دیدبان

توزیع نامناسب بارندگی‌ در کشور

توزیع نامناسب بارندگی‌ در کشور

دیدبان؛ در حالی که میزان بارندگی‌های کشور از اول مهرماه ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از 152 میلی‌متر رسیده است و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است، اما بارش‌ها به نحوی بوده که حاکی از توزیع نامناسب بارندگی‌ها در کشور است.

این توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارش‌ها موجب شده تا اختلاف بارش‌ها در مناطقی از غرب و شرق کشور به بیش از هزار میلی‌متر برسد.

با وجود اینکه سال آبی جاری، جزو یکی از پربارش‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده است؛ ولی با این وجود توزیع نامتناسب مکانی و زمانی آن موجب شده تا تمامی استان‌های کشور، شرایط خوبی به جهت برخورداری از نزولات جوی نداشته باشند. به‌طوری که امسال غرب و جنوب غرب کشور شاهد بارش‌های سیل آسا و استثنایی بوده، ولی در استان‌های شرقی و مرکزی همچنان بارندگی قابل توجهی ثبت نشده است.

*بارندگی در ۷ استان منفی است

در حال حاضر هفت استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و اردبیل به طور متوسط بین 10 تا 50 درصد بارندگی‌های کمتری را نسبت به مدت متوسط بلندمدت تجربه می‌کنند و حدود 40 درصد از سدهای بزرگ کشور همچون زاینده‌رود، شهید رجایی، دوستی و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

این توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارندگی‌ها موجب شده است تا در گوشه‌ای از کشور حوضه‌های مانند کرخه، اترک، کارون بزرگ، قره‌سو و گرگان، جراحی و زهره و دریاچه نمک بهترین سال آبی خود در 50 سال اخیر را تجربه کنند، ولی در مقابل، مناطقی از کرمان و سیستان در حال حاضر خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را سپری می‌کنند.

سدهای نقاط مختلف کشور نیز متاثر از توزیع نامناسب بارش‌ها در شرایط متفاوتی به سر می‌برند. بارندگی‌های مناسب چند ماه اخیر و وقوع سیلاب‌های بزرگ در جنوب غرب کشور موجب شده است تا در طی پنج ماه گذشته، ورودی به سدهای خوزستان با رشد 427 درصدی به بیش از 14 میلیارد مترمکعب برسد؛ اما در مقابل ورودی به سدهای استانی همچون کرمان تنها 30 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته هم که یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده حدود 52 درصد کاهش پیدا کرده است.

نگاهی به پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین نقاط ایران نیز حکایت از وجود فاصله 1100 میلی متری بین این مناطق دارد. در نقطه‌ای از کشور همچون چلگرد چهارمحال و بختیاری بیش از هزار و 116 میلیمتر بارندگی و یا در رامسر صفارود هزار و 12 میلمتر بارش در طی پنج ماه اخیر رخ داده است، ولی در مقابل ایستگاه‌های باران سنجی مثل تصفیه‌خانه زاهدان و یا رحمت آباد-ریگان کرمان حتی یک میلی‌متر بارندگی را در سال آبی جاری ثبت نکرده‌اند.

مرتبط‌ها

آغاز اجرای آزمایشی طرح «بازی و یادگیری» در مدارس ابتدایی تهران

معرفی ۲۲۵۰۰ بیکار در سال جاری برای مهارت آموزی

شهرداران راهکارهای عملی برای بهبود اداره شهرها ارائه کنند

گرچه نمرود هیزم آورده‌ست!

عدم اعتقاد مدیران شهری تهران به گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی!

ساخت 19 بیمارستان در استان تهران