دیدبان

حساس ترین بازی نیم فصل لیگ برتر؛ پرسپولیس-سپاهان

حساس ترین بازی نیم فصل لیگ برتر؛ پرسپولیس-سپاهان
دیدبان؛ سپاهان اصفهان-پرسپولیس:
یکشنبه 18 آذر- ساعت 16:10
ورزشگاه نقش جهان اصفهان
تیم داوری: علیرضا فغانی، رضا سخندان، محمدرضا منصوری و رضا عادل
ناظر: حسین عسگری
در طول دو دهه اخیر دیدارهای جذاب، خاطره‌انگیز و جنجالی زیادی بین پرسپولیس و سپاهان برگزار شده و به همین خاطر به این بازی لقب ال‌کلاسیکوی ایران را داده‌اند. فرم فعلی دو تیم و موقعیتشان در جدول باعث شده تا احتمال اینکه در روز یکشنبه یک بازی به یادماندنی دیگر از این دو تیم ثبت شود زیاد باشد.
سپاهان و پرسپولیس از نظر امتیازگیری فصل فوق‌العاده‌ای پشت سر گذاشتند و با 29 و 27 امتیاز و یک بازی کمتر نسبت به پدیده در رده دوم و سوم جای دارند. اما به جز روند امتیازگیری نکته مهم در خصوص نتایج این دو تیم شکست ناپذیری آنهاست در صورتیکه تنها 7 بازی از نیم فصل اول باقیمانده فقط دو خط تیره در جدول لیگ دیده می‌شود که مربوط به تعداد شکست پرسپولیس و سپاهان در این فصل است. هر کدام از این دو تیم که در این بازی بی‌شکست باقی بماند می‌تواند امیدوار باشد که رکورد تاریخ لیگ برتر که مربوط به پرسپولیس لیگ هفتم است که 16 بازی ابتدای فصل را بدون باخت پشت سر گذاشت را بشکند.
تاریخ علیه پرسپولیس
پرسپولیس در شرایطی روز یکشنبه با یک رکورد خوب به دیدار سپاهان می‌رود که هر بار در شروع فصل روند شکست‌ناپذیری بلند مدتی داشته در اصفهان این رکورد را از دست داده است. پرسپولیس در لیگ هفتم که در 16 بازی نخست باختی نداشت در هفته هفدهم در اصفهان مقابل سپاهان شکست خورد و در لیگ شانزدهم نیز پس از 13 بازی بدون شکست، در فولادشهر مغلوب ذوب‌آهن اصفهان شد.
قلعه‌نویی حریفی با داستانهای تلخ و شیرین برای پرسپولیس
این بازی به جز جذابیت همیشگی دیدار پرسپولیس و سپاهان و حساسیت جدول، عوامل دیگری دارد که آن را دیدنی‌تر می‌کند و آن حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان است. داستان تقابل امیر قلعه‌نویی و پرسپولیس از لیگ دوم آغاز شد و پرسپولیس پس از غلبه بر استقلال اهواز تحت مربیگری قلعه‌نویی تا 12 سال در حسرت شکست دادن این مربی بود تا اینکه در لیگ چهاردهم در دربی دور رفت این طلسم شکسته شد. با حضور برانکو، دیگر قلعه‌نویی نه تنها حریف سرسخت برای پرسپولیس نبود بلکه یک مغلوب تمام عیار بود. برانکو در دربی مرحله برگشت استقلال قلعه‌نویی را شکست داد و در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم نیز تراکتورسازی و ذوب‌آهن با هدایت امیر قلعه‌نویی را با 3 و 4 گل شکست داد اما سرانجام در بازی برگشت فصل پیش پرسپولیس و ذوب‌آهن در شرایطی که قهرمانی‌ پرسپولیس مسجل شده بود امیر قلعه‌نویی برای نخستین بار برانکو را شکست داد که این بازی آخرین شکست پرسپولیس در لیگ است. هرچند که قلعه‌نویی مدتهاست رکورد شکست ناپذیری خود را مقابل پرسپولیس از دست داده است اما این مربی تاکنون خارج از تهران برابر سرخپوشان شکستی نداشته است و با 8 بار غلبه بر پرسپولیس، رکورددار شکست دادن این تیم در تاریخ لیگ برتر است.
مصاف بهترین خط حمله و خط دفاع
این بازی جدال دو تیم با دو دنیای کاملاً متفاوت است. سپاهان در فصل نقل انتقالات بسیار فعال ظاهر شد و ستاره‌های متعددی را جذب کرد. سپاهان با داشته‌هایش در این فصل فوتبال بسیار تهاجمی ارائه کرده و بهترین خط حمله لیگ را به نام خود کرده است در طرف مقابل پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات دومین پنچره بسته را نیز تجربه کرد و با بضاعت کم از نظر مهره با نمایش فوتبال اقتصادی بهترین خط دفاع لیگ را از آن خود ساخته است. سپاهان در تمام 10 بازی گذشته گل زده ولی پرسپولیس 317 دقیقه است که دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. هر چند که خط دفاعی که برانکو برای پرسپولیس ایجاد کرده در تاریخ لیگ برتر بی‌نظیر است ولی این تیم بدترین آمارش را برابر سپاهان به جای گذاشته است و 12 گل از این تیم دریافت کرده است خط حمله پرسپولیس برانکو برابر سپاهان از همیشه آتشین‌تر بوده و با 14 گل بیشترین گل زده را مقابل این تیم داشته است.پرسپولیس با 12 شکست بیشترین باخت را در لیگ برتر برابر متحمل شده است ولی در 5 تقابل گذشته برابر این تیم شکستی نداشته است.
رتبه در لیگ:
سپاهان: دوم
پرسپولیس:سوم
5 بازی آخر در لیگ:
سپاهان: برد، مساوی، برد، برد و برد
پرسپولیس: برد، برد، مساوی، برد و مساوی
بهترین بازیکن بر اساس نمرات سایت نود:
سپاهان: استنلی کی روش با نمره 2.50
پرسپولیس: احمد نورالهی با نمره 2.65

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟