دیدبان

پتراس؛ عدالتخواه ضد امپرالیست

پتراس؛ عدالتخواه ضد امپرالیست
جیمز پتراس «James Petras» استاد ممتاز بازنشسته جامعه‌شناسی در دانشگاه بینگهمتون نیویورک است. وی تا کنون ۶۳ عنوان کتاب تالیف نموده و کتاب‌های وی به ۲۹ زبان ترجمه شده‌اند. پتراس همچنین بیش از ۶۵۰ مقاله در نشریات تخصصی همانند مجله جامعه‌شناسی آمریکا، مجله جامعه‌شناسی انگلیسی پژوهش‌های جامعه‌شناختی،‌ مجله آسیای معاصر، نشریه مطالعات دهقانان و… به رشته تحریر درآورده است. همچنین حدود ۲۰۰۰ مقاله از ایشان در نشریات غیرتخصصی همچون نیویورک تایمز،‌ گاردین، ‌نیشن، ‌کریستین ساینس مانیتور،‌ فارین پالیسی و لوموند دیپلماتیک به چاپ رسیده است. انتشارات معتبری مثل راتلج، رندوم هاوس، ‌مک میلان و pluto Book کتاب‌های پتراس را منتشر نموده‌اند.

وی لیسانس خود را از دانشگاه بوستون و مدرک دکترای خود را از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت نمود و از سال ۱۹۷۲ تدریس در گروه جامعه شناسی دانشگاه بینگهمتون را آغاز کرد. زمینه‌های کاری وی عبارتند از: توسعه، آمریکای لاتین، کارائیب،‌ جنبش‌های انقلابی و تحلیل طبقاتی. وی جوایز متعددی را نیز به دست آ‌ورده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به جایزه بهترین رساله از انجمن علوم سیاسی غرب در سال ۱۹۶۸،‌ جایزه انجمن جامعه شناسی آمریکا،‌ جایزه خدمات برجسته از بخش جامعه شناسی مارکسیستی انجمن جامعه شناسی آمریکا و جایزه رابرت کنی به خاطر بهترین کتاب در سال ۲۰۰۲ اشاره نمود.

تعدادی از کتاب‌های تالیفی ایشان عبارتنداز: فرمانروایان و زیردستان درامپراتوری ایالات متحده (۲۰۰۷)، قدرت اسرائیل در ایالت متحده(۲۰۰۶)، امپراتوری همراه با امپریالیسم (۲۰۰۶)، محاکمه شرکت‌های چند ملیتی (۲۰۰۶)، جنبش‌های اجتماعی و قدرت دولت( ۲۰۰۵)، بحران در سیستم(۲۰۰۳) ،‌ جهانی شدن بدون نقاب، امپریالیسم در قرن بیست و یکم (۲۰۰۱) ، پویایی‌های تغییر اجتماعی در آمریکای لاتین (۲۰۰۰).

از دیگر کتابهای پتراس می‌توان به «پرو بحران های اقتصادی و مواجهه طبقاتی»، «سیاست خارجی آمریکا دردهه ۱۹۸۰»، «پزشکی در خدمت مردم (خاطراتی از جنبش آزادیبخش السالوادور)» و «شیلی (جنبش جدید شهرنشینان و حرکت)»،«نفوذ اسراییل در آمریکا» ، «صهیونیسم، میلیتاریسم و سقوط ایالات متحده»، «بعد پنهان جهانی سازی: امپریالیسم در قرن ۲۱» اشاره کرد.

همچنین جدیدترین کتاب‌های منتشر شده از جیمز شامل: «جنایات جنگی در غزه» و «صهیونیستی ستون پنجم در امریکا»، «رکود جهانی و جنگ‌های منطقه‌ای»، «حاکمان و حکومت در امپراتوری آمریکا» است.

از مقالات و یادداشت­‌های وی می‌توان به: رفراندم ونزوئلا: یک بازنگری و عواقب آن، درس‌های سقوط وال استریت، جریان پرونده اتهام آیپک، رژیم صهیونیستی خواهان برقراری صلح در منطقه نیست، جنایات اسرائیل از ناو لیبرتی آمریکا تا ناوگان آزادی غزه، اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید اتمی جهان است، اسرائیل؛ تنها تهدید اتمی خاورمیانه، حمله به ایران امپراطوری آمریکا را به جهنم سقوط می‌کشاند، و… اشاره کرد.

مقالات جدید وی نیزعبارتند از: سرقت بزرگ تامین اجتماعی، امپریالیسم قانونی و حقوق بین الملل: مبانی حقوقی برای جنایات جنگی، مجموعه بدهی و استعمار، ترور اسرائیل: «راه حل نهایی» به فلسطین، توطئه نخبگان: در مورد سکس نیست، میدان نبرد غزه و… .

فعالیت های سیاسی جیمز پتراس

جیمز پتراس عمیقا به عدالت اجتماعی متعهد است و به مدت ۱۱ سال با جنبش کارگران بدون زمین برزیل همکاری نموده است. وی از سال ۱۹۷۳-۷۶ عضو دادگاه برتراندراسل راجع به سرکوب در آمریکای لاتین بود. وی خود را به‌عنوان یک فعال و نویسنده انقلابی وضدامپریالیست توصیف می‌‌کند و در جنبش کارگران بی‌کار آرژانتین نیز فعالیت داشته است. او یکی از اعضای موسس ائتلاف جوان سوسیالیست بود و مقالات اولیه توسط او در سوسیالیست جوان در سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ ظاهر شد. در ماه نوامبر ۲۰۰۶ جنبش فارک کلمبیا نامه‌ای را در مورد ۳ گروگان آمریکایی به روشنفکران چپ‌گرایی همچون نوام چامسکی،‌ آ‌نجلا دیویس وجیمز پتراس ارسال نمود. انجمن ضد افترا درسال ۲۰۰۶ در مقاله‌ای با عنوان «نظریات توطئه‌ یهودی ستیزانه یازده سپتامبر همچنان به وفور یافت می‌شود» اعلام نمود که از نظر پتراس اسرائیلی‌ها به احتمال زیاد از وقایع تروریستی۱۱ سپتامبر آگاه بودند ولی اطلاعات خود را از دولت ایالت متحده پنهان نمودند.

دیدگاه سیاسی پتراس

جیمز پتراس خود را یک انقلابی ضد امپرالیست معرفی می‌کند. او به ایالات متحده به عنوان قدرت غالب «امپراتوری» نگاه می‌کند.

وی در مقاله ای، ضمن تحلیل چگونگی نفوذ و تاثیر لابی های صهیونیستی و سازمان های یهودی بر سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده از نقش کلیدی آنها را در اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران پرده برداشت. پتراس در کتاب «فرمانروایان و زیردستان در ایالت متحده» استدلال می‌کند که یهودیان متولد آمریکا نفوذ فراوانی بر سیاست خارجی ایالت متحده دارند. کتاب مذکور هژمونی جهانی طبقات حاکمه مالی،‌قدرت صهیونیست‌ها و همدستی آنان با حکام وابسته را آشکار می‌سازد. در کتاب «قدرت اسرائیل در ایالت متحده» پتراس به این مسئله اشاره می‌کند که یهودیان آمریکایی با آنکه کمتر از ۲ درصد جمعیت آمریکا هستند ولی بیش از ۲۵-۳۰ درصد خانواده‌های ثروتمند را تشکیل می‌دهند. وی اصرار دارد که آنان از ثروت خود به خوبی بهره‌برداری می‌کنند. همچنین کتاب «نفوذ اسراییل در امریکا» متنی مستند و خواندنی در مورد نفوذ فوق العاده لابی طرفدار اسراییل در سیاست آمریکا در خاورمیانه است.

وی با انتشار مقاله‌ای در پایگاه «گلوبال ریسرچ»، از استراتژی باراک اوباما برای «عقب‌نشاندن» (rolling back) رژیم‌های مخالف دولت آمریکا پرده برداشت. به عقیده پتراس، استراتژی اوباما برای «عقب نشاندن» مخالفین، شامل سیاست چند وجهی عملیات علنی نظامی، عملیات مخفی «جامعه مدنی» و نرم، لفاظی مودت‌آمیز و دیپلماتیک ظاهری است که به شدت بر تبلیغات توده‌ای رسانه‌ای استوار است.

پتراس از انتخابات ۸۸ ایران می‌گوید

استاد دانشگاه بینگهمتون آمریکا با اشاره به موضوع ایران می‌نویسد: اپوزیسیون ایرانیِ مورد حمایت آمریکا قرار بود عملیات بی‌ثبات سازی را در انتخابات و خیابان‌های ایران، تا حد ممکن انجام دهند. هدف از این عملیات، «عقب راندن» نفوذ ایران در خاورمیانه، تحلیل بردن مخالفت ایران با دخالت نظامی آمریکا در خلیج (فارس)، اشغال عراق توسط آمریکا، و بالاتر از همه، چالش ایران با قدرت نظامی اسرائیل در منطقه بود. وی همچنین از موضع گیری غرب و اسراییل نسبت به انتخابات ۱۳۸۸ ایران و شایعه تقلب انتخابات به عنوان حقه تقلب انتخاباتی نام می‌برد.وی  معتقد است: آنچه در مورد رد نتیجه انتخابات ایران از سوی غرب تعجب برانگیز است این می باشد که حتی پیش و پس از انتخابات، غرب مدرکی دال بر تقلب در انتخابات چه به صورت مکتوب و چه به صورت بیانی؛ ارائه نکرد. اکثر مقامات غربی و خبرنگاران مستقر در تهران، برآوردهای خود را فقط از شمال تهران نتیجه می گرفتند و به آراء شهرستان ها توجهی نداشتند. آنها نسبت به استان ها و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ ایران که احمدی نژاد از پایگاه حمایتی گسترده‌ای در آنها برخوردار بود، بی توجه بودند. مفسران غربی نسبت به  تاثیر چشمگیر جنگ‌های آمریکا و اشغال عراق و افغانستان بر افکار عمومی در ایران بی توجه بودند. موضع قاطع احمدی نژاد بر امور دفاعی مغایر با موضع ضعیف موسوی در این رابطه بود. اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان به احمدی نژاد احساس می کردند که منافع امنیت ملی، همگرایی در کشور، ایجاد سیستم رفاه عمومی با تمامی نقص هایش می تواند از سوی احمدی نژاد بهتر از موسوی به اجرا درآید.

منابع:

۱.  وبسایت شخصی جیمز پتراس
۲. روزنامه رسالت ۲۸/۶/۸۷
۳. وبلاگ علوم سیاسی (یعقوب نعمتی وروجنی)
۴. پتراس،جیمز، نفوذ اسراییل در آمریکا، مترجم:غدیر نبی زاده، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، ۱۳۸۸.
۵. روزنامه رسالت، شماره ۶۵۰۷ به تاریخ ۸۷/۶/۳
۶. وبلاگ هیاهوی دانشجویان علم و صنعت
۷. سایت موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، دوشنبه،۴ دی

تریبون مستضعفین- صفیه رضایی


مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟