به گزارش دیدبان،چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه سبکهای مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانشآموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام دانشآموزان عادی و تیزهوش شهر کرج در سال تحصیلی 93-94 بود(1200= N). نمونه ی این پژوهش شامل 100 دانشآموز عادی و 100 دانشآموز تیزهوش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده گردید. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه پردازش هیجانی پارکر و پرسشنامه شیوه های مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. براساس یافتهها، بین دو گروه از دانشآموزان (تیزهوش و عادی) از نظر سبک مقابله (0/03 ≥ P) و پردازش هیجانی(0/01 ≥ P) تفاوت معناداری وجود دارد. دانشآموزان تیزهوش به علت دارا بودن منابع و توانمندی های شناختی و هیجانی توانایی نظم دهی و پردازش هیجانی متفاوتی دارند و در نتیجه، با مدیریت متفاوت هیجانات، سبک مقابله ای متفاوتی را تجربه میکنند.
کلیدواژه ها: پردازش هیجانی؛ شیوه مقابله با استرس؛ دانشآموزان؛ تیز هوش
نویسنده:
مسلم عباسی: استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، پاییز 1395.