دیدبان

دیدبان پیشنهاد می دهد: چه کتابی بخریم؟

دیدبان پیشنهاد می دهد: چه کتابی بخریم؟



1-تاریخ تحولات سیاسی ایران(زیر عنوان: تحولات سیاسی ایران در طول پانزده قرن)
دکتر موسی نجفی- دکتر موسی حقانی(رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،سردبیر فصلنامه تاریخ معاصر)
موسسه  مطالعات تاریخ معاصر ایران
کتاب حاضر در برگیرنده مباحثی در زمینه تاریخ تحولات سیاسی ایران طی پانزده قرن دوران اسلامی می‌باشد؛ هر چند به مشخصه‌های ایران قبل از اسلام نیز نگاهی اجمالی شده است ولی تاکید و نگاه اصلی کتاب به « ایران اسلامی شیعی» یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف می‌باشد. 

2-بهائیت در ایران
سید سعید زاهد زاهدانی
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ایجاد فرق ساختگی یکی از ترفندهای مرسوم دول استعمارگر برای به انحراف کشیدن جریان صحیح دین‌داری بوده است. " فرقه بهائیت"؛ اولین چیزی که با شنیدن این نام به ذهن مخاطب خطور می‌کند حکایت فرقه‌ای ساخته شده به دست دولتی است که در ایران به روباه پیر(انگلستان) معروف است. 

3-رازهای دهه شصت(زیر عنوان:تبیین منصفانه از رویدادهای سیاسی دهه شصت)
مرتضی صفار هرندی(تحلیل‌گر ارشد در حوزه تاریخ و سیاست معاصر
کیهان
کتاب‌ «راز‌های دهه شصت» جلد 42  از مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان» است که نویسنده آن سعی نموده است با اهتمام ویژه به تبیین رویدادهای تاریخی _ سیاسی دهه شصت(1357-1368) ، فارغ از کلیشه‌ها  با دیدی منصفانه به تحلیل حوادث این دهه بپردازد. کتاب، حاصل 6 سال تأملات و پژوهش‌های مرتضی صفار هرندی است. در این کتاب شما موضوعاتی همچون تحزب اسلامی، جنبش دانشجویی و  مباحث مربوط به سازمان مجاهدین را مطالعه می‌کنید.

4-انسان 250 ساله(زیر عنوان: تاریخ 250 ساله امامت)
موسسه جهادی صهبا
زندگی ائمه، علی‌رغم تفاوت ظاهری در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است، باید یک انسانی را فرض کنیم که 250 سال عمر کرده است و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست و شصت هجری این راه را طی کرده است.

5-چهل تدبیر(زیر عنوان:مروری بر مقاطع بحرانی تاریخ جمهوری اسلامی ایران)
علی الفت پور
پرستا
جمهوری اسلامی ایران در تاریخ پر فراز و نشیب خود بارها با وقایع مهمی روبرو شده است. مداقه در این اتفاقات تاریخی احساس تدبیری همیشگی با پشتوانه اندیشه‌ای ناب را برای انسان تداعی می‌کند که توانسته است این امانت سترگ را از تنگناهای تاریخ به سمت آینده روشن رهنمون کند. چهل تدبیر به بررسی چهل جریان که بخشی از تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی است، بپرداخته است. از این چهل پرونده بیست و یک مورد آن مربوط به حیات سیاسی امام راحل رحمه الله علیه است و نوزده مورد آن مربوط به دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌باشد.

6-بصیرت تاریخی(زیر عنوان: اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران)
موسی نجفی
نشرآرما
آن چیزی که  می‌تواند ما را در مقابل تهاجم فرهنگی و انفعالی که امروز در زمینه فکری دچار آن هستیم فعال کند، «جریان سازی» است. با جریان‌سازی تاریخی و با فعال برخورد کردن در تاریخ می‌توانیم صورت مسئله‌ها را حداقل خودمان ترسیم کنیم.

 7-جریان شناسی فکری ایران معاصر
عبدالحسین خسروپناه(ریاست  موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مدرس حوزه و دانشگاه)
موسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی
با نگاهی به تاریخ معاصر ایران به این نتیجه خواهیم رسید که جریان‌های سیاسی جاری در تاریخ از عقبه‌ای فکری برخوردارند. با نگاهی عمیق‌تر درخواهیم یافت این جریان‌های فکری هستند که جریانات سیاسی را شکل می‌دهند. جریانات فکری در تقابل با مدرنیته است که تقسیم‌بندی می‌شوند. 

8-نقش آفرینان عصر تاریکی(زیر عنوان: تبارشناسی جریان‌های سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی(
مرتضی صفار هرندی(تحلیل‌گر ارشد در حوزه تاریخ و سیاست معاصر(
کیهان
بیشتر اجزای اصلی این نظام با تصمیم و رأی مردم در گزینش  صاحبان بینش‌ها و روش‌های مختلف شکل می‌گیرند. از طرفی از این واقعیت گریزی نیست که بالاخره هر مجموعه‌ای که از این پس هدایت و اجرای برنامه‌های کشور را عهده‌دار می‌شود بر یک پشتوانه اندیشه و تاریخی تکیه زده است. این کتاب در صدد است تا بسترهای شکل‌گیری گرایش‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی در مقاطع تاریخی مختلف کشورمان روشن‌تر کند و همچنین می‌خواهد پندارها و رفتارهای گذشتگان  را از خلال واقعیت‌های اجتماعی و بنیان‌های فکری زمانه آن‌ها ریشه‌یابی کند. بررسی تفکرات روشنفکران مهم در طول تاریخ کشورمان از دغدغه‌های اصلی مؤلف کتاب می‌باشد.

9-انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ(انقلاب اسلامی و بیداری ملت‌ها)
دکتر حسین کچویان
سوره مهر
از آغاز نهضت مردم مسلمان منطقه از اواخر پاییز 1389 در تونس، به دلایل مختلفی سوال از هویت و ماهیت این نهضت‌ها، به موضوع مناقشات و مجادلات محافل رسانه‌ای، سیاسی و علمی بدل گردید. در این کتاب تلاش شده است به دو سوال محوری پاسخ داده شود. سوال اول ناظر به ماهیت و هویت این جنبش‌هاست و می‌پرسد که آیا آن‌ها جنبش‌هایی اسلامی هستند یا چنانچه فرضیات رقیب ادعا می‌کنند، ماهیت لیبرال دموکراتیک از نوع سکولار یا تجددی دارند؟ سوال دیگر دقیقا به فرضیه پایه‌ای این بررسی بر می‌گردد. چنان که با نگاهی تاریخی می‌پرسد که آیا جنبش‌های کنونی منطقه در پیوند با انقلاب اسلامی ایران قرار دارند و نتیجه موج حاصله از آن در جهان، به ویژه جهان اسلام می‌باشد؟

10-جریان شناسی بهائیت
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دفتر نشر معارف
مجموعه کتاب های پرسشها و پاسخهای دانشجویی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دفتر نشر معارف انتشار پیدا کرده است .
آنچه این کتابها را از انواع مشابه برجسته می سازد طبقه بندی موضوعی ، توجه به شبهات و سوالات روز ، پاسخگویی بلیغ وبر اساس نظرات علما و مراجع عظام می باشد .لازم به ذکر است ،این کتاب ها در عین حال این که دانشجویی نام گرفته اما برای هر ذهن پرسشگر و برای پاسخ به شبهات در اکثر محیط ها مناسب می باشد .با توجه به بمباران اطلاعاتی دشمنان اسلام ناب و شبهه افکنی روز افزون آنها مطالعه ی چنین کتاب هایی که حجم کم ، بیان ساده و حتی قیمت اندک دارد به همه و خصوصا فعالان فرهنگی حوزه جوان و نوجوان توصیه می شود .

10-جریان شناسی سیاسی در ایران
علی دارابی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
شناخت صحیح مسایل سیاسی هر جامعه و تحلیل درست از وقایع بدون شناخت ماهیت جریان‌های فکری- سیاسی ناممکن است. بازشناسی جریان‌ها، مواضع و ویژگی‌های آن ها باعث برخورد آگاهانه، هوشیارانه و سنجیده‌تر در حال و آینده خواهد شد و کمک می‌کند تا راه طی شده و وضع موجود را به خوبی درک و افق روشنی از آینده را فرا روی خود دید. این کتاب که در برگیرنده جریان‌های سیاسی از 1320 ه.ش تا 1387 ه.ش است در نوع خود یکی از جدیدترین و جامع‌ترین آثار در حوزه جریان‌شناسی سیاسی در ایران بشمار می‌آید.

11-ارتش سری روشنفکران(زیر عنوان:نیمه پنهان روشنفکران)
پیام فضلی نژاد
انتشارات کیهان
واکاوی اندیشه‌ها و یافتن ارتباطات پنهان و آشکار آنها با عوامل و کارگزاران صحنه سیاست، منجر به دریافت شناختی عمیق از وقایع و رویدادهای پیرامون می‌شود. «ارتش سری روشنفکران» براساس یک «متدولوژی تاریخ‌نگاری» تازه در زمینه «تاریخ‌ سری» و پیوند آن با «تاریخ اندیشه‌ها» نوشته شده و روایت ناگفته‌هایی از تاریخ سیاسی معاصر ایران و نیمه پنهان کارگزاران «» و علوم انسانی سکولار است.

12-کتاب «جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور»
حمیدرضا مظاهری سیف
انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
این کتاب در دو بخش و هشت فصل به جریان شناسی عرفان های نوظهور می پردازد.
نویسنده در بخش اول که سه فصل کتاب را شامل می شود افکار «سای بابا»، «وین دایر»، «کریشنا مورتی»، «مرلین منسون»، «دالایی لاما» را نقد می کند و بررسی تطبیقی شش مکتب عرفانی شمینیسم، تائوئیسم، بودیسم، هندوئیسم، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی را به خواننده ارایه می دهد. در بخش دوم کتاب، معنویت گرایی پست مدرن را مورد توجه قرار گرفته است و نویسنده به نقد عرفان «تی.ام»، اندیشه «اوشو»، افسانه معنویت «پائولو کوئیلو»، عرفان «فالون دافا» و عرفان «سرخ پوستی» پرداخته است.
 
13-معمای پرونده هسته ای ایران
محمدهادی توكل پور كوخندان
انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی
فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس چارچوب های حقوقی حاكم بر فعالیت های هسته ای( معاهده ان پی تی) اساسنامه آژانس و موافقت نامه پادمان جز حقوق ذاتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد. ایران طبق مفاد معاهده ان پی تی، خصوصا ماده 4 آن، حق توسعه، تحقیق، تولید و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را داراست.
كتاب بررسی حقوقی مسأله هسته ای ایران پژوهشی است كه آقای محمدهادی توكل پور كوخندان انجام داده و آن را در 328 صفحه تنظیم، با مقدمه و پیشگفتار شروع و در قالب سه بخش، كه هر بخش دارای چند فصل است ارئه نموده است و چاپ نخست آن در تابستان 1388 به تعداد 1500 مجلد از طریق انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی وارد بازار كتاب شده است.

14-جریان شناسی دفاع از حقوق زنان در ایران
ابراهیم شفیعی سروستانی
کتاب طه
نویسنده در بخش اول کتاب به عنوان بحثی مقدماتی، تلاش غرب برای همسان سازی فرهنگ ملت ها را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و نقش و جایگاه زنان در جریان همسان سازی را تبیین کرده است و در بخش دوم کتاب نیز با تقسیم بندی جریان های فعال در عرصه دفاع از حقوق زنان، به سه جریان عمده سیاسی، سکولار و دینی، ویژگی های هر یک از این جریان ها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. 
شفیعی سروستانی در بخش اول کتاب با توجه به «دنیای قشنگ نو» اثر هاکسلی و همچنین نظریه «پایان جهان»، به همسان سازی فرهنگی اشاره می کند و بعد از آن درباره اهداف غرب از این همسان سازی فرهنگی سخن می گوید. 


15-گروه هاي قدرت در ساختاري سياسي دوره پهلوي دوم ( 1342-1357)
علي جان مرادي جو
نشر اعتدال
پژوهشي درباره سيستم «قدرت سياسي» و نفوذ گروه‎هاي سياسي مختلف در دستگاه حاكمه در دوران حكومت «پهلوي» دوم است. 

16-عصرفریب  (خاطرات محمد البرادعی)
فیروزه رشتی و شیما صفایی
انتشارات ایران
به گفته «متروپولیتن بوکز» ناشر این کتاب در آمریکا، در كتاب البرادعي هرچند به زندگی شخصی او نيز پرداخته شده اما بیش از هر چیز بر مسایل امنیتی بین المللی و دیدگاه البرداعی در این باره تمرکز شده است. ناشر آمریکایی او می‌گوید این کتاب بیش از هر چیز نشان دهنده چهره مستقل البرادعی در شرایطی است که فشارهای بین‌المللی از هر سو بر او وارد می شود. انتشار اين كتاب در بريتانيا برعهده «لبن کوبلنتس» است. 
اين كتاب همزمان در خاورميانه و شمال آفريقا، كشورهاي  مشترك‌المنافع و آمريكا توزيع خواهد شد و انتشارات دارالشروق مصر كار ترجمه آن را به عربي برعهده دارد. 
البرادعی متولد ۱۷ ژوئن ۱۹۴۲ در قاهره، سیاستمدار و حقوقدان مصری است که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

17- «جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران»
رمضان شعبانی 
 نشر اعتدال قم 
کتاب "جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران" نوشته رمضان شعبانی سارویی، توسط نشر اعتدال قم و با همکاری سازمان مطالعات و پژوهش‌های بسیج دانشجویی منتشر شده است. کتاب "جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران" در سه فصل با عنوان‌های "کلیات"، "جریان شناسی قبل از انقلاب اسلامی" و "جریان شناسی بعد از انقلاب اسلامی" تدوین شده است.

18-جریان شناسی ضد فرهنگ ها
عبدالحسین خسرو پناه
موسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی

فرهنگ اسلامی ایرانی دارای خرده فرهنگ‌هایی مانند لری، ترکی، بلوچی و عربی است که هیچ تعارضی با فرهنگ اصیل اسلامی ندارند. در اصل مجموعه‌ فرهنگ اسلامی ایرانی هستند که خدا و نبوت را قبول دارند و به سنت‌های ایرانی همسوی با اسلام احترام می‌گذارند، اما دارای آداب متفاوتی هستند.
یک سری تشکل‌ها و جریان‌های فرهنگی دیگر وجود دارد که با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و تزاحم دارند و از آن به ضدفرهنگ‌ها تعبیر می‌شود، ضدفرهنگ‌ها با فرهنگ اصیل جامعه تعارض و چالش دارد.

19-حرکت (تحلیل جریان فکری و تربیتی انسان)
کتاب حاضر از سری سخنرانی های مباحث تربیتی استاد صفایی می باشد که در سالهای 56 و 57 در میان جمعی از دانشجویان تحت عنوان حرکت ایراد شده است.
در این مجموعه خواننده با سه بحث کلی ضرورت، جهت و نیازهای حرکتِ انسان آشنا می شود.
ضرورت حرکت و رشد آدمی با توجه به سه عامل قدر و ارزش، ترکیب خاص و نیازهای او و با توجه به درک فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد توضیح داده می شود. در بحث جهت حرکت، هدف، چیزی بالاتر از عدالت و آزادی و رفاه و تکامل که آرمانهای کنونی انسان معاصرند معرفی می گردد چرا که هدف انسان رشد اوست. ادبیات قدرتمند، استفاده از اصطلاحات قرآنی و باریک بینی نویسنده از ویژگی های این کتاب است.

20-جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی - سیاسی ایران (از روی کارآمدن محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی)
رسول جعفریان
تحولات سیاسی شگرف و دامنه داری که به صورت انقلاب یا رفرم در جامعه ای پدید می آید، بی شک سلسله ای از تحولات فرهنگی ، معرفتی و بینشی را پشت سر گذرانده است. انقلاب اسلامی سال 1357 از این قاعده مستثنا نیست. 
کتاب حاضر، مروری است بر تاریخ تحولات فرهنگی، با تاکید بر رخدادهای فرهنگی ـ سیاسی که در انقلاب اسلامی پایه و اساس قرار گرفته است. ضمنا رهبر معظم انقلاب تحشیه هایی بر این کتاب زده اند که از چاپ سوم به بعد در کتاب به چاپ رسیده است.

21-جریان شناسی چپ در ایران
حمید احمدی حاجیکلایی 
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
این کتاب جدیدترین تحقیق در زمینه جریان شناسی گروههای چپ و توده ای در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی است که در صدد بررسی و تعقیب پیدایی، تکوین، تطور، زوال و افول جریان و جنبش چپ در ایران به صورت "سرگذشت پژوهشی" است.
"جریان شناسی چپ در ایران" شامل پنج فصل است. 

22-ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران
بهرام اخوان کاظمی
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
کتاب «علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران» نوشته بهرام اخوان کاظمی، توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب به تجربیات حزب‌گرایی و تحزب در ایران پرداخته است.«علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران» بیست و نهمین اثر از مجموعه کتاب‌های جامعه‌شناسی سیاسی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به حساب می‌آید که در شش بخش تدوین شده است. 
23-نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
جمیله علم الهدی
انتشارات کانون اندیشه جوان
سکولاریسم که مکتبی با هدف دین‌زدایی در اجتماع مسلمین به شمار می‌آید، به اشکال گوناگون اندیشة دینی را هدف قرار داده و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نفوذ آن نیز تعلیم و تربیت است. در این راستا سکولارها می‌کوشند با گسترش سیطه بر نظام آموزشی، آن را به سوی علم‌گرایی بدون معرفت دینی و روشنفکری مبتنی بر تعارض با دین سوق دهند. در ایران نیز ریشة این اقدامات به عهد صفویه بازمی گردد. زمانی که عده‌ای سست عنصر به دلیل ضعف بینشی خود را تسلیم فرهنگ بیگانة غرب کردند. اینها بیشتر افرادی بودند که برای تحصیل دانش به کشورهای غربی فرستاده می‌شدند و سوغاتشان برای میهن همانا تنفر از فرهنگ بومی خود بود.

24-عدالت در گرداب: جریان شناسی تحلیلی حکومت علوی (ع)
موسسه اشراق حکمت و فرهنگ اسلامی
این کتاب بررسی جریان های اثرگذار حکومت علوی را بر عهده دارد و قابلیت تطبیق بر جریانهای موجود در کشور را دارد که در دو بخش بدانها پرداخته است:
بخش یکم؛‌چالش های مردم
بخش دوم: چالش‌های نخبگان؛

25-لیبرالیسم ایرانی: بررسی جریان های راست در ایران
جهاندار امیری
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

کتاب لیبرالیسم ایرانی، جریان‌های راست در ایران در یک مقدمه و پنج فصل تدوین شده است.
انگیزۀ اصلی در نگارش این تحقیق علاوه بر لیبرالیسم و بنیادهای اصلی و تاریخی آن در غرب، بیان چگونگی ورود تفکر لیبرال به ایران و چگونگی تعامل آن با سایر ارکان قدرت جامعه همچون مردم، دین مداری و حکام بوده است.

26-وضع کنونی تفکر در ایران
رضا داوری اردکانی، تهران
سروش (انتشارات صداو سیما)
دکتر داوری اردکانی در این اثر به بررسی موضوع تفکر و پیشینه آن می پردازد و ضمن بررسی وضعیت تفکر در ایران، خواننده را با موضوع زبان که آیینه تفکر و معرفت است و موضوعات دیگر در زمینه فرهنگ، فلسفه، شعر، تحولات جدید علم و ... آشنا می کند. مولف معتقد است که هر دوره تاریخی با یک اصول و مبادی خاص آغاز می شود و وقتی این اصول از اعتبار و اثربخشی افتاد، دوره تاریخی به پایان می رسد.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟