد بد آقاي احمدي نژاد هم ضربه سنگيني به جريان اصولگرايي وارد كرد." سرانجام هم معلوم نشد تقصير با اصولگرايان است يا احمدي نژاد! 


منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران