دیدبان

بازهم ادعاهای ثابت نشده ی هاشمی

بازهم ادعاهای ثابت نشده ی هاشمی
دیدبان: این روز ها صحبت کردن و اظهار نظر کردن در مورد اکبر هاشمی رفسنجانی  و آمدن و نیامدن او به عرصه رقابت در انتخابات از طرف رسانه ها و تحلیل گران به اوج خود رسیده است.
آخرین اظهارنظرها در این باره از سوی چهره های سیاسی طوری است که سعید حجاریان در مورد او می گوید: "هاشمی در دقیقه 90 در انتخابات ثبت نام می کند" و باقری لنکرانی به او پیشنهاد داده است که وارد عرصه انتخابات نشود. حتی یاسر هاشمی در مورد گمانه زنی رسانه ها و سیاسیون در مورد حضور پدرش در انتخابات، کاندیداتوری هاشمی را کذب محض خوانده بود. اما روز گذشته اکبر هاشمی رفسنجانی در مقابل همه این اظهار نظر ها در جمع خبرنگاران گفت: "نمی گویم که نمی آیم".  
هاشمی در حالی حضورش در انتخابات را در هاله ای از ابهام قرار داده است که وی بعد از دوره ریاست جمهوری‌اش شکست های سنگینی را در عرصه انتخابات تجربه کرده است. هاشمی در انتخابات مجلس ششم در حالی در تهران نتوانسته بود رتبه ای بهتر از سی ام، یعنی نفر آخر تهران، از ورود به مجلس شورای اسلامی انصراف داد و چشم به انتخابات ریاست جمهوری سال 84 دوخت و با برند هاشمی 2005 به میدان آمد اما در مقابل رقیب گمنامش محمود احمدی نژاد شکست سنگینی را تجربه کرد. هاشمی که در سال 88 به این نتیجه رسیده بود که خودش به میدان نیاید و از میر حسین موسوی در مقابل احمدی نژاد حمایت کند ولی اینبار هم نتوانست طعم پیروزی را بچشد. این شکست ها به گونه ای در سیاست ورزی وی تاثیر گذاشت که برخی تحلیلگران بر این باورند سیاست هاشمی در مقابل احمدی نژاد و نظام تبدیل به یک سیاست ورزی احساسی به جای سیاست ورزی عقلانی شد و شاهد این رفتار نامه هاشمی به رهبر انقلاب درباره شعله ور شدن آتش فتنه و نماز جمعه 26 تیر می دانند. ظرفیت منفی هاشمی در صحنه سیاسی کشور آنچنان است که تا کنون 2 نفر یعنی «خاتمی» و «احمدی‌نژاد» با تکیه بر همین ظرفیت منفی رئیس‌جمهور شده و 16 سال ریاست دستگاه اجرایی را به عهده گرفته‌اند. در حالی که 2 نفر دیگر یعنی «ناطق نوری» و «موسوی» با تصور چسبندگی آنان به هاشمی، سرنوشت کاملا متفاوتی پیدا کردند. یکی (ناطق نوری) سال‌های سال است که مجبور شده از سیاست بازنشسته شده و کناره‌گیری کند و دیگری (موسوی) به‌رغم حضور 30 ساله و موثر در درون نظام، امروز در موضع اپوزیسیون و در حاشیه قرار گرفته است.
در انتخابات مجلس ششم در سال 78 نیز همین ظرفیت منفی به کلی جریان کارگزاران را که مستقل از جریان مشارکت و عمده دوم خردادی‌ها با سر‌لیستی هاشمی به صحنه انتخابات آمده بود از حیز انتفاع ساقط کرد و نامزد مهم این جریان یعنی فائزه هاشمی را که در انتخابات مجلس گذشته (مجلس پنجم) در کورس رقابت نفر اولی در تهران بود، به نفر 57 هفتم انتخابات مجلس ششم مبدل کرد. در انتخابات سال 84 نیز برگ برنده احمدی‌نژاد همین ظرفیت منفی هاشمی بود که موجب غلبه احمدی‌نژاد بر وی شد. در انتخابات سال 88 نیز ظرفیت منفی هاشمی کارکرد مهمی در صحنه انتخابات داشت و مهم‌ترین مساله‌ای که در مناظره 13 خرداد 88، موسوی را در این ماراتن نفسگیر به زانو درآورد، همین مساله بود که احمدی‌نژاد توانست مارک نمایندگی وی برای هاشمی را بر چهره سیاسی موسوی بچسباند.
هاشمی در حالی بازی "نمی آیم – می آیم" را راه انداخته است که این روز ها بشدت نیازمند کسب دوباره اعتبار از دست رفته خویش در بین جمیع گروه های سیاسی است و تا حدودی در جذب بعضی از اصلاح طلبان که موجودیتشان را در زیر عبای هاشمی می جویندموفق بوده است ولی اکثر گروه های سیاسی فعال در انتخابات ریاست جمهوری نفع خود را تقابل با هاشمی و ظرفیت منفی تمام نشدنی‌اش می‌بینند.
هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز که با حضور وبلاگ نویسان و خبرنگاران برگزار شد از نوار ظبط شده ای می گوید که در آن پیش گویی مشکلات کشور را کرده  و می گوید: "اگر به نظرات من عمل مي شد گرفتار شرارتهاي سال 88 نمي شديم". این در حالی است که هاشمی رفسنجانی از طرف جریان فتنه امید جنبش سبز خوانده می شد و در نماز جمعه 26 تیر که فتنه گران هم در آن آمده بودند هاشمی صحبت از آزادی زندانیان سیاسی همان آشوب طلبان و دلداری و حمایت از خانواده عزاداران که بسیاری از آنها عزادار زنده ها بودند کرد که با حمایت جماعت حامی فتنه حاضر در خیابان های اطراف دانشگاه تهران و بعضا داخل دانشگاه تهران همراه شد. 
البته آقای هاشمی توضیحی درباره مصاحبه عفت مرعشی مبنی بر اعلام تقلب در صورت عدم پیروزی میرحسین موسوی و حضور فرزندان وی در تجمعات غیرقانونی نداد.
عفت مرعشی پس از رای دادن گفته بود: اگر نتیجه انتخابات کسی غیر از موسوی شد، تقلب شده و مردم به خیابان ها بریزند. 
با این وجود مشخص نیست چگونه هاشمی مدعی است که اگر به نظراتش عمل می شد دچار فتنه88 نمی شدیم؟! البته این اولین باری نیست که اقای هاشمی برای مستند بودن حرف هایش طرف مقابل را به اسنادی ارجاع می دهد که موجودیت آن زیر سوال است. پیش از این نیز آقای هاشمی برای اثبات تقرب خویش به آرمان های امام خمینی (ره) خواب هایی را که از ایشان دیده بود را بعنوان سند درستی حرف هایش معرفی کرده بود.
هاشمی رفسنجانی در این جلسه بشدت به نقد سیاست خارجه دولت احمدی نژاد پرداخت وگفت: "البته در سياست خارجي هم بد عمل شده است. نداي هل من مبارز مي طلبند كه بياييد دعوا كنيم. بعد مي گويند قطعنامه ها كاغذ پاره است برويد آب زيرش را بخوريد. عهدنامه شوراي امنيت براي لغوش بايد دوباره اجماع شود و اين اجماع براي كشور هزينه زيادي دارد. بايد كلي از ما باج بگيرند." وی در ادامه اظهارتش گفت: "ما با اسرائيل سر جنگ نداريم. حالا اگر عرب ها جنگ كردند ما كمك مي كنيم."  
این در حالی است مقام معظم رهبری در رابطه با استکبار ستیزی در دولت نهم و دهم می فرمایند: «استكبارستيزى - كه معناى ويژه‌ى انقلابى خودش را دارد - در اين دولت تشخص و تميّز پيدا كرد. معناى استكبارستيزى دشمنى كردن با دولتهاى دنيا نيست، معنايش دشمنى كردن با استكبار است. مسئله‌ى اعاده‌ى عزت ملى و ترك انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زياده‌طلبى سياستهاى ديگران و ترك شرمندگى در مقابل غرب و غربزدگى را هم انسان در اين دولت احساس مى‌كند؛ عزت ملى و استقلال حقيقى و معنوى از اينجا حاصل ميشود. استقلال به اين نيست كه انسان شعار استقلال بدهد يا حتى مثلاً در زمينه‌هاى اقتصادى هم به يك رشد بالايى دست پيدا كند؛ نه، استقلال اين است كه يك ملت به هويت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهميت قائل باشد، براى حفظ او تلاش و كار كند و در مقابل متعرضين و مستهزئين، شرمنده‌ى اظهارات و جايگاه خود نباشد.»   
رهبر انقلاب همچنین علاوه بر دخالت مستقیم ایران در جنگ 22 روزه و 33 روزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی می فرمایند: "گاهی سردمداران رژيم صهيونيستی، ما را تهديد هم ميكنند؛ تهديد به حمله‌ی نظامی ميكنند؛ اما به‌نظرم خودشان هم ميدانند، و اگر نميدانند، بدانند كه اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آويو» و «حيفا» را با خاك يكسان خواهد كرد".
امام خمینی (ره ) نیز در رابطه مبارزه با اسرائیل می فرمایند: "امروز قبله اول مسلمين ، به دست اسرائيل اين غده سرطاني خاورميانه افتاده است . امروز برادران فلسطيني و لبناني عزيز ما را با تمام قدرت مي كوبد و به خاك و خون مي كشد . امروز اسرائيل با تمام وسايل شيطاني تفرقه افكني مي كند . بر هر مسلماني لازم است كه خود را عليه اسرائيل مجهز كند".
پیش از این رهبر انقلاب نیز فرمودند: ما در قضاياى ضديت با اسرائيل دخالت كرديم؛ نتيجه‌اش هم پيروزى جنگ سى و سه روزه و پيروزى جنگ بيست و دو روزه بود. بعد از اين هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژيم صهيونيستى مبارزه كند، مقابله كند، ما پشت سرش هستيم و كمكش ميكنيم و هيچ ابائى هم از گفتن اين حرف نداريم. اين حقيقت و واقعيت است.


منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران