دیدبان

معرفی ۲۲۵۰۰ بیکار در سال جاری برای مهارت آموزی

معرفی ۲۲۵۰۰ بیکار در سال جاری برای مهارت آموزی

دیدبان؛ کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نقش کارگران در پیروزی انقلاب را بی‌بدیل توصیف کرد و گفت: هم اکنون هم کارگران علیرغم مضایق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها دوشادوش کارفرمایان در رفع مشکلات بنگا‌ه‌ها اهتمام دارند.

وی با اشاره به فرایند رصد، پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار، گفت: این وظیفه در ابتدا بر عهده سهامداران، مالکان،‌ و مدیران بنگاه‌های اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره‌برداری و پس از آن از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید باید پیگیری و اقدام شود.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به پیگیری‌های وزارت کار در این زمینه یادآور شد: برای صیانت از نیروی کار،‌کارفرمایان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و حفظ حیات بنگاه‌های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال، رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار ضروری است.

به گفته وی کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید صورت دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اعم از درون کارگاهی و برون کارگاهی یادآور شد:‌ در سال 1396 بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت خود بیش از 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

وی با اشاره به اجرای طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط و همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و یا طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، گفت: در سال 97 تاکنون 1820 میلیارد تومان از محل رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت:‌ درجهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها در 9ماهه سال 97 با حمایت‌های مؤثر از 1357 بنگاه موجبات تثبیت 304 هزار شغل فراهم شد.

یاوری ادامه داد:‌مسائل مربوط به 1352 بنگاه اقتصادی مشکل‌دار را با جدیت رصد می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول استانداران به عنوان رئیس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باید به همراه کلیه اعضای کارگروه هر روز یک بنگاه مشکل‌دار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار دهند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار همچنین درباره وضعیت بیمه بیکاری نیز گفت: بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و ...بیکار می‌شوند مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.

وی پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران را در اولویت وظایف قانونی دست اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری برشمرد و افزود: در سال 1396 حدود 16 هزار نفر از مقرر بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: سازمان آموزش فنی حرفه‌آی مکلف است آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و با مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم کند.

وی ادامه داد:‌ هزینه‌های آموزش فنی وحرفه‌ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت می‌شود.

یاوری اعلام کرد:‌ از سال گذشته 30 هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری برای آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند و در 9 ماه سال جاری 22هزار و 500 نفر دیگر به این مراکز برای مهارت آموزی، بازآموزی و تجدید مهارت معرفی شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 254 هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند ادامه داد: کارگران مجرد مشمول قانون بیمه بیکاری حداقل 6 ماه و حداکثر 36 ماه و کارگران متاهل و متکفل حداقل 12 ماه و حداکثر 50ماه نسبت به سابقه بیکاری و بیمه پردازی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی توضیح داد: ایام مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود.

وی همچنین گفت: برای تعادل بخشی به منابع و و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری،‌کارگروه‌های مشترک بین ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و همچنین شرکای اجتماعی شکل گرفته و موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه کارفرمایان و کارآفرینان باید بهره‌مندی از نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه کردن کارگران اقدام کنند،‌ افزود: در شرایط فعلی همه دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و خصوصا نظام مالی بیمه‌ای و بانکی کشور باید نهایت همراهی و همکاری را با بنگاه‌های اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان به عمل آورند.

مرتبط‌ها

آغاز اجرای آزمایشی طرح «بازی و یادگیری» در مدارس ابتدایی تهران

توزیع نامناسب بارندگی‌ در کشور

شهرداران راهکارهای عملی برای بهبود اداره شهرها ارائه کنند

گرچه نمرود هیزم آورده‌ست!

عدم اعتقاد مدیران شهری تهران به گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی!

ساخت 19 بیمارستان در استان تهران