دیدبان
در مراسم انجمن اسلامی دانشجویان چمران اهواز مطرح شد؛

دلیل متکی به خارج شدنش از ائتلاف 5گانه: گفتند بیائید قرعه بکشیم

دلیل متکی به خارج شدنش از ائتلاف 5گانه: گفتند بیائید قرعه بکشیم

دیدبانمتکی در ابتدا با اشاره به نقش قشر نخبگان در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات به حضور قشر پیشرو جامعه نیاز دارد. مردم به هر کس که بخواهند می‌توانند رای دهند همانطور که از 34 سال گذشته هم روسای جمهور با سلایق سیاسی مختلف و بعضا 180 درجه تفاوت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بحث توزیع قدرت از نکات مهم در جمهوری اسلامی است و جایگاه هر کس در تفکیک قوا برای قوای سه گانه تعیین می‌شود. و بحث ما ریاست جمهوری و دولت و قوه مجریه است و اینکه از چه جایگاهی برخوردار است. دولت موقعیت استراتژیک دارد که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد و باید بهترین شیوه را برای اداره کشور پیاده کند کار دولت گره گشایی از مشکلات مردم تامین معیشت و ارتقا جایگاه زندگی مردم است.

متکی در ادامه با تبیین جایگاه ولایت فقیه در کشور گفت: جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی از یک جایگاه ایدوئولوژیک برخوردار است که نقش هدایت و سیاست گذاری کلان، هماهنگی بین قوا و چارچوب قانونی که در قانون اساسی در اصل 110 و اصول دیگر بیان شده است را بر عهده دارد.

وی افزود: من بر دو کلمه استراتژیک در کشورداری و ایدوئولوژی در تبیین و قرائت درست دینی در نظام جاهایی که لازم می‌شود تاکید دارم و به این نکته ذهن دانشجویان و دوستان را منتقل می‌کنم که اگر دولت از جایگاه خودش از متن قانون اساسی به حاشیه عدول کند دچار مشکل می‌شود. در شأن و صلاحیت دولت نیست که در جایگاه تبیین دینی و ارائه قرائت دینی قرار بگیرد و باید این مسئله را به متخصص سپرد.

در ادامه این مراسم منوچهر متکی به سوالات دانشجویان پاسخ داد:

متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه وی  در حوزه اقتصاد و روابط بین الملل گفت:
این که 24 سال است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مستمر در آمریکا صحبت از ایران می‌شود و تقریبا به همان اندازه در ایران صحبت از آمریکا می‌شود گویای این است که ایران و آمریکا دو کشور مهم هستند و علاوه بر مهم بودنشان در تحولات منطقه ای و جهان تاثیر گذار هستند. ایران در فلان موضوع مواضعی دارد و آمریکا دارای مواضع متفاوتی است. اما در عین حال آمریکا حکومتی است که از مشروعیت مردمی برخوردار است. آیا امکان برقراری رابطه و مهم تر از آن مذاکره وجود دارد؟ پاسخ من به این سوال مثبت است. اولین زمینه لازم اراده سیاسی طرفین است.

آقای اوباما در اوایل ریاست جمهوریشان دو نامه به رهبر دادند با این مضمون که ما می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم هم در سیاست خارجی، هم داخلی، هم بین الملل. اما امریکا گام عملی در این راستا برنداشته است. اگر آمریکایی ها این تغییر را در عمل نشان دهند به نظر من امکان مذاکره وجود دارد.

 در بحث برنامه‌های اقتصادی ما از مهر ماه سال گذشته اساتید دانشگاه و مدیران اقتصادی را در بخشهای مختلف تشکیل دادیم و با هم جلسات مشاوره‌ای داشتیم هنوز هم این جلسات ادامه دارد. رصد کردیم، آسیب شناسی کردیم، خواسته‌ها را در جامعه رصد کردیم،گرانی ها؛ اینها محورهایی است که مشکلات اقتصادی مردم است. چه در سیستم بانک، چه در تولید و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، موانع نرم افزاری و موانع سخت افزاری همه اینها را مطرح کردیم و در قالب برنامه‌ای که قریبا دارد تدوین نهایی می‌شود بیان کردیم و فکر می‌کنم که ما در حوزه اقتصادی اولین ومحوری ترین عرض را که به مردم پیشنهاد می‌کنیم و مهمترین برنامه، ایجاد تولید در کشور است.

تولید گره گشای بیکاری و تورم است در شرایط کنونی نه تنها در این دولت که در چند دولت قبلی در تولید مشکل داشتیم. اما من عرض می‌کنم که طبع اقتصاد کشور بر واردات استوار شده است. کشور هایی که می‌روند به سوی تولید ثروت اولین جایی را که حمایت میک‌نند تولید است.

سیستم بانکی ما در جهت حمایت از تولید نیست. من نمی‌گویم سازوکارهای اقتصادی ما اجازه می‌دهد که ما فردا به سمت سود وام یک درصد برویم اما از حدود 15 درصد رسیدن به مرز 30 درصد یعنی داریم به قهقرا میروم. سیستم بانکی که روی سود 30 درصد بسته میشود در جهت حمایت از تولید نیست.

دولت یازدهم بابه راه انداختن هلهلۀ تولید درکشور دو نکته جدی اقتصادی جامعه یکی گرانی و یکی بیکاری راپاسخگو است.

متکی درپاسخ به سوال یکی دیگر ازدانشجویان در رابطه با خارج شدن ازائتلاف 5گانه ابراز داشت:
کارجمعی داشتن لازمۀ  پذیرش مسئولیت هاست ماهم به عنوان بخشی از نیروهایی که یک جریان کلی سیاسی تعریف می‌شویم به هرمیزانی که بتوانیم میزان کاندیدای اصولگرایان راکاهش بدهیم خوب است. ولذا ائتلاف3نفره و بعدهم 2نفره‌ی روحانیون را تشکیل دادیم و 5نفره شدیم. مادو مصوبه در چگونگی کار داشتیم مصوبۀ اول اینکه هرتصمیمی بین این5نفر براساس اتفاق آرا باشد مصوبۀ دوم اینکه ائتلاف یک خروجی داشته باشد واین خروجی هم براساس نظرسنجی اعلام شود.بنده کماکان به این ساز وکار اعتقاد دارم.

چهارشنبه هفته گذشته نظرسنجی‌ها درجلسه مطرح شد بنا به دلایلی نتایج نظرسنجی مورد اقبال قرار نگرفت. و دوستان مطرح کردند که مابیائیم وخودمان ازبین خود یک نفرتعیین کنیم،گفتیم ماقائده گذاشتیم، گفتند بیائید قرعه بکشیم، گفتیم منطقی پشتش نیست، ما چارچوبی برای این کارتعیین کردیم و گفتند بین خود رای بگیریم،گفتم من شرکت نمی‌کنم.

وی در پاسخ به یکی ازدانشجویان درخصوص تحریم ها واستفاده از اعضای جریان انحرافی درصورت رئیس جمهورشدن گفتند: تحریم ها بواسطۀ بحث هسته‌ای ایجادشد.

نکته اصلی (چه در دولت خاتمی چه بعد از آن) این بود که غرب از اراده سیاسی برای اینکه مشکل هسته‌ای را حل کند برخوردار نبود. ما طبق قانون و ضوابط بین المللی حق داریم در زمینه انرژی هسته ای فعالیت کنیم. من معتقدم هم در دولت آقای خاتمی و هم در دولت احمدی نژاد نظام به دنبال احقاق حقوق هسته ای بودند، اما روش کار فرق داشت.

در ادامه، مجری برنامه با عنوان کردن کلماتی از متکی خواست اولین جوابی که به ذهن وی می رسد را پاسخ دهد:

سمت ریاست جمهوری؛سکوی اجرایی کشوربرای خدمت به مردم 

منوچهرمتکی؛ درخدمت شما

استان خوزستان؛ ویترین جمهوری اسلامی ایران درمنطقۀ خلیج فارس...
 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران