دیدبان

جنگ ستارگان استقلال و پرسپولیس، فرمت جدید معتبر است یا قدیم؟

جنگ ستارگان استقلال و پرسپولیس، فرمت جدید معتبر است یا قدیم؟
دیدبان؛ دعوا بر سر تعداد قهرمانی و تعداد حضور در فینال رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا تبدیل به چالش جدید فوتبال ایران شده است.
پس از صعود پرسپولیس به فینال کری بین هواداران دو تیم به اوج رسیده و حتی کار به جایی رسیده است که پیشکسوتان دو تیم هم در شبکه های اجتماعی برای یکدیگر رجزخوانی می‌کنند.
سایت نود مانند پرونده های گذشته از جمله سوپرجام به بررسی دیدگاه های همه طرفین می پردازد تا زوایای مختلف این مسئله روشن شود.
پست های فیفا و AFC و آغاز ماجرا
ماجرا از جایی شروع شد که توییتر فیفا مطلبی منتشر کرد و از صعود پرسپولیس به عنوان سومین تیم ایرانی به فینال لیگ قهرمانان آسیا(ACL) پس از سپاهان و ذوب آهن خبر داد. فیفا در این پست لیگ قهرمانان را بالاترین سطح مسابقات باشگاهی در قاره آسیا معرفی کرده است.
مساله به همین جا ختم نشد و با مرور پست های صفحه رسمی مسابقات لیگ قهرمانان مشخص شد کنفدارسیون فوتبال آسیا هم در مطلب مشابهی پرسپولیس را سومین تیم ایرانی لقب داده که به فینال رقابت های لیگ قهرمانان می‌رسد.
واکنش ها در ایران
این مطلب واکنش های زیادی به دنبال داشته و استقلالی ها معتقدند تغییر فرمت هیچ رقابتی از بین برنده سابقه آن نیست و همان طور که رئال مادرید هم ۶ جام قهرمانی خود را در جام باشگاه های اروپا و ۷ تای بعدی را در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرده، دو قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا هم معتبر است و دو ستاره ای که روی پیراهن خود زده اند قابل انکار نیست.
کار به جایی رسید که حتی زرندی مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال به این توییت واکنش نشان داد و با اشتباه عنوان کردن آن خبر از مکاتبه با فیفا برای اصلاح خبر خود داد.
داستان از فضای مجازی به حقیقی هم کشیده شد و هواداران استقلال در بازی امروز با سپاهان پرچم‌هایی را به ورزشگاه آزادی آوردند که نشان دهنده قهرمانی های این تیم در تاریخ مسابقات جام باشگاه های آسیا است.
در سمت مقابل پرسپولیسی‌ها معتقدند مسابقات باشگاه های آسیا تغییر فرمت نداده بلکه از ادغام رقابت‌های جام باشگاه ها آسیا و جام در جام آسیا، مسابقات جدیدی تشکیل شده و اگر قرار است دو قهرمانی استقلال در جام باشگاه‌ها شمرده شود یک قهرمانی این تیم در جام در جام آسیا هم حساب است.
تاریخچه مسابقات
جام باشگاه های آسیا مسابقاتی بود که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده و تا سال ۲۰۰۲ میلادی ادامه داشت. در چهار دوره اول این مسابقات به دلیل حضور نمایندگان اسراییل تیم‌های عربی از روبرو شدن با آنها خودداری می‌کردند و به همین خاطر نمایندگان این رژیم توانستند به ۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی در این رقابت‌ها دست پیدا کنند.
استقلال(تاج) در سومین دوره همین مسابقات در  سال ۱۹۷۰ که با حضور ۷ تیم در دو گروه به میزبانی تهران برگزار شد،  با شکست هاپوئل تل‌آویو در فینال اولین قهرمانی خود را کسب کرد. از سال ۱۹۷۲ برگزاری مسابقات متوقف شد و در نهایت در سال ۱۹۷۴ اسراییل از AFC کنار گذاشته شد و برگزاری رقابت ها از فصل ۸۶-۱۹۸۵ از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد.
از فصل ۰۳-۲۰۰۲ مسابقات جام باشگاه های آسیا کنار گذاشته شد و مسابقات جدید لیگ قهرمانان آسیا(AFC Champions League) شکل گرفت. این مسابقات از ادغام سه تورنمنت جام باشگاه های آسیا، جام برندگان جام آسیا و سوپرجام آسیا تشکیل شد. در اولین دوره مسابقات ۸ تیم از شرق و ۸ تیم از غرب شامل قهرمانان لیگ و جام حذفی وارد ۴ گروه ۴ تیمی شدند و در نهایت العین قهرمان اولین دوره این رقابت ها شد.
از فصل ۲۰۰۴ تعداد تیم ها به ۲۹ تیم از ۱۴ کشور افزایش پیدا کرد که در ۷ گروه ۴ تیمی قرار گرفتند و صدرنشین گروه‌های ۷ گانه همراه با قهرمان دوره قبل مرحله یک چهارم نهایی را تشکیل می دادند.
این مسابقات از سال ۲۰۰۹ هم دچار تغییراتی شد و با همان نام به کار خود ادامه داد و AFC با قرار دادن بنرهایی روبروی عکس دسته جمعی بازیکنان در رقابت های فصل جاری دهمین سالگرد حرفه ای شدن لیگ قهرمانان آسیا را جشن می‌گیرد.
از این فصل تعداد تیم ها به ۳۲ افزایش پیدا کرد و برای کاهش هزینه ها و دردسر سفرهای طولانی مسابقات به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده و تیم های دو منطقه تا فینال با هم روبرو نمی شوند. نحوه سیدبندی، سهمیه هر کشور، اخذ مجوز حرفه ای برای حضور در مسابقات و بسیاری استانداردهای دیگر از این دوره به طور جدی تری اضافه شد و تاکنون پیگیری آنها ادامه داشته است.
اختلاف در لیگ داخلی
این اختلاف در رقابت های لیگ داخلی هم وجود دارد و برخی سپاهان را با پنج قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر عنوان می کنند و عده دیگری معتقدند لیگ های سراسری قبل از آن هم معتبر است و قهرمانی های آن که بیشتر متعلق به پرسپولیس و استقلال بوده هم باید به حساب بیاید. پرسپولیسی ها با همین استدلال فصل گذشته یک ستاره به نشانه ۱۰ قهرمانی خود در رقابت های لیگ سراسری ایران به لوگوی خود اضافه کردند.
حق با چه کسی است
حقیقت این است که پست فیفا مشکلی ندارد اما به درستی منظورش را عنوان نکرده و زمانی که از لفظ ACL برای عنوان کردن رقابت های لیگ قهرمانان آسیا استفاده می کند تاریخچه رقابت هایی را مرور می کند که از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و تاکنون سه تیم از ایران به فینال آن راه یافته اند.
از طرفی تاریخچه مسابقات باشگاه های آسیا پیش از لیگ قهرمانان قابل حذف نیست و هنگام مرور آرشیو باید به همه اطلاعات موجود استناد کرد. اگر از عنوان درستی برای نام بردن از رقابت‌ها استفاده شود اختلافی پیش نمی‌آید و استقلال در بالاترین سطح مسابقات فوتبال باشگاهی قاره تا سال ۲۰۰۲ به دو قهرمانی رسیده و از سال ۲۰۰۲ تاکنون پرسپولیس پس از ذوب آهن و سپاهان سومین تیم ایرانی است که به فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا رسیده و می‌تواند اولین قهرمان آن باشد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟