به گزارش دیدبان،براساس نظریههای جدید رشد اقتصادی و اقتصاد بینالملل بهبود شاخصهای نهادی میتواند از طریق ایجاد فضای رقابتی و بازاری مطمئن و نیز کاهش هزینههای مبادلاتی موجب افزایش قدرت رقابتپذیری و توسعه صادرات گردد. بر این اساس هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر عوامل نهادی (حکمرانی) و مؤلفههای منتخب اقتصاد دانشبنیان (انباشت هزینههای تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) و متغیر قیمتی (نرخ ارز) بر صادرات اقتصادهای نوظهور طی دوره زمانی(2013-1996) است. نتایج مطالعه که به روش دادههای پانل انجام گرفته، بیانگر تأثیر مثبت و معناداری شاخص حکمرانی خوب بر صادرات است. همچنین مؤلفههای دانش (انباشت تحقیق و توسعه داخلی، انباشت فناوری اطلاعات و ارتباطات و انباشت هزینههای آموزشی بهعنوان جانشین سرمایه انسانی) تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه صادرات اقتصادهای نوظهور دارند. متغیر قیمتی نرخ ارز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر صادرات اقتصادهای نوظهور دارد. بنابراین میتوان بیان داشت مؤلفههای جدید تولید نقش تعیینکننده در توسعه صادرات اقتصادهای نوظهور دارد.
واژههای کلیدی: صادرات، حکمرانی خوب، تحقیق وتوسعه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه انسانی.
نویسندگان:
فاطمه کیمیائی ، محمد ارباب افضلی
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی - سال چهارم، شماره 13، بهار 1395.