به گزارش دیدبان،چکیده
منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایة سازمانیاند. از این رو، کاهش میزان ترک خدمت آنان برای باقیماندن سازمان در شرایط رقابتی و دستیابی به سطوح عالی عملکرد حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هویت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده، اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان یک بیمارستان دولتی در استان مازندران است. برای جمعآوری دادهها 250 پرسشنامه توزیع شد. اطلاعات جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel8.8 تجزیهوتحلیل شد. پایایی پرسشنامه با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن نیز از طریق تحلیل عاملی مرتبۀ اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان داد هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معناداری دارد. حمایت سازمانی ادراکشده بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت و معنادار و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، اشتیاق شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت، و بر قصد ترک خدمت تأثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت، تأثیر تعهد عاطفی بر قصد ترک خدمت تأیید نشد.
کلیدواژه ها: اشتیاق شغلی؛ تعهد عاطفی؛ حمایت سازمانی؛ قصد ترک خدمت؛ هویت سازمانی
نویسندگان:
مرتضی سلطانی: استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سهیل نجات: دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فرشید خمویی: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
پوریا پسندیده: کارشناسارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 3، پاییز 1396.