دیدبان

بیانیه تحلیلی پنجم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در باب سیاست خارجی

بیانیه تحلیلی پنجم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در باب سیاست خارجی
دیدبان: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل مواضع خود را در خصوص سیاست خارجی بیان کرد.

بیانیه شماره 5 این اتحادیه دانشجویی در 9 بنده تنظیم و در بخشی از آن آمده است: همچنان که بنیان گذار کبیر انقلاب فرمودند:« ]دشمنان[ مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهیمان نمی شناسند، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و...در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند» در چنین شرایطی مسئولین انقلاب اسلامی نمی توانند و حق ندارند که دست دوستی به سمت آمریکا و هم پیمانان غربی آن دراز کنند که اگر این کار کنند ما آن را یا از سر حماقت می دانیم یا خیانت! رئیس جمهور ایران اسلامی باید مصداق بارز آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» باشد.

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است: «در هر برهه‌ای که ما در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان دادیم و عقب‌نشینی کردیم .... دشمن مواضع گستاخانه‌تر علیه ما گرفت.» فلذا عقب نشینی در مقابل دشمنان و استفاده از تعابیری چون "آشتی با دنیا"؛ "تنش زدایی" امثال این را در مقابل کسانی که تمام قد در مقابل اقتدار جمهوری اسلامی ایستاده اند را خیانت به آرمانهای امام و انقلاب می دانیم و عزت اسلامی ایرانی را بالا تر از آن می دانیم که دوباره با تملق گویی و استفاده از حرف‌ها و تعبیرهای تملق‌آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی در موضع انفعال قرار گیریم.»
 
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

«...نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان خواران تا کی و تا کجا ما را تحمّل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند و به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهیمان نمی شناسند، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و...در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند....»  امام خمینی(رحمه الله)

سال 1342 در چنین روزهایی امام خمینی (ره) سنگ بنای نهضتی را گذارد که سرانجام آن در 22 بهمن پیروزی جمهوری عدالت بر دیکتاتوری فساد بود؛ انقلاب اسلامی‌ای که در مقابل بلوک شرق و غرب مدل سومی از حکومت داری را در مقابل این دو جریان به منحصه ظهور گذاشت و بجای انسان محوری خواست و اراده خدا متعال مبنای خود قرار داد.

نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب مبنای انقلاب اسلامی در رابطه با کشورهای دنیا است.

مردم در این نظام به قانون اساسی رأی داده اند که ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین را اصل وجودی خود قرار داه است و در این مسیر رعایت عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی را منطق تعاملات بین المللی خود نهاده است.

آنچه باید برای مسئولین بویژه ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دیگر کشورها، خط قرمز باشد منافع ملی کشور است که در آن آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند.

انقلاب اسلامی ایران بعد از سی و پنج سال امروز به مهمترین متغیر روابط بین المللی در منطقه تبدیل شده است و در پیچ بزرگ تاریخی که دیگر بلوک شرقی وجود ندارد و لیبرال دموکراسی نیز به بن بست رسیده است؛ تنها الگوی موفق و رو به جلو در حکومت داری است فلذا اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور معتقد است با توجه به اصول قانون اساسی، خط و مشی ولایت فقیه و گفتمان «پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت» که منبعث از قانون اساسی و مبتنی بر نظرات ولایت فقیه است؛ سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم را مبتنی بر راهکارهای زیر می داند:

1- همچنان که بنیان گذار کبیر انقلاب فرمودند:« ]دشمنان[ مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهیمان نمی شناسند، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و...در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند» در چنین شرایطی مسئولین انقلاب اسلامی نمی توانند و حق ندارند که دست دوستی به سمت آمریکا و هم پیمانان غربی آن دراز کنند که اگر این کار کنند ما آن را یا از سر حماقت می دانیم یا خیانت! رئیس جمهور ایران اسلامی باید مصداق بارز آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» باشد.

2- راهبرد جمهوری اسلامی در شرایط کنونی و برای ساماندهی بر جبهه اسلامی در برابر جبهه استکبار "مقاومت" است و برای رسیدن به پیشرفت و شکل دهی پایه های تمدن اسلامی راهی جز مقاومت وجود ندارد؛ مقاومتی در عرصه سیاست خارجه، فرهنگ و اقتصاد!

3- کشور های منطقه بویژه آنهایی که دچار انقلاب شده اند و موج بیداری اسلامی را بعد از انقلاب اسلامی شکل داده اند نیاز به یک الگوی موفق هم در زمینه مشروعیت و هم در زمینه کارآمدی دارند فلذا بالا بردن روز افزون ارتباط فی مابین برای شارش اطلاعات، انتقال پیشرفت ها و ارائه این الگوی کارآمد باید در دستور کار دولت یازدهم قرار گیرد.

4- بی شک یکی دیگر از خط قرمز های دولت آینده بر مبنای قانون اساسی که دفاع از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین را از اصول خود قرار داده است و هم بر پایه حفظ امنیت ملی و حصول منافع ملی کشور دفاع از خط مقاومت اسلامی در فلسطین، لبنان، عراق و بویژه سوریه مطالبه جدی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور از دولت یازدهم خواهد بود.

5- «در هر برهه‌ای که ما در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان دادیم و عقب‌نشینی کردیم .... دشمن مواضع گستاخانه‌تر علیه ما گرفت.» فلذا عقب نشینی در مقابل دشمنان و استفاده از تعابیری چون "آشتی با دنیا"؛ "تنش زدایی" امثال این را در مقابل کسانی که تمام قد در مقابل اقتدار جمهوری اسلامی ایستاده اند را خیانت به آرمانهای امام و انقلاب می دانیم و عزت اسلامی ایرانی را بالا تر از آن می دانیم که دوباره با تملق گویی و استفاده از حرف‌ها و تعبیرهای تملق‌آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی در موضع انفعال قرار گیریم. تنش‌‌زدایی زمانی به کار می رود که جمهوری اسلامی تنشی نسبت به کشوری بوجود آورده باشد و تلاش جمهوری اسلامی نیز همواره در جهت صلح در جهان بوده است و مقبوليت جهانی را نیز می پسندد اما نه به بهای دست برداشتن از اصول جمهوری اسلامی ايران كه هويت ملی و جمعی ماست؛ اما برای تنویر افکار کسانی که برای اجتماع رأی دستاویز هر شعاری می شوند و می گویند که "دنیا با ایران قهر کرده است؟" می گوییم که هنوز یک سال نشده است که اجتماع بیش از 120 کشور دنیا در اجلاس جنبش عدم تعهد در پایتخت ام القراء جهان اسلام اتفاق افتاده است که این نشان از دوستی جهان با ایران دارد نه قهر آن! ضمنا اگر تعامل با مستکبران عالم، مطلوبیت داشت؛ امروز حسنی مبارک و معمر قذافی سر جایشان بودند و مصر و لیبی کشورهای پیشرفته؛ حال آنکه نه مصر پیشرفته شد و نه ملت آن عزیز و سرانجام شد آنچه شد.

6- اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور معتقد است ساختار بین المللی بصورت کاملا ناعادلانه پایه ریزی شده است و نهادهای بین المللی بویژه سازمان ملل متحد که باید "مجمع عمومی" آن در رأس باشد عرصه ای برای قدرت نمایی چند کشور دارای حق وتو تبدیل شده است که رئیس جمهور منتخب ملت باید تمام تلاش خود را در تغییر این ساختار در سازمان ملل استفاده کند تا قدرت در تمام کشورهای سازمان ملل بصورت یکسان تقسیم شده و معنای واقعی دموکراسی در جهان برقرار شود و آن جاست که منفوریت آمریکا و هم دستانشان در جهان نمایانگر خواهد شد.

7- کشورهای استکباری جهان که خود دارای بمب هسته ای هستند؛ بافشار بر جمهوری اسلامی ایران می خواهند؛ ملت ایران را از داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای محروم کنند و در این راه از هر ابزاری استفاده می کنند؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن آنکه "انرژی هسته ای را حق مسلم ملت ایران می داند" از رئیس جمهور آینده می خواهد تمام تلاش خود را در ادامه پرورنده هسته ای ایران تا احقاق کامل حقوق ملت بکار گیرد و از طرفی با همت مضاعف و در موضعی فعالانه برای پاکسازی جهان از سلاح هسته ای که آمریکا و چند کشور استکباری بر آن متکی هستند کار کند.

8- بحث دیگر که از نظر این اتحادیه مهم است و باید مد نظر قرار گیرد "مدیریت جنبش عدم تعهد" و تلاش برای استفاده بهینه از این سازمان هم در جهت شکل دهی جبهه مقاومت در سراسر جهان و هم در جهت گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران است که می تواند در دهه پیشرفت و عدالت نیز یاری ده حرکت انقلاب در پیچ تاریخی حاضر باشد. گسترش هر چه بیشتر ارتباط با آمریکای لاتین از طریق جنبش نم می تواند حاشیه امنی را برای جمهوری اسلامی ایران در حیات خلوت آمریکا ایجاد کند.

9- اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور اما در نهایت دولت یازدهم را موظف به ادامه و گسترش دیپلماسی عمومی در سطح جهان می داند تا بدین وسیله "صدور انقلاب" از درگاه دستگاه دیپلماسی صورت گیرد بی شک رساندن آرمان های امام راحل  و رهبر معظم انقلاب بر گوش ملت های جهان اقبال هر چه بیشتر را به این مسیر حق خواهد داشت.


منبع:خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران