به گزارش دیدبان،چکیده
تنها علم حصولی است که محور بحث مطابقت حکایی و فراحکایی قرار میگیرد. «ذهن»، بهعنوان ساحت حکایی و شأنی از شئون نفس، در جدول وجودی خود ویژگی حاکیّ بالذات بودن صور تصوری جزئی و کلی، و صور قضیهای و تصدیقی را ارائه میدهد و بستری فراهم میکند که عقل به یاری آن، به اینگونه ویژگی صور بار مییابد و ازآنجاکه حکایت این صور بالذات است، نتیجه میگیرد که براساس اصل تضایف، بایستی حاکیّ و محکیّ نیز در ظرف حکایت تحقق داشته باشند، چراکه حاکیّ همین صوری میباشند که چیزی را ارائه میدهند و محکیّ هم همان چیزی است که با واسطۀ این صور ارائه میشود. بر این اساس، این مفاهیم نیز، صرف نظر از واقع نفسالامریِ خود، با چیزی که ارائه داده و مینمایانند مطابقت حکایی دارند و چنین مطابقتی در ذهن ارائه شده و نمایش داده میشود و عقل آن را یافته و به صحت آن حکم میکند.
کلیدواژه ها: ذهن؛ صور ذهنی؛ مطابقت حکایی؛ معقولات اولی؛ معقولات ثانیۀ منطقی؛ معقولات ثانیۀ فلسفی
نویسندگان:
حسن معلمی: دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
عبدالحسین رحیمی ترکی: دانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
فصلنامه آیین حکمت - دوره 9، تابستان 96 - مسلسل 32، زمستان 1396.