دیدبان

کم مانده است ایران را هم مصادره کنند!

کم مانده است ایران را هم مصادره کنند!
چندی قبل سفر آقای احمدی نژاد به ترکیه برای شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا لغو شد. ابتدای دعوت ترکیه آقای رییس جمهور این دعوت را پذیرفته بود ولی بعد اعلام شد که احمدی نژاد به خاطر تداخل برنامه ها نمیتواند به ترکیه برود.عده ای لغو سفر ایشان را ناشی از اختلافات ترکیه بر سر بحران سوریه میدانند و بعضی محافل داخلی لغو این سفر را ناشی فشار گروههای داخلی به احمدی نژاد بابت شب عرس دانستند . البته لغو این سفر بسیار مسرت بخش بود،چرا که شرکت یک مقام ایرانی در مراسم بزرگداشت یک شاعر پارسی گوی ایرانی در کشور بیگانه که سعی در مصادره میراث فکری – فرهنگی ایرانیان است چندان خوشایند نیست.

ترکیه کشوری که بر خرابه های امپراطوری عثمانی ساخته شد و نه تمدنی از آن خود دارند و نه فرهنگی و هر چه دارند چند سالی است که از ترکان عثمانی به ارث برده اند، چنان داعیه تمدن میکنند و با زور میخواهند تمدن خویش را بسازند تا آنجا که مولانا شاعر شهیر ایرانی را ترک می نامند. غافل از اینکه اگر مولانا ترک بوده است چرا یک شعر به زبان ترکی نگفته است. بی هیچ تردیدی زادگاه مولانا شهر بلخ (از شهرهای قدیم ایران) بوده است و وی همیشه خویش را از مردم خراسان شمرده است. تنها اخباروحشت آثار قتل‌عامها و غارت و ترکتازی لشکریان مغول و تاتار در بلاد شرق و ماوراءالنهر بوده ، که مردم دوراندیشی را چون ایشان را به ترک شهر و دیار خود واداشته است و گرنه در اصل ایشان ایرانی بوده اند.

ادعای ترکیه

حالا چرا ترکیه برای خود وجهه دست و پا میکند؟ دلیلش نداشتن پیشینه تمدنی و نیز و با هدف توسعه گردشگری است و حتی مراسم بزرگداشت مولانا که که در قونیه برگزار شد با هدف بحث توریسم عرفانی است که آن کشور فقط در راستای منافع اقتصادی و فرهنگی و تمدن سازی از آن بهره میگیرد.آنوقت ما با پیشینه تمدنی ایرانی و اسلامی خود براحتی میدان را برای این عثمانی های کوچک باز گذاشته ایم. چندی قبل هم رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا که به دلیل دریافت نکردن بودجه در آستانه تعطیلی قرار دارد، گفت: کم کاری ناشی از بی پولی، کار را به جایی رسانده است که اکنون ترکیه، کشورهای آسیای میانه و عرب ها در حال مصادره بوعلی هستند!  به نظر می‌آید کم‌کم باید عادت کنیم ابوعلی سینا را هم ترک  بدانیم، مانند تار که هنوز با گوشه‌های ایرانی می‌نوازد و جهانیان نغمه ترکی می‌شنوند!

جالب است بدانید بلند پروازی های ترکیه تا آنجا رسیده است که این کشور در آستانه سال نو میلادی ادعا کرد که استخوان های بابانوئل باید از ایتالیا به ترکیه آورده شود. سنت نیکولاس که در کتاب‌های تاریخی و داستانی به او سانتا کلوس و بابا نوئل هم می‌گویند و به دلیل فعالیت‌های عام‌المنفعه و خیرخواهانه شهرت دارد، در قرن سوم میلادی اسقف اعظم شهر یونانی میرا بود. مقامات ترکیه از دولت ایتالیا خواستند تا استخوان‌های بابانوئل را که هم اکنون در شهر باری ایتالیا دفن شده، به زادگاه اصلی او که شهر «دمره» در ترکیه است بازگردانند. البته  دست و پا زدن های ترکیه تمامی ندارد و این کشور برای توسعه گردشگری و جذب توریست کم مانده است سعدی و حافظ ما راهم ترک خطاب کنند.

متاسفانه در غفلت مسئولین ما و بی توجهی به سرمایه گذاری در صنعت توریسم و معرفی فرهنگ اسلامی و ایرانی به جهانیان هر نورسیده ای که چند سال از حکومتمداری شان میگذرد ادعای تمدن میکنند.همین امر باعث میشود که هر ساله هزاران ایرانی به جای سفر به شهرهای شمالی و جنوبی خودمان به آنتالیا بروند. حالا مگر آنتالیا کجاست؟ ساحلی با بدن های برهنه! این است که سیاست های اقتصادی و فرهنگی ترکان بر ما پیشی میگیرد و ما باید شاهد این باشیم که شعرا و تمدن و فرهنگ مارا از دستمان بگیرند و به زور در دایر‌المعارف خود جا دهند.نتیجه اینکه از موشک های پاتریوت که ابزار بلندپروازی ترکیه در اتحادیه اروپاست و امنیت منطقه را به خطر می اندازد و خطر تهاجم نظامی را به همراه دارد تا ترک خواندن مولانا، قزاق خواندن فارابی، ملاصدرا، ازبک خواندن ابن سینا، و حتی عرب نامیدن خلیج فارس، همه و همه مصداق‌های بازری از تهاجم فرهنگی هستند که در مواجهه با این جریانات باید تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفت.

تریبون-صفیه رضایی

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران