دیدبان
امروز با ثبت رکوردهای جدید/بهترین روز شاخص در ۴ ماه اخیر رقم خورد

لبخند بورس به انتخابات پرشور

لبخند بورس به انتخابات پرشور

دیدبانبازار سرمایه کشور که به مثابه ویترین اقتصادی است امروز شاهد ثبت آمار و ارقام تازه و رکوردهای جدیدی بود تا به باور کارشناسان وارد دوره دیگری از حیات خود شود. این اتفاق که موجی از امیدواری ها و خوشحالی را در بین سرمایه گذاران ایجاد کرد بدون شک ناشی از خلق حماسه سیاسی دیروز اکثریت قریب به اتفاق مردم بود تا در برابر حیرت رسانه ها و مسئولان اکثر کشورها، کمربند ایمنی کشور بیش از گذشته محکم تر و اهداف نظام بیشتر از همیشه محقق و 24 خرداد 1392 هم روزی تاریخی نامگذاری شود.

براساس این گزارش، ازهمان شب گذشته و صبح امروز هوش وحواس همه آحاد و مسولان مخصوصا" سرمایه گذاران متوجه اعلام آمار مربوط به حضور حداکثری رای دهندگان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نتایج اولیه بود که با خلق حماسه دیگری وحیرت همه خبرنگاران خارجی پوشش دهنده اخبار مرتبط و انعکاس آن در رسانه های بیگانه همراه بود. این وضعیت واعلام اولین دور اخبار مرتبط با رتبه 6 نامزد انتخاباتی موجب شد تا همه حوزه ها از جمله اقتصاد و بازارها واکنش بلاواسطه ای نشان داده و مسیرآینده جدید خود را شروع و ترسیم کنند.

این جریان برای بازار سرمایه کشور زودتر و سریع تر رخ داد و سینگال های مثبتی از بهبود اوضاع اقتصاد و شرکت ها در آینده به نمایش گذاشته شد. به طوریکه از شروع داد وستد امروز بورس و فرابورس، اکثر شرکت ها با رشد قیمت سهام مواجه شده و در پایان معاملات هم همه متغیرهای اصلی معاملات با رکوردهای تازه دیگری به ثبت رسیدند.

به این ترتیب به دلیل وزن زیاد شرکت های بزرگ بورس در شاخص، این متغیر در آخر داد و ستد امروز با رشد کم سابقه 951 واحدی بیش از 2 درصد افزایش یافت و نه تنها برای نخستین بار از مرز 46 هزار واحدی عبور کرد بلکه به عدد 46 هزار و 622 واحدی رسید. ارزش روز بازارسهام شرکت های بورسی هم از مرز 222 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

این گزارش می افزاید رشد امروز شاخص بورس بعد از افزایش 1292 واحدی در21 بهمن سال گذشته، بالاترین جهش روزانه در4 ماه اخیر محسوب می شود که به دلیل افزایش قیمت سهام اکثر شرکت ها بود. چون پالایشگاه اصفهان 87 ،هلدینگ خلیج فارس 85، نفت و گاز پارسیان 68، سرمایه گذاری غدیر54،فولادخوزستان50 ،پتروشیمی پردیس 43 ،گل گهر، بانک پاسارگاد وسرمایه گذاری امید هرکدام 38 و بانک ملت 35 واحد اثر مثبت گذاشتند.همچنین بررسی های جزئی تر نشان می دهد فقط برخی شرکت های سیمانی ، دارویی و غدایی و تجهیزاتی با کاهش قیمت سهام و اثر منفی حداکثر1.4واحدی بر شاخص بورس مواجه شده اند.

آمار معاملات هم نشان داد بیش از460 میلیون سهم به ارزش173 میلیارد تومان داد و ستد شده و اکثر شرکت های آینده دار با صف های خرید قابل توجهی مواجه هستند تا رشد همه جانبه بورس و متغیرهای مهم آن همه جانبه و تکمیل  شده و دور تازه حیات بازار سرمایه کشور شروع شود.چرا که برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به مفروضات موجود و اعلام نتابج اولیه انتخابات ریاست جمهوری، موضوع اقتصاد و مخصوصا" تثبیت نرخ ارز و تاخیر دراجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها در دولت یازدهم از اهمیت ویژه ایی برخوردار خواهد بود.

دراین شرایط، رکود و رخوت  بازارهای رقیب مانند ارز و طلا و مسکن ادامه خواهد یافت و درعوض بورس و بازار سرمایه به علت نقشی که در کنترل و کاهش تورم و تامین نقدینگی پروژه های تولیدی دارد، به گزینه اول سرمایه گذاری ها مردم  تبدیل خواهد شد و حتی می تواند یکی از طلایی ترین دوران خود را به نمایش بگذارد.


منبع:فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران