دیدبان

چرا فریاد عدالتخواهی به کمیته انضباطی ختم می شود؟

چرا فریاد عدالتخواهی به کمیته انضباطی ختم می شود؟

در چند سال اخیر مسئله ای که کم و بیش به چشم میخورد مسئله برخورد با دانشجویان ارزشی در دانشگاهای داخلی است، مسئله ای که اگر به آن بی توجه باشیم امکان دارد حضور دانشجویان ارزشی و فضای ارزشی در دانشگاه ها را کمرنگ تر کند و زمینه دور شدن دانشگاه از بستر انقلابی را فراهم آورد.

توجه به نقش دانشجویان ارزشی در دانشگاه ها به عنوان حامیان واقعی ارزش های انقلاب حائز اهمیت است اما اخیرا مسئله احضار دانشجویان ارزشی به کمیته انضباطی و برخورد با آنان چندین مرتبه اتفاق افتاده است به عنوان مثال برخورد دانشگاه تهران با ۳ دانشجوی ارزشی به دلیل پر رنگ کردن پرچم رژیم صهیونیستی در مقابل ورودی دانشکده حقوق و علوم سیاسی زیر پای دانشجویان دانشگاه تهران، برخورد با ۱۳ دانشجوی ارزشی در راستای برگزاری تجمع در اعتراض به اهانت به امام هادی(ع)، اما این بار برخورد با ۷ دانشجوی ارزشی دانشگاه شهید شمسی پور به دلیل اعتراض به تغییر مکان دانشگاه، باعث می شود تا این پرسش برای ما ایجاد شود که این برخوردها به چه دلیلی صورت می گیرد؟

احضار دانشجویان ارزشی به دلیل زیر پا گذاشتن پرچم رژیم صهیونیستی

۱۶ مهرماه سال گذشته ۳ تن از دانشجویان ارزشی دانشگاه تهران به جرم تلاش برای پررنگ کردن پرچم رژیم صهیونیستی در مقابل ورودی دانشکده حقوق و علوم سیاسی زیر پای دانشجویان دانشگاه، به کمیته انضباطی احضار شدند.

همچنین برنامه یادواره شهید رجب بیگی که چندسالی است توسط بسیج دانشجویی پردیس فنی دانشگاه تهران برگزار می شود امسال قرار بود با سخنرانی سردار سعید قاسمی برگزار شود اما مجوز این برنامه توسط مسئولین دانشگاه تهران لغو شده است. شنیده شده که ریاست دانشگاه تهران در پاسخ به چرایی لغو مجوز این برنامه گفته است که آقای قاسمی مناسب فضای دانشجویی نیست.

حتی فیلم قلاده های طلا علیرغم اکران در چندین دانشگاه مهم تهران، در دانشگاه تهران مجوز اکران دریافت نکرد. ریاست دانشگاه تهران باز هم علت این امر را «امکان بروز تشنج و درگیری» و «کدهای رسیده» عنوان کرد.

احضار ۳ دانشجو ارزشی به دلیل اعتراض به هتاکی علیه امام هادی(ع)

اقدامات دانشگاه تهران به همین جا ختم نمی شود. چندی پیش در راستای برگزاری تجمع دوم خرداد در اعتراض به اهانت به امام هادی(ع) و هتاکی نشریه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از سوی مسئولان این دانشگاه ۱۳ دانشجوی ارزشی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند و ریاست دانشگاه فرهاد دانشجو در صدد اخراج آنان بر آمد.

واکنش نمایندگان مجلس/موضوع را از وزارت علوم پیگیری می‌کنیم

برخورد دانشگاه ها با برخی از دانشجویان ارزشی در آن زمان واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت از جمله آن محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار مجلس «خبرگزاری دانشجو»، ضمن محکوم کردن اقدام توهین کنندگان به ساحت امام دهم گفت: به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دانشجویان و مدیران دانشگاهی و اجرایی انتظار دارم قوانین و مقررات را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس افزود: حتماً این مسئله را پیگیری کرده و از دانشگاه، گزارش کتبی در خصوص جزئیات جریانات پیش آمده را خواهم خواست.

در رابطه با برخورد با دانشجویان ارزشی در آن زمان الیاس نادران نیز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، ابراز داشت: اگر ادعای دانشجویان در ارتباط با نحوه برخورد دانشگاه صحیح باشد، باید گفت رفتار مناسبی با دانشجویان ارزشی صورت نگرفته است.

وی گفت: به دلیل اینکه از منابع مختلف، اطلاعاتی در این زمینه دریافت کردم، پیگیر حل مشکل دانشجویان در سطح دانشگاه هستم که در صورت نتیجه ندادن، از طریق وزارت علوم آن را پیگیری کرده و اقدام به حل مسئله می کنم.

صفارهرندی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره احضار ۱۳ فعال بسیج دانشجویی این دانشگاه به کمیته انظباطی گفت: این احضاریه به خاطر برگزاری تجمع دوم خرداد که در اعتراض به اهانت به امام هادی(ع) و هتاکی نشریه منتسب به انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، به دانشجویان ابلاغ شده است.

مخالفت مسئولان دانشگاه ها درباره فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها

اما درباره احضار ۱۳ دانشجو پس از عزاداری برای امام هادی (ع) توسط کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه تهران که در جلسه پرسش و پاسخ با رئیس دانشگاه تهران به بیان انتقاد از فرهاد رهبر ریاست این دانشگاه پرداختند باید گفت یکی از دانشجویان در این جلسه معتقد بود در حالی که هنوز توهین کنندگان به امام هادی (ع) در نشریه علوم اجتماعی همچنان بر سر کلاس خود در دانشگاه تهران حضور پیدا می‌کنند دانشجویانی که برای امام هادی (ع ) عزاداری کردند به کمیته انضباطی احضار شدند.

این دانشجو با بیان اینکه شما در عمل نشان دادید که مخالف انجام کارهای سیاسی در دانشگاه هستید، گفت: شما آن دانشجویانی را که پیاده نظام امام هادی (ع) بودند را به کمیته انظباطی کشاندید و عنوان می‌کنید که آن روز روز تولدامام باقر (ع) بود در حالی که دو روز بعد از آن تولد امام باقر (ع) بود.

این دانشجوی خطاب به فرهاد رهبر گفت: نگاه شما این است که کار سیاسی در دانشگاه انجام نشود.

یک فعال دانشجویی: تعلیق دو ترمه دانشجویان ارزشی ناجوانمردانه است

البته احضار دانشجویان ارزشی به کمیته انظباطی مختص به دانشگاه تهران نبوده و این در حالی است که در تاریخ ۱۲ آذر تعدادی از دانشجویان دانشگاه شمسی‌پور در رابطه با انتقال ساختمان این دانشگاه از ونک به ساختمانی در میدان امام حسین(ع) در مقابل وزارت علوم تجمع اعتراضی پرداختند.

اعتراض دانشجویان به مسئله انتقال دانشگاه به دلیل امکانات ضعیف مکان جدید همچنین عدم پاسخگویی مناسب مسئولان به دانشجویان صورت گرفته است اما درباره این مسئله، جلسه پرسش و پاسخ با دکتر رضایی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز برگزار و مسئله با وی در میان گذاشته شدکه مقرر شد دانشجویان با یکی از معاونان وزارت علوم در این باره دیدار و گفت و گو کنند، اما در نهایت پس از گذشت حدود دو ماه از تجمع اعتراضی دانشجویان، تنها نتیجه به دست آمده احضار هفت دانشجو به کمیته انظباطی و حکم تعلیق برای آنان بوده است.

فعال سابق بسیج دانشگاه شمسی‌پور در واکنش به حکم تعلیق صورت گرفته توسط مسئولان این دانشگاه در رابطه با تعلیق این هفت دانشجو گفت: افرادی که به قول رهبری بعد از دولت نهم و دهم دستشان از منافع ملت کوتاه شد و جزو پازل دشمن قرار داشتند تمام تلاششان را برای این تعلیق انجام دادند حتی اگر از تحصیل نیز محروم شویم برای ما مهم نیست.

وی در ادامه افزود: بارها در مواقع حساس و سخت از جمله فتنه ۸۸ اعضای شورای بسیج دانشجویی تلاش کرده اند با کم‌ترین هزینه مسئله را در دانشگاه فیصله بدهند؛ در آن شرایط ما به درد دانشگاه می‌خوردیم اما در این شرایط، ناجوانمردانه به تعلیق دو ترمه این دانشجویان پرداختند.

دانشگاه و قصه برخورد هایی که شدت گرفته است

روند حذف چهره های گفتمانی و موثر ارزشی در دانشگاه ها و برخورد چکشی با عناصر ارزشی در چند سال گذشته در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه تهران شدت گرفته، اتفاقی که شاید بتوان بهترین راهکار حل آن را به چالش کشیدن ریاست دانشگاه ها دانست.

به نظر می رسد که مسئولان دانشگاه ها خیلی به فعالیت اعتراضی دانشجویان تمایل ندارند پس تلاش می کنند که با مانع تراشی فعالیت دانشجویان ارزشی را کم رنگ کنند اما باید توجه داشته باشیم همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «نباید در قبال اظهار نظر تند یک جوان دانشجو، برخورد تند شود».

توجه به نقش دانشجویان ارزشی در دانشگاه ها به عنوان حامیان واقعی ارزش های انقلاب حائز اهمیت است و چه بسا بی توجهی مسئولان دانشگاه ها به این مسئله زمینه را برای حضور گروه های ضد انقلاب و یا مخالف آرمانهای اصیل انقلاب فراهم کند.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟