دیدبان

با پیوستن به پالرمو و سی اف تی، آمریکا به همه منابع مالی ایران مسلط می‌شود

با پیوستن به پالرمو و سی اف تی، آمریکا به همه منابع مالی ایران مسلط می‌شود

دیدبان؛ محمدابراهیم رضایی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیوستن به پالرمو (کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی,  و «CFT» (مقابله با تأمین مالی تروریسم) به‌ضرر منافع ملی ایران دانست.

وی گفت: پیوستن و اجرای پالرمو و «CFT» چند تهدید جدی برای منافع ملی ما دارد. با پیوستن به این کنوانسیون‌ها تعریف گروه‌های تروریستی از اراده ما خارج می‌شود و به‌عهده کشور‌های بیگانه گذاشته می‌شود. در نتیجه  ما باید از قوانینی پیروی کنیم که در آن قوانین، تروریسم از سوی آمریکاییها و اروپاییها تعریف شده که حتماً این مسئله مشکلات فراوانی برای ما ایجاد می‌کند.

وی گفت پس از اجرای این طرح، آمریکاییها به تمام منابع مالی و مراودات اقتصادی ما مسلط می‌شوند و می‌دانند چه‌جاهایی را باید تحریم کنند تا ما ضربه بخوریم، در نتیجه پیوستن به پالرمو و «CFT» یک خدمت اطلاعاتی برای دشمنان ما همچون‌ آمریکاست.

اقای رضایی در پایان تصریح کرد که در شرایط فعلی الحاق به این کنوانسیون‌ها جز خسارت برای کشور چیزی در بر نداشته و سودی عاید ما نمی‌شود.

FATF واژه‌ای چهار حرفی است که  طی ماههای اخیر در محافل سیاسی کشور از آن زیاد نامبرده می شود.  می توان گفت  FATF یک قرارداد نیست و در قالب یک سازمان بین دولتی  تعریف می شود. «گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force — FATF) در سال 1989 به ابتکار کشور‌های عضو گروه «جی 7» شکل گرفت  تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازار‌های مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشور‌های عضو برساند تا این کشور‌ها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشور‌های مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

نهاد FATF در مورد پولشویی 40 توصیه و در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آن‌ها کشور‌های مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن