دیدبان
محمدرضا کلهر

عملیات روانی جدید صهیونیست‌ها!

عملیات روانی جدید صهیونیست‌ها!

به گزارش دیدبان،رسانه ها، شبکه های اجتماعی و مقامات رژیم صهیونیستی حملات خود علیه ایران را تشدید کرده اند. این مسئله گویای این امر است که اسرائیل در برابر ایران موفق به دستیابی به اهداف خود نشده و بنابراین میدان نبرد را به عرصه رسانه انتقال داده است. در این ارتباط وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با راه اندازی یک حساب کاربری در توئیتر به نام اسرائیل به فارسی به صورت روزانه و هدفمند اقدام به انتشار اخباری در مورد ایران کرده و سعی دارد این گونه وانمود کند که عمر نظام ایران رو به پایان است و هیچ چشم اندازی برای بقای ایران وجود ندارد. حتی برخی از حساب های توئیتری اسرائیل مطالبی با عنوان دوران پسا جمهوری اسلامی ایران نیز به راه انداخته اند. در این حربه جدید رسانه ای مقامات اسرائیلی نیز با شبکه های اجتماعی همراه شده اند.

در این ارتباط، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد توافق هسته‌ای ایران، تفاوتی با توافق مونیخ ندارد اما تل‌آویو نیز تمایلی به جنگ با ایران ندارد.  به نوشته روزنامه «کومرسانت» وی با بیان اینکه تل‌آویو نمی‌خواهد به ایران حمله کند، افزود: تمام جنگ‌هایی که اسرائیل انجام داده، بر او تحمیل شده بود. اما ایران هولوکاست را انکار می‌کند و موشک‌های بالستیکی را رونمایی می‌کند که روی آن با عبری نوشته اسرائیل باید از روی زمین محو شود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: ما مردم ایران را دشمنان خود نمی‌دانیم. مشکل ما به رژیم آنهاست. امیدوارم این رژیم هرچه سریعتر دود و ناپدید شود تا بتوانیم مجددا با ایرانی‌ها به روابط عادی بازگردیم. در واقع بررسی اظهارات مقامات اسرائیل و همچنین رصد شبکه های اجتماعی این رژیم نشان دهنده این است که اسرائیل تمرکز ویژه ای بر نبرد رسانه ای با ایران دارد. اما دلیل این حربه جدید اسرائیل چیست؟

پیروزی محور مقاومت در سوریه

نیروهای محور مقاومت در جریان نبرد با داعش در سوریه موفق شدند به مناطق مرزی با اسرائیل نفوذ کنند. در واقع اسرائیل اکنون بزرگترین نگرانی خود را حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در مناطق جنوبی سوریه می داند.   «مردخای کیدار» کارشناس معروف اسرائیلی چند ماه قبل اعلام کرد انتظار می‌رود رئیس‌جمهور سوریه به‌زودی پیروزی خود را اعلام کند تا بدین وسیله ایران بزرگترین برنده جنگ سوریه معرفی شود. رسانه های صهیونیستی نیز به صورت مداوم از نزدیک شدن ایران به مرزهای جولان خبر داده اند و این مسئله را بزرگترین تهدید برای اسرائیل می دانند. در واقع اسرائیل اکنون تصور می کند که کریدور راهبردی از تهران تا لبنان به صورت زمینی ایجاد شده است و بیش از هر زمانی تهدید ایران را نزدیک مرزهای خود احساس می کند.  اخیرا نیز روزنامه رای الیوم در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل در ترس و وحشت به سر می برد و نتانیاهو اعصابش را از دست داده است و در لبه پرتگاه قرار دارد و کمربند ایرانی از مزار شریف در افغانستان تا ضاحیه جنوبی بیروت تا کرانه های دریای مدیترانه در حال تثبیت شدن و قوت گرفتن است و جنگ سوریه با سرعت به پایانش نزدیک می شود و ایران پیروز واقعی آن است. در واقع اسرائیل در شرایط فعلی از پیروزی و تثبیت موقعیت ایران در سوریه به شدت هراسان است و سعی دارد با طرح نقشه های جدید مانند وادار کردن روسیه برای فشار بر ایران در جهت خروج از مناطق جنوبی سوریه، پررنگ کردن تهدید موشکی ایران در رسانه های بین المللی و تمرکز بر ابعاد جدید برنامه هسته ایران به نوعی ایران را در انزوای منطقه ای و بین المللی قرار دهد. البته تمام این حربه های اسرائیل با شکست مواجه شده و بنابراین پروژه جدید اسرائیل جنگ رسانه ای است. در این پروژه اسرائیل سعی دارد با هدف مخفی نمودن شکست ها و چالش های خود به نوعی ایران را کشوری شکست خورده معرفی کند.

موقعیت بحرانی اسرائیل

فروپاشی و نابودی اسرائیل همواره به عنوان یکی از دغدغه های اسرائیل مطرح بوده است. رژیم صهیونیستی در 9 سال گذشته، در چهار جنگ مهم با حزب الله لبنان و گروه های مقاومت فلسطین شکست خورده است. نکته مهم در این مورد این است که اسرائیل توسط هم پیمانان غرب این رژیم به مدرن ترین سلاح ها تجهیز شده بود. در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و هشت روزه، نیروهای مقاومت از لحاظ در اختیار داشتن تجهیزات نظامی در برابر اسرائیل، اوضاع چندان مناسبی نداشتند، اما با این وجود پیروز شدند. اما در جنگ ۵۱ روزه اوضاع تغییر کرد و مبارزان فلسطینی با رونمایی از تجهیزات نظامی خود، اسرائیلی ها را غافل گیر کردند و شکستی دیگر را متوجه اسرائیل نمودند. اکنون که گروه های مقاومت اعلام نموده اند به تسلیحات و موشک های پیشرفته تری نسبت به قبل دست پیدا کرده اند، تهدیدات امنیتی بیش از پیش موجودیت اسرائیل و بقای این رژیم را به چالش خواهد کشید. اخیرا روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به نقل از یک افسر بلندپایه اسرائیلی اعلام کرد که حزب الله لبنان به قوی ترین سازمان جهان تبدیل شده است، این پیام برای اسرائیل محتوایی دارد که مقامات صهیونیست به خوبی از آن اطلاع دارند.

علاوه بر این مقامات غربی و صهیونیستی نیز به نابودی اسرائیل اعتراف کرده اند. «آکیوا الدار»، نویسنده یهودی و رئیس سابق دفتر روزنامه صهیونیستی هاآرتص در آمریکا در تحلیلی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان «هدیه‌ای برای دشمنان اسرائیل» یاد کرده و نوشته با مدیریت وی، صهیونیسم زودتر از پیش‌بینی ایران در 25 سال آینده، فروخواهد پاشید. در واقع بررسی شرایط اسرائیل در عرصه داخلی نشان دهنده این است که فروپاشی اسرائیل از درون است و در 15 سال آینده بیش از 2 میلیون نفر از  ساکنان سرزمین های اشغالی این منطقه را ترک خواهند کرد. علاوه بر این شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که اسرائیل همانند شوروی از درون فروخواهد پاشید. در شرایط کنونی نیز فساد دولتی به یکی از چالش های مهم اسرائیل تبدیل شده و کارشناسان معتقدند این فساد زمینه را برای نوعی انشقاق داخلی فراهم خواهد کرد. در زمینه امنیتی نیز تقویت قدرت حزب الله در نتیجه چند سال نبرد با تروریست ها در سوریه و دستیابی نیروهای مقاومت فلسطین به سلاح های مدرن باعث نگرانی اسرائیل شده است. علاوه بر آن دسترسی محور مقاومت به منطقه جولان به عنوان خط قرمز اسرائیل باعث ایجاد نوعی هراس راهبردی در اسرائیل شده است.

در این شرایط اسرائیل برای انحراف افکار عمومی از این مشکلات، اقدام به فرافکنی کرده و سعی دارد به نوعی زمین بازی را تغییر دهد. لیبرمن در حالی از نابودی ایران و تسلیم شدن ایران در مقابل فشارهای اقتصادی سخن گفته است که بنابر اعتراف مقامات و مراکز پژوهشی غربی، ایران با وجود مشکلات اقتصادی در شرایط یک کشور قدرتمند به سر می برد.

اعتراف به قدرت ایران

با وجود جنگ رسانه ای علیه ایران و ضعیف جلوه دادن موقعیت ایران در منطقه، اما برخی از رسانه های غربی ناگزیر به اعتراف در مورد قدرت ایران شده اند. در این ارتباط اندیشکده آمریکایی آتلانتیک ضمن برشمردن چهار اهرم نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام کرده که جمهوری اسلامی جنگ ترکیبی را به کمال رسانده و در رقابت بر سر نفوذ در خاورمیانه یک سر و گردن از رقبایش بالاتر است. نویسندگان گزارش شورای آتلانتیک چهار اهرم «حمایت از نیروهای نیابتی شیعه»، «صدور ایدئولوژی»، «ارائه تسلیحات» و «تشکیل شبکه‌های فراملی» را در موفقیت منطقه‌ای ایران مقابل آمریکا و متحدانش تأثیرگذار می‌دانند و معتقدند تهران به ویژه از شبکه‌های فراملی خود برای ظرفیت‌سازی در میان نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌کند به گونه‌ای که تکیه ایران بر شرکای قوی‌ترش برای انتقال تخصص و شیوه‌های کارآمد به گروه‌های کم‌تجربه‌تر موجب می‌شود تا میزان واقعی دخالت تهران در یک موضوع مخفی بماند. اندیشکده شورای آتلانتیک رقابت برای نفوذ در غرب آسیا (خاورمیانه) را به جامپ‌بال در ابتدای بازی بسکتبال توصیف می‌کند و در اشاره به موقعیت بهتر ایران در این رقابت نسبت به کشورهای دیگر غرب آسیا (خاورمیانه)، می‌نویسد: «در حال حاضر، ایران در این جامپ‌بال نسبت به رقبای دیگرش در منطقه قد بلندتری دارد. امروز، نفوذ عمیق ایران در عراق، لبنان، سوریه و بحرین بی‌رقیب است. متحدان ایران در خط مقدم عرصه‌های سیاسی و امنیتی عراق و لبنان هستند. مداخله ایران در سوریه موجب جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد شده است. شبکه پیچیده سیاسی-مذهبی ایران در بحرین نفوذ مشهودی دارند. فراتر از جهان عرب، منافع و حضور جمهوری اسلامی تا افغانستان و بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای لاتین کشیده شده است.»

در واقع به نظر می رسد موقعیت برتر منطقه ای ایران باعث شده است تا اسرائیل که بزرگترین عامل شکست نقشه های منطقه ای خود را ایران می داند اقدام به طراحی نقشه ای جدید این بار در عرصه رسانه کند.      نقشه ای که پیش از این نیز نیز وجود داشته اما در ماه های اخیر تمرکز بیشتری بر آن صورت گرفته است. اظهارات مقاماتی مانند لیبرمن و یا نتانیاهو در مورد نابودی ایران تنها یک فرافکنی و فرار روبه جلو برای مخفی نگه داشتن چالش های داخلی و منطقه ای اسرائیل است.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟