دیدبان
میلاد معین‌الدینی

بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی

بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی

به گزارش دیدبان،بالیوود، با دارا بودن حداقل یک میلیارد و دویست میلیون مخاطب، یکی از بزرگ‌ترین صنایع فیلم‌سازی جهان به شمار می‌رود. از سوی دیگر، کشورها امروزه سرمایه‌ی بالایی را در راستای ارتقای وجهه‌ی بین‌المللی خود هزینه می‌کنند. در سفر اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هند، طی دیداری که میان نتانیاهو و جمعی از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمایی آن کشور برگزار شد، وی خواستار حضور بالیوود در حوزه‌ی فرهنگی رژیم صهیونیستی شد و آمیتاب باچان (از سرشناس‌ترین بازیگران سینمای هندوستان) نیز اظهار امیدواری کرد که «سینما، روابط قدرتمند دو کشور را ثمربخش‌تر نماید.»[1]

با توجه به روندی که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در راستای تنزیه وجهه‌ی خود در حال پیگیری است، بررسی مؤلفه‌های دیپلماسی عمومی (و به‌صورت خاص دیپلماسی سینمایی) این رژیم و تأثیری که همکاری با بالیوود در این حوزه بر جای می‌گذارد، لازم و ضروری است.

1-دیپلماسی سینمایی

دیپلماسی، هنر مدیریت روابط میان دولت‌ها و یا دولت‌ها با دیگر بازیگران عرصه‌ی بین‌الملل است. از منظر دولتی، وظیفه‌ی دیپلماسی، شکل‌دهی و اجرای سیاست خارجی است.[2] با این تعریف، دیپلماسی با توجه به نوع مخاطب و ابزارهای مورداستفاده، از انواع مختلفی تشکیل شده و در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. (دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی نظامی، دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی اجبارآمیز و…).

دیپلماسی سینمایی را می‌توان نوعی از «دیپلماسی فرهنگی» به شمار آورد که مخاطبان اصلی آن، مردم یک جامعه بوده و هدف از آن، تغییر یا متأثر نمودن باورها و انگاره‌های عمومی مخاطبان، در راستای منافع ملی کشور اعمال‌کننده‌ی این نوع از دیپلماسی است. به باور بسیاری از نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل، دیپلماسی فرهنگی نمونه‌ی بارز و اعلای قدرت نرم است که به کشورها این امکان و توان را می‌دهد که در طرف مقابل نفوذ کنند و او را از طریق عناصری چون فرهنگ، ارزش و ایده‌ها ترغیب به همکاری کنند.[3] دیپلماسی سینمایی، در واقع اعمال دیپلماسی فرهنگی با استفاده از صنعت سینما به شمار می‌رود.

2-بالیوود

امروزه سینمای هند حضور پررنگی نه‌تنها در خود آن کشور، بلکه در عرصه‌ی بین‌المللی دارد و یکی از ابزارهای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی دیپلماسی نرم در عرصه‌ی سیاست خارجی این کشور نیز به شمار می‌رود.[4] تولد صنعت مدرن فیلم هند، در سال 1947 و پس از استقلال این کشور به وقوع پیوست. بالیوود بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی هند است که در شهر بمبئی قرار دارد. نام این صنعت از صنعت فیلم‌سازی آمریکا (هالیوود) گرفته شده است. بالیوود، از تأثیری قابل‌توجه در جامعه‌ی هندوستان برخوردار بوده و عملاً یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در ملی‌گرایی هندی است. این سینما، طی چند دهه فعالیت، با هویت ملی مردم هندوستان گره خورده است. علاوه بر فضای داخلی هند، در فضای بین‌المللی نیز می‌توان بالیوود را سفیری قدرتمند برای فرهنگ و جامعه‌ی هندوستان به شمار آورد. بسیاری از فیلم‌ها و آثار غربی، متأثر و الهام گرفته از آثار موزیکال هندی بوده و فیلم‌های هندی از اقبال بالایی در بسیاری از کشورها برخوردارند. این شرکت که به تولید انبوه فیلم‌های تجاری و عامه‌پسند شهرت دارد، بیش از 3٫5 میلیارد مخاطب در سراسر جهان داشته و محصولات آن در شبه‌قاره‌ی هند، کشورهای غربی، روسیه، آفریقا، غرب آسیا و همچنین در میان اقلیت‌ها و جمعیت‌های مهاجر هندی و اردوزبان سراسر جهان تماشاچی دارند.[5]

3-روابط هند و رژیم صهیونیستی

تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی و استقلال هند، در فواصل زمانی کوتاهی رخ داد. بااین‌حال، سیاستمداران هندی، تشکیل آن رژیم را که بر پایه‌ی غصب و زور بود، به رسمیت نشناختند و آن را محکوم کردند. در آن زمان، اصلی‌ترین عنصر در مواضع هند در قبال این رژیم را ارتباط این کشور با کشورهای عربی و حمایت از آرمان فلسطین شکل می‌داد. حمایت این کشور از آرمان فلسطین، مبانی خود را از نهضت استقلال هند می‌گرفت. هند به طرح تقسیم سرزمین فلسطین به دو کشور در سال 1947 و عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در سال 1949 متحد رأی منفی داد و تا سال 1950، آن رژیم را به رسمیت نشناخت. تا اواخر دهه‌ی 1970، سیاست عدم ارتباط رسمی با رژیم ادامه یافت؛ در دوره‌ی نخست‌وزیری موراجی دسائی (از حزب جاناتا)، با توجه به رویکردهای فکری خاص وی، رویکرد هند تا حدی در قبال آن رژیم تعدیل شد و در سال 1977، موشه دایان –وزیر جنگ رژیم صهیونیستی- مخفیانه و برای اولین بار به هند سفر کرد.

در سال 1992 و یک سال پس از آغاز روند صلح خاورمیانه بین اعراب و رژیم صهیونیستی در مادرید، روابط هند با رژیم از حالت غیررسمی خارج شد و دو طرف به تبادل نمایندگان رسمی سیاسی مبادرت نمودند. پس از 1992، روابط هند و رژیم اشغالگر قدس روزبه‌روز از عمق و گستردگی بیشتری برخوردار شد و رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک منبع قابل‌اتکا برای هند در تأمین تجهیزات دفاعی در آمد.

با توجه به سرعتی که روابط هند و رژیم صهیونیستی طی بیست‌وپنج سال گذشته پشت سر گذاشته است، افزایش سطح همکاری‌ها و ارتقای روابط هند با این رژیم در آینده نیز دور از انتظار نیست. طی بیست‌وپنج سال گذشته، سنگ بنا و موتور محرک اصلی روابط دو طرف را، خریدهای تسلیحاتی و همکاری‌های نظامی آن‌ها شکل داده و همین عامل، همکاری‌ها را به‌مرور به دیگر حوزه‌ها نیز سرایت داده است.[6]

4-برنامه‌های رژیم اشغالگر برای تنزیه چهره‌ی بین‌المللی خود

پیش از آنکه به برنامه‌های رژیم اشغالگر قدس جهت تنزیه وجهه‌ی خود در سطح بین‌المللی پرداخته شود، خوب است به این پرسش پرداخته شود که اساساً رژیم صهیونیستی چه ضرورتی جهت تنزیه وجهه‌ی خود دارد؟ شرایط این رژیم در حال حاضر نزد افکار عمومی جهان چگونه است؟

رژیم صهیونیستی به دلایل و توجیهات نامشروع و با توسل به روش‌های غیرانسانی شکل گرفته و طی مدت هفت دهه، هزاران انسان بی‌گناه را به بدترین اشکال ممکن قربانی اهداف ایدئولوژیک خود نموده است. این رژیم با سابقه‌ی جنایات خود، نه‌تنها در میان ملت‌های مسلمان، که در میان دیگر مردم جهان نیز منفور و به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر دانسته می‌شود. جنایات صهیونیست‌ها را می‌توان به دو بخش پیش از 1948 و پس از آن تقسیم نمود. جنایات پیش از 1948، با هدف پاک‌سازی جمعیتی، کوچاندن فلسطینیان از سرزمین خود و فراهم آوردن مقدمات تشکیل رژیم انجام شد و جنایات پس از آن سال، با هدف توسعه‌ی رژیم در راستای دستیابی به آرمان از نیل تا فرات صورت گرفته است. پرداختن به کارنامه و فهرست طولانی جنایات این رژیم متجاوز در این مقال نمی‌گنجد[7] و تنها به برخی منابع بین‌المللی و غربی که بخشی از جنایات آن را ذکر کرده‌اند پرداخته خواهد شد تا وضعیت رژیم صهیونیستی در افکار عمومی مردم جهان، تا حدی روشن شود.

مراکز و نهادهای بین‌المللی بسیاری، جنایات رژیم صهیونیستی را در گزارش‌های خود آورده و آن را از منظر حقوق بشری محکوم کرده‌اند. به‌عنوان یکی از آخرین نمونه‌ها، می‌توان به گزارش «کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای غرب آسیا»[8] اشاره کرد. این گزارش، سیاست‌های رژیم صهیونیستی را در قبال ملت فلسطین، سیاست‌هایی آپارتایدی دانسته و به کشورها توصیه می‌کند از جنبش منزوی‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی[9] حمایت کنند. این کمیسیون همچنین به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد می‌دهد کمیته‌ی ویژه‌ی ضد آپارتاید خود را علیه رژیم صهیونیستی مجدداً احیا نماید.[10]

نمونه‌ی دیگری از گزارش نهادهای حقوق بشری غربی، گزارش سارا لی ویتسون، مسئول بخش خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر است. طبق اظهارات وی، رژیم صهیونیستی مناطق اشغالی را از طریق سرکوب، تبعیض نهادینه‌شده و سوءاستفاده‌ی سیستماتیک از حقوق بشر فلسطینیان اداره می‌کند. طبق این گزارش، قوانین بین‌المللی حقوق بشردوستانه، در پنج حوزه مورد نقض قرار گرفته‌اند: کشتار غیرقانونی، کوچ اجباری، بازداشت‌های غیرقانونی و بدون رعایت حقوق زندانی، محاصره‌ی نوار غزه و دیگر محدودیت‌های ناعادلانه بر جنبش مردم فلسطین و توسعه‌ی شهرک‌سازی‌ها همراه با اعمال سیاست‌هایی به ضرر مردم فلسطین.[11]

مطالب مذکور، تنها بخشی از گزارش‌ها و مواضعی است که در سطح بین‌المللی علیه رژیم اشغالگر قدس وجود دارد. علاوه بر این گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی بارها در دیگر مجامع بین‌المللی از قبیل مجمع عمومی سازمان ملل، یونسکو و … محکوم شده و به دلیل نقض حقوق بشر مورد تقبیح قرار گرفته است.

به همین جهت، تنزیه وجهه‌ی جنایتکار و ناقض حقوق بشری این رژیم، طی دهه‌های اخیر، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های آن بوده است. برخی از اصلی‌ترین نهادها و برنامه‌های این رژیم در راستای ارتقای وجهه‌ی خود، عبارت‌اند از: (لازم به ذکر است که کلیه‌ی پروژه‌های مذکور، تحت مدیریت اداره‌ی کل روابط عمومی وزارت امور خارجه‌ی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند.[12])

1-4-گروه بازنمایی اسرائیل

در سال 2005، مقامات دفتر نخست‌وزیری، وزارت خارجه و وزارت تجارت رژیم صهیونیستی، پس از سه سال مشورت با مشاوران مالی و تبلیغاتی آمریکایی، برنامه‌ی «بازنمایی اسرائیل»[13] را با هدف بازسازی وجهه‌ی بین‌المللی رژیم صهیونیستی و ارائه‌ی چهره‌ای مدرن و معقول، به‌جای چهره‌ای نظامی و مذهبی کلید زدند. گروه «بازنمایی اسرائیل»، متشکل از هفت شرکت فعال در حوزه‌های تبلیغاتی و ارتباطاتی است. این گروه، از طریق راه‌اندازی گروه‌های متمرکز با مشارکت افراد و اقشار مختلف در ایالات‌متحده، اطلاعات لازم را جمع‌آوری نموده و به برنامه‌ریزی پرداخته‌اند. در اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی این گروه، مشخص شد که رژیم صهیونیستی، علی‌الخصوص در میان رده‌های سنی جوان و نوجوان، با مفاهیم و انگاره‌های جنگی و نظامی شناخته می‌شود و این افراد هویتی نظامی و مذهبی برای این رژیم قائل‌اند.[14]

2-4- اسرائیل قرن 21[15]

این پروژه در سال 2001 با هدف ارتقای وجهه‌ی رژیم صهیونیستی و انحراف افکار عمومی از اشغالگری و جنایات آن رژیم، در کالیفرنیا ایجاد شد. این پروژه که تاکنون بیش از 10 هزار مطلب در قالب‌های گوناگون در این راستا تولید و منتشر ساخته، در حال حاضر در بسیاری از کشورها فعال است.[16] نشان دادن و نمایاندن رژیم صهیونیستی به‌عنوان قطب پیشرفت‌های پزشکی و تکنولوژیک، یکی از راهبردهای اصلی این پروژه در راستای اهداف آن بوده است. این گروه همچنین ارتباط نزدیکی با لابی پرنفوذ و قدرتمند آیپک در ایالات‌متحده داشته و یکی از مراکز تولید محتوا برای آن به شمار می‌رود. نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که گروه اسرائیل قرن 21، دانشجویان بسیاری را جهت تولید محتوا در فضای مجازی در راستای سیاست‌های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی، بدون اشاره به نام آن مرکز به استخدام در آورده تا در فضای مجازی به صورت ناشناس به فعالیت بپردازند.[17]

3-4-پردیس دانشگاهی هیلل[18]

این پردیس دانشگاهی که نام خود را از هیلل، یکی از عالمان یهودی پیش از میلاد گرفته، در دانشگاه ایلینویز ایالات‌متحده واقع شده است. پردیس هیلل، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آکادمیک یهودی جهان است. این مرکز، که کار خود را از سال 1923 آغاز کرده است، رسالت خود را جهانی می‌داند که هر دانشجو و دانش‌آموزی، به اسرائیل، زندگی یهودی و یادگیری متعهد باشد.[19] هرچند که پیدایش مجموعه‌ی هیلل به پیش از ایجاد رژیم جعلی اشغالگر قدس برمی‌گردد، بااین‌حال این مرکز نیز در کنار سایر مؤسسات و نهادهایی که وظیفه‌ی تنزیه وجهه‌ی رژیم صهیونیستی را داشته‌اند، هماهنگ با وزارت امور خارجه‌ی این رژیم مشغول به فعالیت بوده است.

موارد مذکور، بخشی از نهادهایی هستند که یا به صوت مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی جهت تنزیه چهره‌ی جنایت‌کارانه‌ی خود به وجود آمده‌اند یا تحت نظارت و هماهنگ با آن رژیم در این راستا عمل می‌کنند.

5-دیدگاه عمومی در میان مردم و هنرپیشگان هندی نسبت به رژیم صهیونیستی

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در موقعیت یا عدم موفقیت سیاست ارتقای وجهه از سوی رژیم صهیونیستی با استفاده از بالیوود، چگونگی دیدگاه عمومی در میان مردم و هنرپیشگان هند نسبت به آن رژیم است. در این چارچوب، بالیوود و هنرپیشگان آن در حکم ابزار این سیاست عمل می‌کنند که در صورت وجود دیدگاه منفی نسبت به رژیم اشغالگر در میان بازیگران بالیوودی، چالشی جدی در مقابل این نوع از دیپلماسی ایجاد می‌شود.

جهت تحلیل دقیق‌تر در این رابطه، باید افکار عمومی را از دیدگاه هنرپیشگان بالیوودی تفکیک کرد و حتی در میان هنرپیشگان نیز نمی‌توان دیدگاه و نظری واحد در قبال رژیم صهیونیستی مشاهده نمود.

1-5-مردم هند

بخشی قابل‌توجه از جمعیت هند (حدود 200 میلیون نفر) را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانان هند نیز همانند دیگر مسلمانان جهان، از رژیم صهیونیستی و جنایات آن نفرت دارند؛ تا جایی که از اماکن مورد حمله در حملات سال 2008 بمبئی، یکی از مراکز صهیونیستی آن شهر به نام «خانه‌ی نریمان» بود. به‌طورکلی، یکی از آماج‌های مهم سیاست‌های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی در هند را می‌توان جمعیت مسلمان این کشور دانست. این رژیم در تلاش است تا با ارائه‌ی تصویری صلح‌طلب و مدرن از خود از طریق پروژه‌های بالیوودی، از شدت صهیونیست ستیزی مسلمانان هند بکاهد.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در میان هندوهای افراطی، چنان که در میان مسلمانان منفور است، مورد نفرت قرار ندارد. دولت هند در سال 1947 به قطعنامه‌ی عضویت رژیم صهیونیستی –پس از شکل‌گیری بر پایه‌ی اشغال و جنایت- رأی منفی داد. در همان زمان، این رأی دولت، از سوی هندوهای افراطی حاضر در آن کشور مورد انتقاد قرار گرفت.[20] این نکته نیز قابل‌توجه است که روابط هند و رژیم صهیونیستی، در زمان نخست‌وزیری نارندرا مودی (به‌عنوان یک هندوی افراطی) به طور بی‌سابقه‌ای ارتقا یافت.

مثال‌هایی که از دو گروه مسلمانان و هندوهای افراطی ذکر شد، دو سر طیفی هستند که نوع دیدگاه عمومی مردم هند را در قبال رژیم صهیونیستی شکل می‌دهند. باوجودآنکه نظرسنجی دقیقی در این مسئله در دسترس نیست، به صورت کلی بعید به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از محبوبیتی در میان مردم هند برخوردار باشد. این رژیم نه‌تنها در چشم مردم هند، که در دید بسیاری از مردم دنیا، نظامی جنایتکار و ناقض حقوق بشر به شمار می‌رود و جنبش منزوی‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌های جهانی است که از سوی مردم در بسیاری از نقاط جهان جهت تنبیه این رژیم متجاوز و جنایتکار شکل گرفته است. این جنبش در هندوستان نیز فعال بوده و به‌عنوان یکی از آخرین نمونه‌ها، بزرگ‌ترین انجمن کشاورزی این کشور با 16 میلیون عضو، اعلام کرد که به این جنبش پیوسته است.[21] علاوه بر این، جنبش‌های مردمی دیگری نیز با ظرفیت میلیون‌ها نفر در هندوستان علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.

بنابراین، رژیم صهیونیستی، نه‌تنها در چشم مسلمانان، بلکه در میان پیروان دیگر مذاهب نیز، منفور و جنایتکار شمرده می‌شود.

2-5-هنرپیشگان

جامعه‌ی هنری هند را نیز می‌توان در حوزه‌های بسیاری، نمونه‌ای کوچک از جامعه‌ی هندوستان، با همان ویژگی‌های رفتاری و دیدگاه‌های مذهبی دانست. در رابطه با دیدگاه جامعه‌ی نخبه‌ی هند نسبت به رژیم صهیونیستی، باید نکته‌ای مهم را مد نظر قرار داد و آن اینکه، به صورت معمول، جنایات رژیم اشغالگر در میان طبقه‌ی نخبه شناخته‌شده‌تر است و در میان این اقشار، دیدگاه منفی‌تری (در مقایسه با عامه‌ی مردم) نسبت به آن رژیم وجود دارد.

در سفر اخیر نتانیاهو به هند –که به باور بسیاری، به‌منظور تلاش در چارچوب پروژه‌ی ارتقای وجهه‌ی بین‌المللی انجام شد[22]– برخی از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمای بالیوود (نظیر آمیتاب باچان، آبیشک باچان، آیشواریا رای باچان و…) با وی دیدار کرده و آن را افتخاری برای خود دانستند.[23] بااین‌وجود، سه تن از مهم‌ترین بازیگران بالیوود (شاهرخ خان، سلمان خان و امیر خان) از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سر باز زدند و این اقدام آنان با اقبال عمومی نیز مواجه شد.[24] در میان هنرپیشگان هندی نیز با وجود آنکه تحقیقی در دست نیست که دیدگاه عمومی آنان را نسبت به رژیم صهیونیستی نشان دهد، بااین‌حال می‌توان گفت که با توجه به نفرت عمومی از آن رژیم در سطح جهانی، بخش زیادی از بازیگران بالیوود نیز دیدگاه مثبتی در قبال آن ندارند.

6-موفقیت یا عدم موفقیت دیپلماسی سینمایی رژیم

برای ارزیابی و تحلیل موفقیت یا عدم موفقیت سیاست رژیم صهیونیستی، باید به بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های آن در عرصه‌ی سینمای بالیوود و جامعه‌ی مخاطب آن سیاست پرداخت. در این راستا، مهم‌ترین فرصت رژیم صهیونیستی در حال حاضر، نخست‌وزیر افراطی حاکم بر هند است. همچنین افراط‌گرایان هندو که در هند از نفوذی قابل‌توجه برخوردارند، می‌توانند اجرای سیاست سینمایی رژیم صهیونیستی را در راستای ارتقای وجهه‌ی خود در میان مخاطبان بالیوود یاری دهند. بااین‌وجود، دیدگاه منفی عمومی در میان مردم در قبال رژیم صهیونیستی و جنایات آن رژیم، اصلی‌ترین چالش این سیاست است. برطرف نمودن این موضوع را می‌توان اصلی‌ترین هدف رژیم از اجرای این سیاست دانست. جنبش منزوی‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی نیز به‌عنوان فعال‌ترین جنبش مردمی علیه رژیم صهیونیستی، در هند به صورت جدی فعال است که یکی دیگر از موانع موفقیت این سیاست به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی در بالیوود، آن را در کوتاه‌مدت نمی‌توان چندان موفق در نظر گرفت. بااین‌حال، این سیاست در صورت تداوم، در بلندمدت می‌تواند موجب تغییر ذهنیت بخشی از مخاطبان سینمای بالیوود (حداقل در میان جمعیت غیرمسلمان) شود.

7-جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

رژیم صهیونیستی نه‌تنها بر اساس اشغال و بر پایه‌ی تجاوز و جنایت شکل گرفت، بلکه از بدو تشکیل، عملاً بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و یک جنایتکار بین‌المللی بوده است. همین عوامل، آن را در چشم بسیاری از مردم جهان به منفورترین حکومت تبدیل کرده است. لذا، این رژیم طی سال‌های گذشته، پروژه‌هایی را جهت تنزیه چهره‌ی خود در عرصه‌ی بین‌المللی کلید زده است. در این راستا، پس از مشورت با برخی شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی، اقدام به ایجاد یا حمایت از نهادهای یهودی نموده تا با عملیات رسانه‌ای و تبلیغاتی، چهره‌ای مدرن و صلح‌طلب از آن رژیم برای مخاطبان تصویر شود.

در این راستا، سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به هند، تلاشی جدی جهت استفاده از ظرفیت بالای بالیوود در جهت ارتقای وجهه‌ی آن رژیم به شمار می‌رود. سینمای هند با دارا بودن بیش از یک میلیارد مخاطب، می‌تواند یکی از ابزارهای مؤثر و کم‌نظیر در دیپلماسی سینمایی به شمار آید. در این حوزه، رژیم صهیونیستی با چالش‌هایی از جمله نفرت عمومی در قبال خود مواجه است که موفقیت آن سیاست را با چالش مواجه می‌سازد. بااین‌حال، درصورتی‌که روند رو به رشد روابط هند با رژیم اشغالگر، مطابق روند فعلی ادامه یافته و رژیم صهیونیستی در سینمای هند به سرمایه‌گذاری بپردازد و در اقناع تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح بالیوود جهت انجام پروژه‌ی مشترک با رژیم صهیونیستی موفق شود، در بلندمدت خطر ایجاد تصویری عادی از آن رژیم در میان بخشی از مخاطبان سینمای بالیوود، جدی به نظر می‌رسد.

منابع و پی نوشت ها:

[1] Zeenat Saberin, Benjamin Netanyahu woos India’s Bollywood stars, Aljazeera, 18 January 2018, at:

https://www.aljazeera.com/news/2018/01/benjamin-netanyahu-woos-india-bollywood-stars-180118185445791.html.

[2] R. P. Barston, Modern Diplomacy, 4th Edition, Routledge, 2006, p. 1.

[3] محمدحسن خانی، دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها، تهران: دوفصلنامه دانش سیاسی، شماره دوم، پاییز و زمستان 1384، صفحه‌ی 137٫

[4] مانا طباطبایی راد، سیاست و جامعه در هندوستان (مجموعه مقالات)، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، صفحه‌ی 60٫

[5] همان، صفحه 61٫

[6 میلاد معین‌الدینی، روابط هند و رژیم صهیونیستی؛ از عدم شناسایی تا شراکت راهبردی، اندیشکده راهبردی تبیین، 13 تیر 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://tabyincenter.ir/18942.

[7] برای کسب اطلاعات بیشتر، رجوع کنید به:

حسین معلم، بازخوانی فاجعه پاکسازی نژادی در فلسطین، اندیشکده راهبردی تبیین، 25 اردیبهشت 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://tabyincenter.ir/19165.

صد سال جنایات رژیم صهیونیستی: نگاهی به کلکسیون کشتارها، الکوثر، 21 مهر 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://fa.alkawthartv.com/news/98459.

[8] U. N. Economic and Social Commission foe Western Asia.

[9] The Boycott, Divestment and Sanctions (BDS) Movement.

[10] ESCWA Launches Report on Israeli Practices Towards the Palestinian People and the Question of Apartheid, ESCWA Official Website, 15 March 2017, at:

https://www.unescwa.org/news/escwa-launches-report-israeli-practices-towards-palestinian-people-and-question-apartheid.

[11] Israel: 50 Years of Occupation Abuses, Human Rights Watch Official Website, 4 June 2017, at:

https://www.hrw.org/news/2017/06/04/israel-50-years-occupation-abuses.

[12] Nathaniel Popper, Israel Aims To Improve Its Public Image, Forward, 14 October 2005, at:

https://forward.com/news/2070/israel-aims-to-improve-its-public-image/.

[13] Brand Israel.

[14] Nathaniel Popper, Ibid.

[15] ISRAEL 21c.

[16] ISRAEL 21c Official Website, at:

https://www.israel21c.org/about/.

[17] Asa Winstanley and  Lobby Watch, Israel tech site paying “interns” to covertly plant stories in social media, 29 August 2017, at:

https://electronicintifada.net/blogs/asa-winstanley/israel-tech-site-paying-interns-covertly-plant-stories-social-media.

[18i] Hillel Campus.

[19] Hillel International Official Website, at:

http://www.hillel.org/about.

[20] میلاد معین‌الدینی، همان.

[21] 16 Million-Strong Organization in India Joins the BDS Movement, BDS Movement, 23 October 2017, at:

https://bdsmovement.net/news/16-million-strong-organization-india-joins-bds-movement.

[22] Rayana Khalaf, These Muslim Bollywood actors ‘refused to meet’ Israeli PM Benjamin Netanyahu, Step Feed, 22 January 2018, at:

https://stepfeed.com/these-muslim-bollywood-actors-refused-to-meet-israeli-pm-benjamin-netanyahu-4324.

[23] Rayana Khalaf,  Ibid.

[24] Rayana Khalaf, These Muslim Bollywood actors ‘refused to meet’ Israeli PM Benjamin Netanyahu, Step Feed, 22 January 2018, at:

https://stepfeed.com/these-muslim-bollywood-actors-refused-to-meet-israeli-pm-benjamin-netanyahu-4324.

 پایگاه تبیین

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟